Tuesday, 8 May 2018

Islam,politik dan kepimpinan: Ciri pemimpin yang dianjurkan di dalam Islam untuk dipilih dan kesan dari salah memilih pemimpin.

Islam,politik dan kepimpinan: Ciri pemimpin yang dianjurkan di dalam Islam untuk dipilih dan kesan dari salah memilih pemimpin.

Ciri pemimpin yang ditawarkan oleh Nabi Yusuf as,

قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ

Berkata Yusuf: "Jadikanlah aku bendaharawan negara (Mesir); sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga, lagi berpengetahuan". Yusuf:55

Berkatalah ia) Nabi Yusuf ("Jadikanlah aku bendaharawan negeri ini,) yakni negeri Mesir (sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga lagi berpengetahuan.") orang yang mempunyai keahlian dalam hal perbendaharaan. Menurut suatu pendapat ditakwilkan, bahwa Nabi Yusuf pandai dalam hal menulis dan menghitung. Tafsir Jalalyn

حَفِيظٌ -Integriti
Maksud: Sifat jati diri yang merangkumi juga keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang kepada prinsip, tidak mudah dipengaruhi, boleh dipercayai, boleh pegang cakapnya, dan lain-lain.
عَلِيمٌ
Maksud: Berpengetahuan luas

Sifat orang yang layak dipilih menjadi pemimpin:

الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ

(yaitu) orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan. Al-Hajj:41

Ayat diatas mencerminkan sekelumit dari ciri-ciri masyarakat yang diidamkan Islam, bila dan dimanapun. Dan yang telah terbukti dalam sejarah melalui masyarakat Nabi Muhammad Sallallahu'alaihi wasallam dan para sahabat beliau.
Iaitu suatu masyarakat, apabila Allah menganugerahkan kepada mereka kemenangan dan keteguhan kedudukan mereka di muka bumi, yakni apabila diberikan mereka kekuasaan mengelola satu-satu wilayah dalam keadaan mereka merdeka dan berdaulat nescaya mereka dan masyarakat mereka akan melaksanakan solat secara sempurna segala rukun, syarat dan sunnah-sunnahnya dan mereka juga akan menunaikan zakat sesuai kadar waktu, sasaran dan cara penyaluran yang ditetapkan Allah, serta mereka akan menyuruh anggota-anggota masyarakat mereka, agar berbuat yang ma’ruf, iaitu segala nilai-nilai luhur serta adat yang diakui baik dalam masyarakat itu, lagi tidak bertentangan dengan nilai-nilai Ilahiah dan mereka juga akan mencegah dari perkara yang munkar; iaitu yang dinilai buruk lagi diingkari oleh akal sihat masyarakat. Dan kepada Allah-lah kembali segala urusan. Dialah yang memenangkan siapa yang hendak dimenangkan-Nya dan Dia pula yang menjatuhkan kekalahan bagi siapa yang dikehendaki-Nya, dan Dia juga yang menentukan masa kemenangan dan kekalahan itu.

Orang-orang yang menyesal kerana silap memilih pemimpin, surah al-Ahzab ayat 66-67,

يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا

Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: "Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul". Al-Ahzab:66

وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا

Dan mereka berkata: "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar). Al-Ahzab: 67

Setiap orang akan bersama dengan orang yang dia sayangi:

َ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ أَعْرَابِيًّا قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَتَى السَّاعَةُ قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَعْدَدْتَ لَهَا قَالَ حُبَّ اللَّهِ وَرَسُولِهِ قَالَ أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ

Dari Anas bin Malik bahwa seorang arab badui datang kepada Nabi Shallallahu'alaihi wasallam sambil berkata; kapankah kiamat? (Beliau Shallallahu'alaihi wasallam) menjawab, "Apa yang telah kau siapkan?" Dia menjawab; "Cinta Allah Azza wa Jalla dan Rasul-Nya." Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam bersabda: "Kau bersama dengan yang kau cintai." HR Muslim,4775.

