Friday, 30 September 2016

Hadith: Pulang daripada Jihad Kecil Kepada Jihad Besar, iaitu Jihad Hawa Nafsu


Hadith: Pulang daripada Jihad Kecil Kepada Jihad Besar, iaitu Jihad Hawa Nafsu
Sumber Rujukan:
Fatawa Mua’sirah(Fatwa kontemporari) oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi

رجعنا من الجهاد الأصغر إلى الجهاد الأكبر يعني جهاد النفس

“Kita pulang daripada jihad kecil menuju kepada jihad besar iaitu jihad hawa nafsu.”
 
Hadith ini bukanlah hadith sahih dan hasan daripada segi sanad. Tempat asal keluar hadith ini juga bukanlah daripada pengarang kitab-kitab hadith yang disepakati dalam kalangan orang-orang Islam. Ia bukan daripada dua kitab sahih (al-Bukhari dan Muslim), Bukan daripada kutub sittah, juga bukan daripada al-Muwatta’ dan bukan daripada kebanyakkan sanad Imam Ahmad.

Al-Hafiz bin Hajar dalam Tasdid Al-Qaus fi Takhrij Musnad Al-Firdaus, yang terkenal memiliki banyak hujah daripada kata-kata Ibrahim bin ‘Ailah Al-Aljuni berkata dalam Al-Kashaf Al-Khafa, iaitu hadith dalam Al-Ihya’. Al-Iraqi menyatakan, Imam Al-Baihaqi merekodkan daripada Jabir dengan sanad yang lemah. Al-Khatib pula merekodkan dalam sejarahnya daripada Jabir dengan lafaz, Nabi SAW. pulang daripada peperangan. Maka Nabi SAW. menyatakan, “Kalian pulang daripada tempat yang baik dan kalian pulang daripada jihad kecil menuju jihad besar”.

Mereka bertanya. “Apakah jihad besar itu/”

Baginda menjawab, “Iaitu seseorang hamba yang berjihad melawan hawa nafsunya”. Ia sering disebut, kami kembali daripada jihad paling kecil kepada jihad paling besar. Hadith ini tiada yang kurang, malahan ia diringkaskan.

Daripada segi makna, hadith ini mengandungi dua perkara:

a.      Pertama, ditolak untuk selama-lamanya. Ia difahami secara tersirat, bukan secara langsung dengan maksud asalnya. Sekalipun orang yang memasyurkan hadith berniat seperti itu.

b.      Kedua. Mungkin diterima secara syarak. Iaitu perkata itu difahami dengan maksud tersurat yang asalnya, bukan secara tersirat.

Oleh itu, maksud pertama adalah perkara yang ditolak, daripada sudut bahawa berjihad pada jalan Allah SWT. adalah suatau amalan kecil. Ia menghina kedudukan dan kelebihan jihad dalam Islam, serta kepentingan mempertahankan dasar dan kesucian bangsa. Ini berlaku ketika mana semua musuh saling bermusuhan serta semakin meruncing kejahatan orang-orang sombong.

Al-Quran dan sunah yang mulia, kedua-duanya terhimpun nas-nas yang banyak tersedia. Dalamnya menerangkan kelebihan dan ketinggian kedudukan jihad pada agama Allah SWT. Oleh itu, tiada apa yang diragui lagi.
Cukuplah Allah SWT. menyatakan:

أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (19) الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ (20) يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ (21) خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ (22) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (23)
Adakah kamu sifatkan hanya perbuatan memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan Haji, dan (hanya perbuatan) memakmurkan Masjid Al-Haraam itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka (yang bersifat demikian) tidak sama di sisi Allah, dan Allah tidak memberikan hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim.

(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. 

Mereka digembirakan oleh Tuhan mereka dengan pemberian rahmat daripadanya dan keredaan serta Syurga; mereka beroleh di dalam Syurga itu nikmat kesenangan yang kekal di dalamnya.

Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah, menyediakan di sisiNya pahala yang besar. 

