Ucapan salam kepada Non Muslim
Sumber rujukan:
Hadith riwayat Bukhari.
Hadith riwayat Muslim.
Setiap agama ada mempunyai cara sendiri untuk menunjukkan rasa
hormat terhadap saudara atau sahabat yang baru dikenali.
Begitu juga dengan agama Islam. Malahan,cara yang diatur oleh Islam
adalah ucapan yang berbentuk doa. Ia boleh diungkapkan sewaktu pertemuan dengan
seseorang, di mana sahaja dia berada. Namun, jika ucapan tersebut ingin
ditujukan kepada orang bukan Islam, maka perlu diambil perhatian bahawa Nabi
saw. pernah bersabda:
لَا تَبْدَؤُا
الْيَهُودَ وَلَا النَّصَارَى بِالسَّلَامِ
Ertinya: Janganlah kamu memulakan salam kepada orang Yahudi atau
Nasrani” HR Muslim
Perlu diingatkan bahawa hadith ini tidak bererti jika orang kafir
memberi salam maka ia tidak perlu dijawab. Hal yang demikian adalah kerana kita
dibolehkan untuk menjawab salam mereka dengan ucapan salam Islam.
Cara
menjawab ucapan salam mereka ada diterangkan di dalam sabda baginda saw.
عَنْ أَنَسٍ أَنَّ أَصْحَابَ أن
النبي صلى الله عليه وسلم: قَالُ الِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم إِنَّ أَهْلَ الْكِتَبِ
يُسَلِّمُونَ عَلَيْنَا فَكَيْفَ نَرُدُّ عَلَيْهِم قَالَ قُولُوا وَعَلَيْكُمْ٠
Ertinya:”Anas
ra meriwayatkan bahawa sahabat-sahabat Nabi saw pernah bertanya kepada Nabi
saw: Seandainya Ahli kitab memberi salam kepada kami, apakah cara untuk
menjawabnya? Sabda Nabi saw: “katakan: وَعَلَيْكُمْ HR Muslim
Didalam
hadith lain dinyatakan:
إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ
أَهْلُ الْكِتَابِ فَقُولُوا وَعَلَيْكُمْ
Ertinya:”Apabila
ahli kitab memberi salam kepadamu hendaklah kamu menjawab: وَعَلَيْكُمْ HR
Muslim
Maksud وَعَلَيْكُمْ dalam
dua hadis di atas ialah; “dan ke atas kamu”. Terdapat berbagai pandangan ulama
mengenai apa yang dimaksudkan “ke atas kamu”. Pendapat yang diterima adalah
pendapat yang mengatakan bahawa maksud perkataan tersebut adalah supaya salam
yang dibalas kepada mereka tidak menggunakan perkata yang sama seperti jawapan
salam yang ditujukan khas untuk orang Islam.
Seterusnya
perlu diambil perhatian bahawa larangan memberi salam kepada orang kafir hanya
tertakluk kepada keadaan, tempat,golongan atau kumpulan yang hanya terdapat
orang kafir sahaja. Ini bererti, apabila orang Muslim berkumpul dengan orang
kafir dalam satu majlis, dibenarkan kita memberi salam, sebagaimana sabda
Baginda saw:
عَنْ أُسَامَةَ بن زَيْدٍ قَالَ:
أن النبي صلى الله عليه وسلم رَكِبَ حِمَارًا عَلَيْهِ...حَتَّى مَرَّ بِمَجْلِسٍ فِيهِ أَخْلَاطٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ،
وَالْمُشْرِكِينَ عَبَدَةُ الْأَوْثَانِ وَالْيَهُودُ، فِيْهِم عَبْدُالله بن أُبَيْ
وَذَلِكَ قَبَلَ أَنْ يُسَلَّمَ عَبْدُالله بْنِ أُبَيْ وَفِي الْمَجْلِسِ عَبْدُالله
بْنِ رَوَّاحَةُ٠فَسَلّمَ عَلَيْهِمْ النَّبِيُّ
صلى الله عليه وسلم٠
Ertinya:”Diriwayatkan
oleh Usamah bin Zaid bahawa Nabi saw pernah menunggang keldai.. ketika melalui satu
majlis, yang terdapat didalamnya musyrik, penyembah berhala, dan orang Yahudi,
serta Abdullah bin Salul dan Abdullah bin Rawahah... lalu Nabi saw mengucapkan
salam kepada mereka”. HR Bukhari
Perlu
difahami bahawa salam yang diberikan oleh Nabi saw adalah hanya ditujukan
kepada orang-orang Islam sahaja, bukanlah kepada orang kafir yang berada disitu.
No comments:
Post a Comment