Saturday, 26 December 2015

Sudut Feqah: Minuman Keras(Khamar @ Arak) Adalah Penyakit


Sumber Rujukan:
Halal dan Haram menurut Perspektif Islam  oleh Dr. Yusuf Al-Qardhawi

Islam sangat keras dalam memerangi minuman keras, menghindarkan orang Muslim, dan membuat batasan serta sekaligus tidak membuka celah sekecil apapun bagi siapapun untuk menikmatinya. Islam tidak bersikap timbang rasa kepada minuman keras, walaupun hanya sedikit ataupun berurusan dengannya, berupa jual beli, hadiah, produksi, menghidangkan dalam pesta ataupun dalam bentuk lain, meskipun kepada orang bukan Islam atau mencampurnya dengan makanan.
 
            Ada satu kes yang seringkali dipertanyakan, iaitu minuman keras sebagai ubat. Pertanyaan yang sama pernah diajukan kepada Rasulullah SAW. dan beliau melarangnya, tapi orang itu protes: “Saya meminumnya sebagai ubat. “ Rasulullah SAW. bersabda:

إِنَّمَا أَصْنَعُهَا لِلدَّوَاءِ ، فَقَالَ : (إِنَّهُ لَيْسَ بِدَوَاءٍ وَلَكِنَّهُ دَاءٌ)

“Dia bukanlah ubat, tetapi penyakit” HR Ahmad, Muslim, Abu Daud, Tirmizi.

Rasulullah juga bersabda

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( إِنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ الدَّاءَ وَالدَّوَاءَ وَجَعَلَ لِكُلِّ دَاءٍ وَدَوَاءً ، فَتَدَاوَوْا وَلاَ تَدَاوَوْا بِحَرَامٍ ) رواه ابو داود
“Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit dan ubat, dan menjadikan penyakit serta(ada) ubat untuk kalian. Maka berubatlah kalian dan janganlah kalian berubat dengan barangan haram. HR Abu Daud

Berhubungkait dengan bahan yang memabukkan, Ibnu Mas’ud berkata: “Allah tidak menjadikan ubat untuk kalian daripada barangan yang diharamkan untuk kalian”. Tidaklah aneh jika Islam mengharamkan minuman keras ataupun barangan haram yang lain, kerana konsep pengharaman menuntut barangan tersebut agar dijauhi. Manakala menjadikannya sebagai ubat dengan seruan untuk meminumnya, maka ini tentulah bercangggah dengan kaedah berfikir pengharaman itu sendiri. Begitulah yang dikatakan Imam Ibnu Qayyum.

Dia menegaskan: “Menghalalkan barangan haram sebagai ubat, apalagi jika jiwa orang itu sendiri merasa secocok, malahan akan mendorong seseorang untuk meminumnya sekadar sebagai kepuasan dan kenikmatan. Lebih-lebih lagi jika dia beranggapan yang barangan tersebut bermunafaat untuk kesihatan, menghilangkan kegelisahan dan menyembuhkan penyakitnya. Dalam ubat haram seperti ini, akan banyak penyakit lagi yang akan timbul dibandingkan kesembuhan yang dikhayalkan.

Imam Ibnu Qayyum mengingatkan kesan negetif kejiwaan yang sangat penting: “Salah satu syarat untuk sembuh penyakit adalah yakin akan kesembuhan yang diberi Allah kepadanya. Di sisi lain, keyakinan seseorang muslim akan keharaman ubat tersebut akan menjadi faktor yang menghalang keyakinan akan manfaat dan berkat kesembuhan ini. Semakin besar keyakinan ini, maka kebenciannya menjadi semakin besar, dan keyakinannya kepada benda inipun menjadi negetif dan tidak memberi kehormatan kepadanya. Dengan keadaan ini, tentunya pengubatan ini tidak akan membawa kesembuhan, tetapi malah akan menimbulkan penyakit lagi.

Terlepas daripada dasar pemikiran diatas, keadaan darurat mempunyai hukum dan peraturannya yang tersendiri dalam pandangan syari’at. Misalnya sahaja minuman keras atau bahan yang dicampur dengannya dianggap sebagai satu-satunya ubat yang boleh menyembuhkan penyakit yang mengancam nyawa seseorang. Menurut seorang doktor  muslim yang pakar di bidangnya dan taat beragama, walaupun saya sendiri juga ragu itu akan berlaku, maka kaedah syariat tidak akan melarangnya. Hal itu dengan catatan jika keadaan yang ada memang sangat mendesak. Dalam sebuat ayat Allah SWT. berfirman(al-An’am:145):  

فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

“Maka sesiapa yang terpaksa sedang dia tidak mengiginkannya dan tidak juga melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

No comments:

Post a Comment