Sunday, 24 July 2016

Sudut Feqah: Hukum menjanjikan talak (الطلاق) dan mengucapkan Sumpah.


Sumber Rujukan:

Fatwa Kontemporari (Fatawa ‘Asriyyah) oleh Syeikh Ali Jum’ah(Mufti Mesir)

Soalan:

Telah terjadi perselisihan antara aku dan suamiku, Sehingga akhirnya kami berpakat untuk bercerai, dengan syarat kami tidak boleh berbicara dengan salah seorang teman wanitaku. Kemudian kami jadikan al-Quran sebagai sumpah. Dan aku pun dapat melaksanakan sumpahku, akan tetapi suamiku tidak demikian. Dia telah melanggar sumpahnya, aku pun ‘tertalak’, sampai aku berbicara dengan teman wanitaku tersebut.

Adakah aku berdosa kerana aku telah berbicara dengan teman wanitaku? Adakah itu termasuk sumpah yang sah?

Adakah melanggar sumpah dikenakan kifarah?

Jawapan:

Kami menginginkan agar diri kita dapat mengerti agama Islam ketahap yang lebih baik.Akan tetapi yang terjadi sebaliknya dan ini menjadi suatu masaalah. Kami menginginkan agar kaum muslimin lebih mendalami ajaran Islam yang benar dan meninggalkan hal-hal yang tidak sempurna. Nabi sangat membenci hal-hal yang tidak sempurna dan sangat menyukai sesuatu perbuatan yang sempurna.Baginda merupakan suri tauladan yang baik.

            Bersumpah tidak terlaksana melainkan dengan lafaz Allah SWT. Maka bersumpah dengan mushaf, ka’bah, nabi dan makhluk-makhluk yang lain, maka sumpah tersebut tidak sah dan tidak ada kifarah terhadapnya. Jikalau saya berkata, “Demi Ka’abah! Aku tidak akan melakukan ini” atau Demi Ka’abah Aku tidak akan bertemu dengan mu” atau “ Demi Nabi! Aku tidak akan melakukan ini”. Maka lafaz-lafaz ini bukan termasuk sumpah dan tidak sah. Ini kerana mushaf, Ka’abah dan Nabi adalah makhluk. Maka semua sumpah yang tidak menggunakan lafaz Allah SWT. hukumnya makruh.

Daripada Sa’ad bin Ubaidah bahawa Ibnu Umar r.a mendengar seorang lelaki berkata, “Tidak! Demi Ka’abah!. Ibnu Umar r.a berkata, “Jangan bersumpah, selain dengan lafaz Allah. Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah SAW. bersabda, “Baragsiapa yang bersumpah selain dengan Allah SWT, maka dia telah kafir atau syirik.HR Tirmizi

عن ابن عمر رضي الله عنهما: أنَّهُ سَمِعَ رَجُلاً يقُولُ: لاَ وَالكَعْبَةِ، فَقَالَ ابنُ عُمَرَ: لاَ تَحْلِفْ بَغَيْرِ اللهِ، فَإنِّي سَمِعْتُ رسولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم، يقولُ: (مَنْ حَلَفَ بِغَيرِ اللهِ، فقد كَفَرَ أَوْ أشْرَكَ). رواه الترمذي، وقال: (حديث حسن).

Catitan: Sebahagian ahli ilmu menafsirkan lafaz “maka dia telah jadi kafir atau syirik, itu sebagai hal yang tidak dibenarkan.

No comments:

Post a Comment