Monday, 6 February 2017

Hukum Zakat: Bolehkah zakat dikeluarkan kepada isteri dan sesiapa yang berada di bawah tanggungan ataupun dikeluarkan kepada saudara-saudara yang kaya. Soalan: Bolehkah zakat dikeluarkan kepada isteri dan sesiapa yang berada di bawah tanggungan ataupun dikeluarkan kepada saudara-saudara yang kaya? Isteri tidak boleh diberikan zakat menurut persepakatan semua ulama kerana isteri adalah sebahagian pasangannya.Allah swt. berfirman: وَمِنْ آَيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ Dan antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu, isteri daripada jenis kamu sendiri. Al-Rum:21 Isteri adalah sebahagian pasangannya, rumah isteri adalah rumahnya juga. Oleh itu Allah swt. berfirman: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا Wahai Nabi! Apabila kamu hendak menceraikan isteri-isterimu, maka ceraikan mereka pada masa mereka dapat memulakan iddahnya, dan hitunglah masa iddah itu (dengan betul), serta betakwalah kepada Allah. Tuhan kamu, Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah mereka, At-Thalaq:1. Rumah adalah hak milik bersama. Rumah isteri adalah rumah suaminya, begitu juga dengan harta mereka berdua miliki. Sekiranya suami memberikan zakat kepada isterinya seolah-olah dia memberikan zakat kepada dirinya sendiri. Bolehkah seseorang itu memberikan sesuatu kepada dirinya sendiri? Justeru, para ulama bersepakat bahawa suami tidak boleh memberikan zakat kepada isterinya. Zakat juga tidak boleh diberikan kepada anak-anaknya kerana mereka adalah sebahagian daripada suami isteri,sebagaimana sabda Nabi saw, إن أولادكم من أطيب كسبكم Sesungguhnya anak-anak kamu adalah hasil daripada usaha kamu yang paling berharga. HR: Ibnu Majah Manakala adik beradiknya, jikalau miskin,para ulama berselisih pandangan dalam perkara ini,jikalau mereka miskin sedangkan mereka bertanggungjawab mencari nafkah, apakah zakat boleh diberikan kepada mereka? Para ulama fikah berbeza pandangan, pandangan yang benar adalah seseorang itu dibolehkan memberikan zakat kepada adik beradik yang miskin berdasarkan keumuman nas-nas syarak. Jikalau kita keluarkan isteri,anak-anak dan ibu-bapa ,adik beradik masih kekal dalam keumuman nas-nas syarak. Seseorang itu boleh memberikan zakat kepada adik-beradik walaupun nafkah menjadi tanggungjawab mereka. Saudara-mara yang lain seperti ibu saudara, anak saudara lelaki dan perempuan bagi kedua-dua belah pihak dan sebagainya, mereka boleh diberikan zakat dan tiada halangan berdasarkan persepakatan ulama. Bagi adik-beradik yang kaya tidak boleh menerima zakat sama sekali. Zakat tidak boleh diberikan kepada orang kaya samaada abang atau bukan.Nabi saw. pernah bersabda: لاَ تَحِلُّ الصَّدَقَةُ لِغَنِىٍّ وَلاَ لِذِى مِرَّةٍ سَوِىٍّ “Tidak halal zakat bagi orang yang kaya, tidak pula bagi orang yang kuat lagi fisiknya sempurna (artinya: mampu untuk bekerja)” HR. Abu Daud, An Nasai, At Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad Memberikan zakat kepada orang kaya bertentangan dengan objektif syarak dan hikmah pengeluaran zakat


Hukum Zakat: Bolehkah zakat dikeluarkan kepada isteri dan sesiapa yang berada di bawah tanggungan ataupun dikeluarkan kepada saudara-saudara yang kaya.

Soalan:
Bolehkah zakat dikeluarkan kepada isteri dan sesiapa yang berada di bawah tanggungan ataupun dikeluarkan kepada saudara-saudara yang kaya?

Isteri tidak boleh diberikan zakat menurut persepakatan semua ulama kerana isteri adalah sebahagian pasangannya.Allah swt. berfirman:
وَمِنْ آَيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Dan antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu, isteri daripada jenis kamu sendiri. Al-Rum:21
Isteri adalah sebahagian pasangannya, rumah isteri adalah rumahnya juga. Oleh itu Allah swt. berfirman:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا
Wahai Nabi! Apabila kamu hendak menceraikan isteri-isterimu, maka ceraikan mereka pada masa mereka dapat memulakan iddahnya, dan hitunglah masa iddah itu (dengan betul), serta betakwalah kepada Allah. Tuhan kamu, Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah mereka, At-Thalaq:1.
Rumah adalah hak milik bersama. Rumah isteri adalah rumah suaminya, begitu juga dengan harta mereka berdua miliki. Sekiranya suami memberikan zakat kepada isterinya seolah-olah dia memberikan zakat kepada dirinya sendiri. Bolehkah seseorang itu memberikan sesuatu kepada dirinya sendiri? Justeru, para ulama bersepakat bahawa suami tidak boleh memberikan zakat kepada isterinya.
Zakat juga tidak boleh diberikan kepada anak-anaknya kerana mereka adalah sebahagian daripada suami isteri,sebagaimana sabda Nabi saw,
إن أولادكم من أطيب كسبكم
Sesungguhnya anak-anak kamu adalah hasil daripada usaha kamu yang paling berharga. HR: Ibnu Majah
Manakala adik beradiknya, jikalau miskin,para ulama berselisih pandangan dalam perkara ini,jikalau mereka miskin sedangkan mereka bertanggungjawab mencari nafkah, apakah zakat boleh diberikan kepada mereka? Para ulama fikah berbeza pandangan, pandangan yang benar adalah seseorang itu dibolehkan memberikan zakat kepada adik beradik yang miskin berdasarkan keumuman nas-nas syarak. Jikalau kita keluarkan isteri,anak-anak dan ibu-bapa ,adik beradik masih kekal dalam keumuman nas-nas syarak. Seseorang itu boleh memberikan zakat kepada adik-beradik walaupun nafkah menjadi tanggungjawab mereka.
            Saudara-mara yang lain seperti ibu saudara, anak saudara lelaki dan perempuan bagi kedua-dua belah pihak dan sebagainya, mereka boleh diberikan zakat dan tiada halangan berdasarkan persepakatan ulama.
Bagi adik-beradik yang kaya tidak boleh menerima zakat sama sekali. Zakat tidak boleh diberikan kepada orang kaya samaada abang atau bukan.Nabi saw. pernah bersabda:

لاَ تَحِلُّ الصَّدَقَةُ لِغَنِىٍّ وَلاَ لِذِى مِرَّةٍ سَوِىٍّ
“Tidak halal zakat bagi orang yang kaya, tidak pula bagi orang yang kuat lagi fisiknya sempurna (artinya: mampu untuk bekerja)” HR. Abu Daud, An Nasai, At Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad


Memberikan zakat kepada orang kaya bertentangan dengan objektif syarak dan hikmah pengeluaran zakat

No comments:

Post a Comment