Adakah Syurga dan Neraka telah wujud sekarang?
Perkataan Syurga dan Neraka adalah berasal dari perkataan Sanskrit.
Dalam al-Quran dan Hadith tidak terdapat perkataan Syurga dan Neraka. Sebaliknya
perkataan yang digunakan adalah “Jannah” dan “Naar” atau “Jahannam”.
Perkataan ‘Jannah’, berdasarkan beberapa potong ayat al-Quran dan Hadith
berkaitan, serta beberapa penerangan mengenai sifatnya, tidak memberikan
apa-apa maksud lain melainkan ‘suatu’ negeri atau tempat kesenangan yang
disediakan oleh Allah untuk orang-orang mukmin’. Inilah yang digelar syurga
oleh masyarakat kini.
Manakala ‘Naar’, berdasarkan beberapa potong ayat al-Quran dan
Hadith berkaitan, serta beberapa penerangan mengenai sifatnya, tidak memberikan
apa-apa maksud lain melainkan suatu negeri atau tempat seksaan yang disediakan
oleh Allah bagi orang-orang kafir. Inilah yang biasa disebut sebagai neraka.
Setelah meneliti keadaan syurga dan neraka sebagaimana yang disebut
di atas, persoalan yang timbul adakah kedua-duanya itu telah wujud atau belum
pada ketika ini?
Sebahagian ulama berpendapat bahawa syurga dan neraka belum dibina
oleh Allah. Pendapat sedemikian adalah berdasarkan al-Quran, dimana tidak
terdapat didalamnya ayat yang jelas menyatakan bahawa syurga dan neraka telah
wujud. Yang dinyatakan di dalam al-Quran selalunya berbentuk “Syurga disediakan untuk orang-orang yang
berbuat baik” dan ‘neraka disediakan untuk orang-orang kafir”.
إِنَّ
الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ
الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا
Sesungguhnya
orang-orang yang beriman dan beramal soleh, disediakan bagi mereka
Syurga-syurga Firdaus, sebagai tempat tetamu (yang serba mewah). al-Kahfi:107
فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ
وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
“Maka takutlah kamu akan api
neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu yang disediakan bagi orang-orang
kafir”. Al-Baqarah 24
Menerusi perkataan ‘disediakan” ini,kita masih belum
boleh menetapkan bahawa syurga dan neraka sudah wujud. Ini kerana perkataan
“disediakan” itu boleh membawa maksud sudah wujud dan juga boleh membawa maksud
belum wujud. Kenyataan tersebut sama
seperti ungkapan seorang guru kepada muridnya: “hadiah buku disediakan untuk mereka yang mendapat markah yang tinggi”
Perkataan ‘disediakan’
yang diucapkan oleh guru itu tidak semistinya menunjukkan bahawa buku hadiah itu,
pada waktu ia diucapkan telah wujud. Ada kemungkinan ia telah wujud dan
kemungkinan juga bahawa ia masih belum wujud. Untuk menentukan bahawa hadiah
itu telah wujud memerlukan bukti yang lain. Begitu juga halnya terhadap syurga
dan neraka. Demikianlah bagi pendapat bagi golongan yang mengatakan kedua-duanya
masih belum dibina.
Apa yang disandarkan oleh golongan tersebut adalah benar.
Namun, jika dilihat kepada dalil-dalil yang akan dihuraikan di bawah, adalah
sukar untuk dinafikan bahawa syurga dan neraka telah wujud sekarang.