Kesejahteraan Rakyat iaitu Tanggung Jawab Pemimpin:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَلَا كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالْأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ عَلَيْهِمْ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ بَعْلِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ وَالْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ

Ibn umar r.a berkata : aku telah mendengar rasulullah saw bersabda : tiap-tiap orang merupakan pemimpin dan bakal diminta pertanggungjawaban atas kepemimpinannnya. Satu Orang ketua negeri dapat diminta pertanggungjawaban faktor rakyat yang dipimpinnya. Seseorang suami dapat ditanya aspek keluarga yang dipimpinnya. Seseorang isteri yg memelihara rumah tangga suaminya dapat ditanya elemen tanggungjawab dan tugasnya. Bahkan satu orang pembantu/pekerja rumah tangga yang bertugas memelihara barang milik majikannya pula bakal ditanya dari elemen yg dipimpinnya. dan anda sekalian pemimpin dan bakal ditanya (diminta pertanggungan jawab) darihal faktor yg dipimpinnya.(Bukhari, muslim).

Penjelasan :

Pada dasarnya, hadith di atas adalah berkaitan rutine kepemimpinan dalam Islam. Dalam hadith ini dijelaskan bahawa kebiasaan paling pokok dalam kepemimpinan adalah merupakan tanggung jawab. Keseluruhan manusia atau orang yang hidup di atas muka bumi ini dinamakan sebagai pemimpin. Mereka memikul tanggung jawab, sekurang-kurangnya kepada diri sendiri.

Seorang suami bertanggung jawab atas isterinya, seorang orang ayah bertangung jawab pada anak-anaknya, seorang majikan betanggung jawab terhadap pekerjanya, orang atasan bertanggungjawab pada orang bawahannya, seorang presiden, perdana menteri bertanggung jawab pada rakyat yg dipimpinnya, dan sebagainya.

Akan tetapi, tanggung jawab di sini bukanlah semata-mata bermakna melaksanakan suatu pekerjaan dan seterusnya selesai, tanpa melihat kesan bagi yang dipimpin. Malahan lebih dari itu, yang dimaksudkan tanggung jawab di sini iaitu lebih bererti upaya satu orang pemimpin mesti dapat mewujudkan kesejahteraan bagi pihak yang dipimpin. Sebab kata ra ‘a sendiri dengan gaya bahasa bermakna gembala dan kata ra-‘in berarti pengembala. Ibarat pengembala, dirinya mesti merawat, diberikan makan dan mencarikan kawasan untuk berteduh bagi binatang gembalaanya. Singkatnya, bahawa seorang penggembala bertanggung jawab untuk
mensejahterakan binatang gembalanya.

Walaupun begitu gembalaan hanyalah satu tamsilan, & manusia pasti tidak sama dengan binatang, maka menggembala manusia berbeza dgn menggembala binatang. Anugerah akal budi yg diberikan Allah terhadap manusia, yakni merupakan kelebihan tersendiri bagi manusia untuk mengembalakan dirinya sendiri, tidak dengan mesti mengantungkan hidupnya terhadap penggembala lain.

Kerananya, pertama-tama yg diungkapkan oleh hadith di atas ialah bahwa tiap-tiap manusia yakni pemimpin yang bertanggung jawab atas kesejahteraan ia sendiri. Atau dengan kata lain, seorang harus bertanggung jawab buat mencari makanan atau menghidupi dirinya, tidak dengan mengantungkan hidupnya pada orang lain.

Dengan begitu, hakikat kepemimpinan merupakan tanggung jawab dan bentuk tanggung jawab, iaitu kesejahteraan, sehingga seandainya cuma sekadar berikan makanan untuk anak-anaknya namun tak memenuhi standard bagi keperluan pendidikannya tidak dipenuhi, sehingga hal tersebut tetap jauh dari makna tanggung jawab yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment