Tuesday, 4 October 2016

Menyambung Rambut dan minta disambungkan(Rambut Palsu), mencukur kening dan minta dicukur


Menyambung Rambut dan minta disambungkan(Rambut Palsu), mencukur kening dan minta dicukur
Sumber Rujukan:
Fatawa Mua’sirah(Fatwa kontemporari) oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi

لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُوتَشِمَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ
Allah melaknat wanita pembuat tato dan yang bertato, wanita yang dicukur alis, dan dikikir giginya, dengan tujuan mempercantik diri mereka merubah ciptaan Allah Ta’ala.” HR. Bukhari


Dilaknat wanita yang menyambung rambut dan yang disambung rambutnya, wanita yang menipiskan alis dan yang ditipiskan alisnya serta wanita pembuat tato dan yang bertato, kecuali karena berobat.”HR. Abu Daud
Amalan bertatoo memang wujud sejak zaman dahulu, iaitu mengukir dengan cara mencucuk kulit dengan warna biru. Mengikir pula mencantikkan gigi dengan menggunakan alat pengikir gigi. Manakala mencukur pula, menghilangkan sebahagian daripada bulu kening bagi meninggikannya, meratakannya, ataupun seumpama dengannya. Menyambung pula bermaksud, menyambung rambut asal dengan rambut palsu seperti ‘rambut palsu’.
Semua perlakuan ini diharamkan dan dilaknat oleh Rasulullah SAW. kepada pelaku dan pemintanya. Oleh itu, jelaslah hukum memakai rambut palsu dan seumpamanya. Dakwaan menyatakan ia boleh menutup kepala adalah dusta dan bertentangan dengan keadaan sebenar. Menutup rambut adalah adat yang sedia dimaklumi. Sedangkan semua orang tahu dandanan melibatkan lebih banyak bahan palsu dan bukan daripada rambut  asal. Selain itu,melibatkan perkara-perkara berikut:

1-      Penipuan

2-      Berlebih-lebihan dan pembaziran.

3-      Berhias melebihi had dan memperdayakan.

Apa yang jelas, semua ini adalah perkara yang jelas membawa kepada hukum haram.

Said bin Musayyab melaporkan, “Muawiyah sampai di Madinah, iaitu destinasi terakhir dalam perjalanannya. Dia menyatakan kepada kami sambil mengeluarkan segumpal rambut, iaitu ‘sepotong rambut’ sebagaimana direkodkan dalam laporan hadith yang lain, “tidak pernah aku melihat orang lain melakukanya selain orang-orang Yahudi. Nabi Muhammad SAW. Menamakannya (az-zurr)’ iaitu sambungan pada rambut”.

            Dalam laporan yang direkodkan oleh Imam Al-Bukhari, Muawiyah menyatakan kepada penduduk Madinah, “Di mana ulama kamu? Aku mendengar bahawa Rasulullah SAW. melarang perkara seumpamanya”. Baginda juga menyatakan,”Kaum Bani Israel dibinasakan kerana kaum wanitanya melakukan perkara tersebut”.
Hadith ini memperingatkan kita kepada dua perkara:

1-      Pertama: Orang-orang Yahudi adalah pencetus kepada perkara yang buruk ini dan mereka juga yang menyebarkan amalan ini kepada generasi seterusnya. Orang Yahudi adalah punca kepada semua keburukan.

2-      Kedua: Nabi Muhammad SAW. menamakannya sebagai zuran, iaitu penipuan.Ini menunjukkan hikmah pengharamannya kerana ia diumpamakan sebagai penipuan dan pemalsuan. Sedangkan Islam membenci orang yang menipu secara nyata dan tidak nyata. Rasulullah SAW. menyatakan,

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ غَشَّ فَلَيْسَ مِنِّي

 “Siapa yang menipu, dia bukan dari kalangan ku”.HR Muslim

Kita juga menyebutkan hikmah lain sebelum ini.

Pemakaian rambut palsu adalah haram walaupun hanya dipakai dirumah,kerana orang yang menyambung rambut dilaknat selama-lamanya. Apatahlagi sekiranya dia keluar rumah tanpa menutup kepalanya. Sebaliknya menutupi kepala dengan rambut palsu, ia jelas bertentangan dengan penyataan Allah SWT. dalam surah an-Nur 31:

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ

Hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.

Tiada seorang pun menggangap rambut palsu itu seperti tudung. Ia diharamkan kepada perempuan dan lebih diharamkan kepada lelaki.

 

No comments:

Post a Comment