Hukum Fotografi
Sumber rujukan:
Halal dan haram menurut perspektif
Islam oleh Dr Yusuf al-Qardhawi.
Fotografi
adalah berbeza dengan gambar yang dilukis atau yang dipahat, ianya adalah suatu
yang baru yang tidak ada dizaman Rasulullah saw. ataupun zaman ulama salaf. Persoalan
sekarang adakah riwayat tentang gambar(para pelukis) dan patung tersebut cukup
layak dan sesuai untuk menentukan hukum mengenai masaalah fotografi ini?
Mereka
yang beranggapan bahawa gambar yang haram adalah gambar tiga dimensi, iaitu
patung, maka tidak ada masaalah dengan fotografi ini, lebih-lebih lagi untuk foto
setengah badan.
Apakah
kes foto ini dapat diketagorikan sebagai gambar para pelukis atau dapat
dianggap sebagai mnciptakan sesuatu yang menandingi penciptaan Allah swt?
Jawapannya:
Tidak ada ‘llat(sebab) bererti tidak
ada ma’lul. Tidak ada alasan hukum bererti tidak ada hukum yang ditetapkan. Secara
jelasnya Sheikh Bakhit seorang pakar fatwa Mesir, menjelaskan bahawa fotografi yang
pada hakikatnya adalah proses menangkap bayangan dengan alat tertentu, sama sekali
tidaklah termasuk dalam kegiatan menggambar yang dilarang, kerana pembuatan
gambar yang dilarang adalah menciptakan gambar yang belum ada dan belum dicipta
sebelumnya. Dengan demikian, perbuatan itu tidak dianggap menandingi ciptaan
Allah swt. Dasar pemikiran seumpama ini tentu tidak ada dalam kes fotografi.
Walaupun
ada bahagian ulama yang melarang keras dalam semua jenis, termasuk fotografi,
namun ianya tetap ada toleransi untuk keadaan darurat dan suatu keadaan yang
memberi kemaslahatan, seperti IC, passport atau slide. Dalam keadaan seumpama ini,
tentulah tidak ada niat untuk berlakunya penyucian dan sesuatu yang merosakkan
keyakinan. Keperluan akan gambar di sini lebih besar dan penting daripada
penggunaan lukisan dalam kain yang dikecualikan oleh Rasulullah saw.
No comments:
Post a Comment