Saturday, 3 September 2016

Sudut Feqah: C. Tempat yang dibolehkan Mengqasar Solat


Sudut Feqah: C. Tempat yang dibolehkan Mengqasar Solat
Sumber Rujukan:
Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq

C. Tempat yang dibolehkan Mengqasar Solat

Jumhur ulama berpendapat, mengqasarkan solat baru dimulai setelah meninggalkan kota dan keluar dari daerah perkampungan, di mana dia bertempat tinggal. Ini merupakan syarat utama. Seorang yang bermusafir diwajibkan menyempurnakan perlaksanaan solatnya terlebih dahulu sebelum melintasi perumahan yang berada di sempadan bandar di mana dia bertempat tinggal. Ibnu al-Munzir berkata: “Aku tidak menjumpai satu hadis pun yang menjelaskan bahawa Nabi SAW. pernah mengqasar solat ketika hendak memulakan perjalanan melainkan setelah keluar  dari Madinah.

Anas berkata:

صَلَّيْتُ الظُّهْرَ  مَعَ النَّبِيِّ  صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالمَدِيْنَتِ أَرْبَعًا، وَبِذِى الحُلَيْفَةِ رَكْعَتَيْنِ

Ertinya: “Aku mengerjakan solat Zohor bersama Rasulullah SAW. di Madinah sebanyak empat Rakaat dan setibanya di Zul Hulaifah, beliau mengerjakan solat dua rakaat. HR Bukhari, Muslim.

Sebahagian ulama salaf  berpendapat, seseorang yang telah berniat hendak berpergian dibolehkan mengqasar solatnya walaupun ia masih berada di rumahnya.

 

No comments:

Post a Comment