Monday, 24 April 2017

Kesimpulan Hukum gambar dan pembuatnya

Kesimpulan Hukum gambar dan pembuatnya

Rujukan
Halal dan Haram menurut perpektif Islam oleh Dr Yusuf al-Qardhawi

Secara umumnya dapat dirumuskan dari hukum gambar dan pembuatnya seperti berikut:
Gambar yang paling berat hukumnya adalah gambar sesembahan selain Allah, misalnya ialah Jesus dalam agama Kristian. Keadaan ini menjadikan pelukisnya dianggap kafir, jika dia sedar dan sengaja melakukan hal itu. Terlebih-lebih lagi jika gambar tersebut berbentuk tiga dimensi(patung). Semua pihak yang terlibat dalam pengagihannya atau menyucikannya dianggap sebagai berdosa, sesuai dengan keterlibatannya.

Dosa lebih ringan bagi mereka yang melukis gambar yang bukan sesembahan, tapi dengan tujuan menandingi penciptaan Allah swt. Dia mendakwa bahawa dirinya boleh menciptakan sesuatu sebagaimana penciptaan Allah. Dengan dakwaan itulah dia menjadi kafir. Hukum ini berkaitan dengan niat pelukis itu.

Peringkat keadaan yang berada di bawahnya adalah gambar tiga dimensi(patung) yang bukan sesembahan, tapi masih termasuk objek yang disucikan, misalnya raja, presiden atau siapapun yang dihormati dengan dibuatkan monumen patungnya. Sama sahaja, sama ada ianya patung setengah badan atau utuh semuanya.

Di bawahnya lagi adalah gambar tiga dimensi(patung) dari benda hidup yang tidak disucikan. Disepakati bahawa gambar ini haram. Kecuali barang yang mudah rosak, seperti mainan kanak-kanak atau makanan.

Peringkat di bawahnya adalah gambar dua dimensi(lukisan) yang disucikan, misalnya gambar presiden, terlebih-lebih lagi jika ianya disimpan dan menjadi hiasan; dan akan lebih haram lagi jika presiden itu adalah orang zalim,fasik,komunis, kerana mensucikan mereka bererti dengan menghancurkan agama Islam.

Lebih rendah lagi peringkatnya adalah gambar dua dimensi (lukisan) dari benda hidup, bukan disucikan tapi menjadi simbol kemewahan dan kesenangan, misalnya lukisan hiasan dinding dan sejenisnya, yang dianggap makruh.

Gambar benda tak bernyawa, seperti pokok, gunung dan pemandangan, tidaklah mengapa bagi pelukis atau pemiliknnya, dengan catatan tidak menjadikan mereka lupa untuk beribadah kepada Allah dan menjadikan lukisan itu sebagai barangan mewah, yang dapat menjadikan makruh.

Fotografi secara umum adalah mubah, selama objeknya bukan sesuatu yang diharamkan.


Peringkat terakhirnya ialah patung atau lukisan haram yang kemudian dirosak. Hukumnya berubah dari haram menjadi mubah, misalnya gambar dikapet yang dipijak oleh kaki, sandal dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment