Tuesday, 9 May 2017

Hal-hal yang membatalkan keIslaman seseorang

Hal-hal yang membatalkan keIslaman seseorang

Setiap manusia mengucap dua kalimah syahadah, maka dia menjadi orang Islam. Baginya wajib dan berlaku hukum-hukam Islam, iaitu beriman akan keadilan dan kesucian Islam. Wajib baginya menyerah dan mengamalkan hukum Islam yang jelas, yang ditetapkan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah. Tidak ada pilihan baginya menerima dan meninggalkan sebahagian. Dia harus menyerah pada semua hukum yang dihalalkan dan diharamkan, sebagaimana erti(maksud) dari ayat dibawah ini:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا

Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata. Al-Ahzab:36

Perlu diketahui bahawa ada di antara hukum-hukum Islam yang sudah jelas menjadi kewajipan atau yang sudah jelas diharamkan (dilarang) dan hal itu jelas menjadi ketetapan yang tidak diragukan lagi yang telah diketahui oleh umat Islam pada umumnya. Hal yang demikian dinamakan oleh para ulama: “Hukum-hakam agama yang sudah jelas diketahui”. Contohnya, kewajipan solat,puasa,zakat dan sebagainya. Hal ini termasuk rukun-rukun Islam. Ada yang diharamkan contohnya membunuh, zina, melakukan riba, minum arak dan sebagainya. Hal itu termasuk dalam dosa besar.


Begitu juga hukum pernikahan,talak, waris dan qisas, semua itu termasuk perkara yang tidak diragukan lagi hukumnya. Sesiapa yang mengingkari sesuatu daripada hukum-hakam tersebut, menganggap ringan atau mempermain-mainkan maka dia menjadi kafir dan murtad. Hukum-hakam tersebut telah dijelaskan oleh al-Quran dan dikuatkan dengan hadith-hadith Nabi saw yang sahih dan mutawattir serta menjadi ijma’ dari generasi ke generasi. Maka, sesiapa yang mendustakan hal ini bererti mendustakan al-Quran dan al-Sunnah. Mendustakan (mengingkari) hal-hal tersebut dianggap kufur, kecuali orang yang baru masuk Islam (muallaf) dan mereka yang jauh daripada sumber informasi. Contohnya mereka yang tinggal di hutan atau jauh dari kota dan masyarakat kaum Muslimin. Setelah mengetahui ajaran agama Islam, maka berlakulah pentaklifan hukum baginya.

No comments:

Post a Comment