Sabda Rasulullah saw:
أَوَلَا
تَدْرِيْنَ أَنَّ الله خَلَقَ الجَنَّةَ وَخَلَقَ النَّارَ فَخَلَقَ لِهَذِهِ أَهْلاً
وَلِهَذِهِ أَهْلاً
“Tidakkah engkau
tahu bahawa Allah telah menciptakan syurga dan neraka, lalu Dia telah menetapkan
ahli-ahlinya bagi syurga tersebut dan ahli-ahlinya bagi neraka tersebut”. HR
Muslim
Sabda Rasulullah saw:
خَلَقَ
اللهُ الجَنَّةَ عَدْنٍ وَغَرَسَ أَشْجَارَهَا بَيَدِهَ
“Allah telah
menciptakan syurga yang kekal dan Dia telah menanam pokok-pokok menerusi
kekeuasaaan-Nya”.HR Hakim. Sahih(Jami’ al-saghir)
Sabda rasulullah saw:
خَلَقَ
اللهُ الجَنَّةَ عَدْنٍ بِيَدَهَ لُبْنَةً مِنْ ذَهَبٍ وَ لُبْنَةً مِنْ فِضَّةٍ
“Sesungguhnya
Allah menerusi kudrat-Nya telah menciptakan syurga yang kekal, menggunakan bata
daripada emas dan bata daripada perak”.HR Thabrani Hassan
Sabda Rasulullah saw:
لَمَّا
خَلَقَ اللهُ الجَنَّةَ قَلَ لِجِبْرِيْل اِذْهَبْ فَانْظُرْ إِلَيْهَا
فَذَهَبَ فَنَظَرَ إِلَيْهَا ٠٠٠فَلَمَّا خَلَقَ
اللهُ النّارَ قَالَ يَا جِبْرِيْلُ اِذْهَبْ فَانْظُرْ إِلَيْهَا
“Ketika Allah
menciptakan syurga, Dia berkata kepada Jubril as. “Pergi dan lihat syurga itu.”Lalu
Jibril pun pergi melihatnya... dan ketika Allah menciptakan neraka, Dia berkata
kepada Jibril, “Pergi dan lihat neraka itu,”Lalu Jibril pun pergi melihatnya.”HR
Abu Daud
Sabda Rasulullah saw:
لَمَّا
خَلَقَ اللهُ الجَنَّةَ عَدْنٍ خَلَقَ فِيْهَا
مَا لاَ عَيْنٌ رَأَتْ وَلَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلَا خَطْرٌ عَلَى قَلْبِ بَشَرَ
“Ketika Allah
mencipta syurga yang kekal, lalu diisi di dalamnya (nikmat-nikmat) yang tidak
pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah
terlintas oleh hati manusia”.HR Thabrani. Dalam Majma’ zawaid (Bagus)
Sabda Rasulullah saw.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ سَمِعَ وَجْبَةً فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَدْرُونَ مَا هَذَا قَالَ قُلْنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ هَذَا حَجَرٌ رُمِيَ بِهِ فِي النَّارِ مُنْذُ سَبْعِينَ خَرِيفًا فَهُوَ يَهْوِي فِي النَّارِ الْآنَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى قَعْرِهَا
“Dari Abu Hurairah ra, dia berkata, "Kami pernah bersama
Rasulullah saw. Tiba-tiba Rasulullah mendengar suara keras seperti suara
sesuatu terjatuh. Lalu beliau bertanya, 'Tahukah kalian, suara apakah itu?' Abu
Hurairah berkata, "Kemudian kami pun menjawab, 'Allah dan Rasul-Nya yang
lebih mengetahui.' . Maka Nabi saw berkata, ‘Ini adalah satu batu yang
dilemparkan ke dalam neraka semenjak dari tujuh puluh tempoh (yang lalu),
sekarang ia sedang jatuh ke dalam neraka dan akan berhenti setelah sampai ke
permukaannya”. HR Muslim
Di dalam hadith yang pertama sehingga ke lima,
perkataan yang digunakan adalah ‘khalaqa خَلَقَ ‘ yang berbentuk feel madhi iaitu
perbuatan yang telah lalu. Perkataan-perkataan tersebut jika ditukar ke Bahasa Melayu
akan membawa maksud:
a- Telah
menjadikan
b- Telah
mewujudkan
c- Telah
menciptakan
Kesimpulan daripada makna ‘telah menjadikan’, telah
mewujudkan’ dan ‘telah menciptakan’ tadi jelas menunjukkan bahawa syurga dan
neraka telah wujud sekarang. Ini kerana jika perkataan yang digunakan adalah
berbunyi seperti ‘telah dijadikan’, ‘telah diwujudkan’ atau ‘telah diciptakan’,
sudah pasti barang tersebut telah wujud. Keadaan tersebut tidak dinafikan
kecuali jika terdapat dalil lain yang menolak.
No comments:
Post a Comment