Kesimpulan
Hukum gambar dan pembuatnya
Rujukan
Halal
dan Haram menurut perpektif Islam oleh Dr Yusuf al-Qardhawi
Secara
umumnya dapat dirumuskan dari hukum gambar dan pembuatnya seperti berikut:
Gambar
yang paling berat hukumnya adalah gambar sesembahan selain Allah, misalnya ialah
Jesus dalam agama Kristian. Keadaan ini menjadikan pelukisnya dianggap kafir,
jika dia sedar dan sengaja melakukan hal itu. Terlebih-lebih lagi jika gambar
tersebut berbentuk tiga dimensi(patung). Semua pihak yang terlibat dalam
pengagihannya atau menyucikannya dianggap sebagai berdosa, sesuai dengan keterlibatannya.
Dosa
lebih ringan bagi mereka yang melukis gambar yang bukan sesembahan, tapi dengan
tujuan menandingi penciptaan Allah swt. Dia mendakwa bahawa dirinya boleh
menciptakan sesuatu sebagaimana penciptaan Allah. Dengan dakwaan itulah dia
menjadi kafir. Hukum ini berkaitan dengan niat pelukis itu.
Peringkat
keadaan yang berada di bawahnya adalah gambar tiga dimensi(patung) yang bukan
sesembahan, tapi masih termasuk objek yang disucikan, misalnya raja, presiden
atau siapapun yang dihormati dengan dibuatkan monumen patungnya. Sama sahaja,
sama ada ianya patung setengah badan atau utuh semuanya.
Di
bawahnya lagi adalah gambar tiga dimensi(patung) dari benda hidup yang tidak
disucikan. Disepakati bahawa gambar ini haram. Kecuali barang yang mudah rosak,
seperti mainan kanak-kanak atau makanan.
Peringkat
di bawahnya adalah gambar dua dimensi(lukisan) yang disucikan, misalnya gambar
presiden, terlebih-lebih lagi jika ianya disimpan dan menjadi hiasan; dan akan
lebih haram lagi jika presiden itu adalah orang zalim,fasik,komunis, kerana mensucikan
mereka bererti dengan menghancurkan agama Islam.
Lebih
rendah lagi peringkatnya adalah gambar dua dimensi (lukisan) dari benda hidup,
bukan disucikan tapi menjadi simbol kemewahan dan kesenangan, misalnya lukisan
hiasan dinding dan sejenisnya, yang dianggap makruh.
Gambar
benda tak bernyawa, seperti pokok, gunung dan pemandangan, tidaklah mengapa
bagi pelukis atau pemiliknnya, dengan catatan tidak menjadikan mereka lupa
untuk beribadah kepada Allah dan menjadikan lukisan itu sebagai barangan mewah,
yang dapat menjadikan makruh.
Fotografi
secara umum adalah mubah, selama objeknya bukan sesuatu yang diharamkan.
Peringkat
terakhirnya ialah patung atau lukisan haram yang kemudian dirosak. Hukumnya
berubah dari haram menjadi mubah, misalnya gambar dikapet yang dipijak oleh
kaki, sandal dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment