Hukum
berdua-duaan dengan tunang
Meminang
atau melamar atau bertunang (Khitbah) menurut bahasa, adat dan syarak, bukanlah
perkahwinan. Pinangan merupakan mukaddimah (pendahuluan) bagi perkahwinan.
Seluruh
kitab kamus membezakan antara kata-kata khitbah (melamar) dan zawaj (kahwin);
adat kebiasaan juga membezakan antara lelaki yang sudan meminang (bertunang)
dengan yang sudah kahwin; dan syariat membezakan dengan jelas antara kedua
istilah tersebut. Kerana itu, khitbah tidak lebih dari sekadar mengumumkan
keinginan untuk kahwin dengan wanita tertentu, sedangkan zawaj (perkahwinan)
merupakan aqad yang mengikat dan perjanjian yang kuat yang mempunyai
batas-batas, syarat-syarat, hak-hak dan akibat-akibat tertentu.
Al-Quran telah mengungkapkan kedua perkara tersebut,
iaitu ketika membicarakan wanita yang kematian suami;
وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِۦ مِنْ خِطْبَةِ ٱلنِّسَآءِ أَوْ أَكْنَنتُمْ فِىٓ أَنفُسِكُمْ عَلِمَ ٱللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّآ أَن تَقُولُوا۟ قَوْلًا مَّعْرُوفًا وَلَا تَعْزِمُوا۟ عُقْدَةَ ٱلنِّكَاحِ حَتَّىٰ يَبْلُغَ ٱلْكِتَٰبُ أَجَلَهُۥ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِىٓ أَنفُسِكُمْ فَٱحْذَرُوهُ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang
wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengawini
mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka,
dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kawin dengan mereka secara
rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma’ruf. Dan
janganlah kamu ber’azam (bertetap hati) untuk berakad nikah, sebelum habis
iddahnya. Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu;
maka takutlah kepada-Nya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha
Penyantun. Al-Baqarah: 235
Khitbah, meskipun dilakukan dengan
berbagai upacara, hal itu tidak lebih hanya untuk menguatkan dan memantapkannya
sahaja. Khitbah walaubagaimanapun keadaannya tidak akan dapat memberikan hak
apa-apa kepada si peminang melainkan hanya dapat menghalang lelaki lain untuk
meminangnya, sebagaimana disebutkan didalam sebuah hadith,
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ ص قَالَ:
اَلْمُؤْمِنُ اَخُو اْلمُؤْمِنِ فَلاَ يَحِلُّ لِلْمُؤْمِنِ اَنْ يَبْتَاعَ عَلَى
بَيْعِ اَخِيْهِ وَ لاَ يَخْطُبَ عَلَى خِطْبَةِ اَخِيْهِ حَتَّى يَذَرَ
Dari ‘Utbah bin ‘Amir bahawasanya Rasulullah saw bersabda; yang
bermaksud;
Orang mukmin itu saudara orang mukmin yang lain, maka tidak
halal mukmin menawar atas tawaran saudaranya, dan tidak boleh ia meminang atas
pinangan saudaranya sehingga saudaranya itu meninggalkannya, HR Ahmad dan
Muslim
Kerana itu,
yang penting dan harus diperhatikan di sini bahawa wanita yang dipinang atau
dilamar tetap merupakan orang asing (bukan mahram) bagi si pelamar sehingga
perkahwinan (akad nikah) dengannya. Tidak boleh si wanita diajak hidup serumah (rumah
tangga) kecuali setelah dilaksanakan akad nikah yang sah menurut syarak dan
rukun asasai dalam akad ini alah ijab dan qabul.
Ijab dan
qabul adalah lafaz-lafaz (ucapan-ucapan) tertentu yang sudah dikenal dalam adat
dan syarak.
Selagi mana
akad nikah dengan ijab dan qabul belum terlaksana. Maka perkahwinan itu belum
wujud dan belum terjadi, baik menurut adat, syarak, mahupun undang-undang.
Wanita tunangnya
tetap sebagai orang asing bagi si peminang (pelamar) yang tidak halal bagi
mereka untuk berdua-duaan dan berpergian berdua-duaan tanpa disertai seorang
mahramnya seperti ayahnya atau saudara lelakinya.
No comments:
Post a Comment