Hukum
Istimta’ (bersuka-suka) dengan Isteri yang sedang haid
Dibolehkan
memeluk isteri yang sedang haid, menyentuh,mencium dan sebagainya, iaitu pada
selain daripada anggota di antara pusat dan lutut. Perkara ini dipersetujui
oleh semua ulama’.
Berdasarkan
hadith berikut:
Dari Aisyah
ranha:
كَانَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا حِضْتُ يَأْمُرُنِي أَنْ أَتَّزِرَ،
ثُمَّ يُبَاشِرُنِي
Ertinya:
Apabila saya haid, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menyuruhku untuk
memakai sarung kemudian beliau bercumbu denganku. HR. Ahmad, Tirmidzi.
Dari
Maimunah ranha:
كَانَ رَسُولُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُبَاشِرُ نِسَاءَهُ فَوْقَ الْإِزَارِ وَهُنَّ
حُيَّضٌ
Ertinya: Rasulullah saw.bercumbu dengan istrinya di daerah di atas
sarung, ketika mereka sedang haid. HR. Muslim
Mereka
berselisih pendapat di dalam masaalah beristimta’ (berseronok) pada anggota di
antara pusat dan lutut. Terdapat tiga pendapat:
1- Kebanyakan
ulama’, termasuk Syafie’, Maliki dan Abu Hanifah:
Hukumnya adalah haram. Alasannya adalah untuk mengelakan dari
berlakunya perkara haram (saddu al-zaraie’). Juga kerana terdapat di dalam maksud
hadith Aisyah ranha. riwayat syaikhan yang melarang berbuat demikian.
كَانَ إِحْدَانَا
إِذَا كَانَتْ حَائِضًا أَمَرَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنْ تَأْتَزِرَ فِي فَوْرِ حَيْضَتِهَا ثُمَّ يُبَاشِرُهَا قَالَتْ وَأَيُّكُمْ يَمْلِكُ
إِرْبَهُ كَمَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْلِكُ
إِرْبَهُ
Ertinya : “ Apabila salah seorang daripada kami ( isteri-isteri
Baginda s.a.w ) mengalami haid , maka Baginda Rasulullah s.a.w pun
memerintahkannya agar menutup di antara pusat dan lututnya dengan kain sarung ,
lalu Baginda s.a.w pun akan mendekatinya dan “ berseronok-seronok “ dengannya “
. Saidatina Aisyah r.a pun berkata lagi : “ Siapakah di kalangan kamu semua
yang boleh menjaga nafsu-syahwatnya di saat seperti itu , sebagai mana yang
ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w ?
HR Bukhari dan Muslim
2- Hanbali
dan al-Auzaie dan lain-lain. Berpendapat: Dibolehkan, kerana Hadith:
اصْنَعُوا كُلَّ شَيْءٍ إِلَّا النِّكَاحَ
Ertinya: “Lakukanlah apa saja melainkan jimak”.
HR Muslim
Ketika menjelaskan hadis ini, At-Thibi mengatakan,
إِنَّ الْمُرَادَ بِالنِّكَاحِ الْجِمَاعُ
“Makna kata ‘nikah’
dalam hadis ini adalah hubungan intim.” Aunul ma’bud,
3- Ulama golongan
ketiga berpendapat: Terdapat perincian, jika suami dapat menahan diri dari
faraj (menyetubuhi isterinya), mungkin kerana terlalu warak atau kerana lemah
syahwat, maka ini diharuskan. Jika tidak, maka haram hukumnya.
Dr
Wahbah al-Zuhaili pula berpendapat, didalam keadaan biasa hendaklah beramal
dengan pandangan yang berhati-hati (pendapat yang pertama). Jika seseorang itu
baru kembali daripada permusafiran atau dalam keadaan syahwatnya begitu kuat,
maka dibenarkan beramal dengan dua pendapat yang akhir, tetapi dengan syarat,
hendaklah dia dapat mengawal dirinya dari faraj (iaitu berjimak). Ini adalah
untuk menghalang diri daripada terjebak ke dalam perkara maksiat dengan melihat
perempuan lain (ajnabi) dan sebagainya.
Inilah
waktu yang nyata haram untuk berjimak. Adapun waktu lain tidak ditemui larangan
untuk berjimak.
Assalamualaikum .. jika memasukkan jari kedalam faraj apa hukumnya ? Pndapat imam syafie katakan utk berjaga2 .. berjaga2 disitu mmbawa kepada makruh atau haram ?
ReplyDelete