Thursday, 9 February 2017

Zakat Untuk Harta Kanak-Kanak

Zakat Untuk Harta Kanak-Kanak

Sumber rujukan: 
Fatawa Mua’sirah (Fatwa kontemporari) oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi

Soalan:
Apakah zakat harta wajib ke atas harta kanak-kanak? Jikalau wajib, siapakah yang bertanggungjawab bagi menguruskan harta itu?
Jawapan:
Zakat untuk harta kanak-kanak adalah wajib seperti mana yang dipersetujui oleh
Zakat untuk harta kanak-kanak adalah wajib seperti mana yang dipersetujui oleh ketiga-tiga mazhab Maliki,Syafi’i dan Hanbali. Manakala Abu Hanifah pula berpendapat, ibadah hanya wajib untuk orang dewasa yang akil baligh (matang) dan berakal.
            Pendapat ketiga-tiga mazhab ini jelas kerana zakat adalah ibadah yang khusus. Ia adalah hak untuk harta sama ada kanak-kanak, orang dewasa,orang gila dan orang berakal. Perkara ini sudah dijelaskan oleh Al-Quran ,hadith dan athar yang menyatakan:

خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu bersihkan dan sucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteram jiwa bagi mereka.Dan Allah lagi Maha mendengar lagi Mengetahui. At-Taubah:103
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ
Dan orang-orang yang dalam hartanya tersedia bahagian-bahagian tertentu, bagi orang (miskin) yang meminta-minta dan orang yang tidak mempunyai apa-apa (yang tidak mahu meminta). Al-Maarij:24-25.
أَلَا مَنْ وَلِيَ يَتِيمًا لَهُ مَالٌ فَلْيَتَّجِرْ فِيهِ، وَلَا يَتْرُكْهُ حَتَّى تَأْكُلَهُ الصَّدَقَةُ
“Hendaklah bagi sesiapa yang menjadi penjaga harta anak yatim memperniagakan harta tersebut, supaya ia tidak ditinggal dimakan zakat” HR Tirmizi, Dhaif
Maksud hadis“Sesungguhnya penjaga anak yatim boleh memperdagangkan harta anak itu supaya ia tidak habis membayar zakat”
Hadith ini diperolehi daripada Anas ra. Dan dipersetujui oleh Al-Hafiz Al-Iraqi dan selainnya,sepertimana hadith ini diperolehi daripada Umar ra. Maka hadith ini adalah benar.
Namun kita wajib memenuhi syarat-syarat kiraan wajib untuk zakat:
·        Harta itu hendaklah bebas daripada hutang.
·        Melebihi keperluan asas.
Manakala jikalau kanak-kanak ataupun anak yatim itu memerlukan harta itu untuk digunakan bagi membeli keperluan asas, keperluan pembelajaran, tidak melebihi daripada keinginannya terhadap sesuatu, tidak melebihi dari keperluan asasnya. Maka adalah harus mencukupkan keperluan asas itu terlebih dahulu.
Para ahli fiqh mengibaratkan situasi ini seperti air yang diperlukan untuk minum ataupun memasak. Maka, dibolehkan bertayamum walaupun masih mempunyai sedikit air, kerana air itu dihukumkan sama seperti tiada (air yang ada lebih utama diperuntukkan untuk keperluan yang lebih penting berbanding wuduk).

Manakala tanggungjawab bagi menguruskan pengeluaran zakat untuk kanak-kanak terletak kepada penjaga ataupun sesiapa yang bertanggungjawab menguruskan pelaburan dan penjagaan harta itu.

No comments:

Post a Comment