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan bapa-bapa kamu dan saudara-saudara kamu sebagai orang-orang yang didampingi jika mereka memilih kufur dengan meninggalkan iman; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka orang-orang yang didampingi, maka merekalah orang-orang yang zalim.  A-Taubah: 19-23            

Allah SWT. menyatakan lagi:

لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ  دَرَجَاتٍ مِنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمً (95)عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا 

Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak ikut berperang) yang tidak mempunyai 'uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (surga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar, An-Nisa: 95-96

Juga firman-Nya

انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

“Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan maupun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.” At-Taubah: 41
Juga firman-Nya.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يُهَاجِرُوا مَا لَكُمْ مِنْ وَلَايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّىٰ يُهَاجِرُوا ۚ وَإِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta dan jiwanya pada jalan Allah dan orang-orang yang memberikan tempat kediaman dan memberi pertolongan (kepada Muhajirin), mereka itu satu sama lain saling melindungi. Dan (terhadap) orang-orang yang beriman tetapi belum berhijrah, maka tidak ada kewajiban sedikit pun bagimu melindungi mereka, sampai mereka berhijrah. (Tetapi) jika mereka meminta pertolongan kepadamu dalam (urusan pembelaan) agama, maka kamu wajib memberikan pertolongan kecuali terhadap kaum yang telah terikat perjanjian antara kamu dengan mereka. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” Al-Anfaal: 72

Hadith yang paling banyak adalah daripada hadith sahih, iaitu kelebihan berjihad mengatasi kelebihan berpuasa untuk yang tidak berbuka. Orang yang berjihad tidak patus-putus(kelebihannya). Manakala, hadith Muaz bin Jabal yang terkenal:

أَلَا أُخْبِرُكَ بِرَأْسِ الْأَمْرِ كُلِّهِ وَعَمُودِهِ وَذِرْوَةِ سَنَامِهِ؟ رَأْسُ الْأَمْرِ الْإِسْلَامُ وَعَمُودُهُ الصَّلَاةُ وَذِرْوَةُ سَنَامِهِ الْجِهَاد

“Tidakkah saya tunjukkan epada kamu tunjang,tiang dan keutamaan sesuatu suruhan? Tunjang suruhan itu adalah Islam, tiangnya adalah solat dan keutamaannya adalah berjihad pada jalan Allah”. HR Tirmizi, Hasan sahih.

Dalam hadith lain menyebut:

الْجِهَادُ سَنَامُ الْعَمَل
“Jihad adalah kemuncak amalan”. HR Tirmizi,Hasan Sahih
 
Selain daripada itu, banyak hadith yang menyebut tentang perkara itu, Ia dapat dirujuk dalam kitab al-Jihad dalam kedua-dua kitab sahih(Bukhari dan Muslim) dan dalam beberapa sunan. Sebenarnya, banyak kitab yang dikarang terutama yang berkaitan dengan kelebihan berjihad. Sebagaimana dalam kitab Abdullah bin Al-Mubarak.

            Manakala makna yang diterima dalam hadith ini ialah menyokong kepada jihad hawa nafsu, sebagai satu latihan, melaksanakan amalan takwa dan menjauhi hawa nafsu dan syahwat. Sehingga berpindah daripada ammarah bissu’(nafsu yang melakukan kemungkaran, tetapi masih ada rasa riyak). Kemudian sampai kepada nafsu al-Mutmainnah(nafsu yang lembut, mendapat ketenangan dan hilang gelisah di jiwa).

Ia memerlukan jihad nafsu yang lama, jauh daripada tipu daya dan banyak kesusahan. Namun hasilnya diberkati dan mendapat banyak bebaikan. Tiada ragu-ragu bahawa jalan yang susah adalah petunjuk kepada jalan Allah SWT, Allah SWT. menegaskan:

وَالَّذينَ جٰهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ﴿٦٩﴾

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.Al-Ankabut:69

Dalam hadith:

Orang yang berjihad adalah mereka yang berjihad melawan hawa nafsunya.HR Abu Daud,at-Tirmizi dikatakan Hasan Sahih. Begitu juga dengan Imam Ahmad semuanya adalah daripada Fadhalah bin ‘Abid.

Jihad hawa nafsu adalah satu daripada jenis-jenis jihad yang dituntut ke atas orang Islam. Al-‘Allamah Ibnu Qayyim menyatakan, terdapat 13 martabat jihad. Antaranya, empat kedudukan jihad hawa nafsu dan dua kedudukan jihad memerangi syaitan.

No comments:

Post a Comment