Larangan Tajassus -
تَجَسَّسُوا (Membongkar Rahsia- Mengintip atau mencari kesalahan)
Firman Allah:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ
إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا
ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا
اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِي
Maksudnya:
“Wahai orang-orang yang beriman!
Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang
dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa; dan
janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keabaikan orang; dan janganlah
setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka
memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat)
maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan
yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima
taubat, lagi Maha mengasihani”. Al-Hujurat:12
Larangan Tajassus- وَلَا تَجَسَّسُوا
Tajassus bermaksud mengintip atau
mencari-cari kesalahan orang lain. Hal ini merupakan perbuatan yang dilarang
oleh Allah SWT. Larangan ini diletakkan setelah adanya larangan berburuk
sangka, karena biasanya dari prasangka yang timbul itu kemudian akan menyeret
seorang itu ke dalam perbuatan tajassus.
Mencari-cari kesalahan orang lain
berarti pula membuka aib, dan merupakan sebuah hal yang dilarang dalam ajaran
Islam. Dalam sebuah kehidupan masyarakat yang Islami, setiap individu dapat
hidup dengan rasa aman terhadap jiwa, rumah tangga, rahsia peribadi dan aibnya.
Tidak ada jalan dan ruang untuk melanggar kehormatan peribadi ini yang merupakan
hak asasi bagi manusia.
Ajaran Islam telah menentukan
pergaulan manusia berdasarkan keadaan lahir setiap insan, tidak ada hak untuk
menyelidiki keadaan batin dan rahsia orang lain. Betapa besar perhatian
Rasulullah dalam membersihkan lingkungan kehidupan masyarakat Islam dari
penyakit tajassus ini. Hasilnya terbukti pada perilaku, budi bahasa, dan adab
kesopanan para sahabat beliau. Sebagai contoh, para sahabat tidak akan
mengambil sebuah keputusan kecuali terhadap yang zahir dan ada bukti nyata.
Dari Ibnu Umar radhiallahu’anu
dengan lafaz,
اختصم رجلان إلى النَّبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم, فقال رسولُ
اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم إنَّما أنا بشَرٌ وإنَّما أقضي بينكما بما أسمعُ منكما
، ولعلَّ أحدَكم أن يكونَ ألحنَ بحُجَّتِه من بعضٍ ، فمن قطعتُ له من حقِّ أخيه شيئًا,
فإنَّما أقطع له قِطعةً من النَّارِ
Maksudnya: “Ada dua orang yang
membawa hal perseteruannya kepada Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam, lalu
Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda: ‘sesungguhnya aku hanyalah
manusia biasa. Aku akan memutuskan perkara dari perseteruan ini berdasarkan apa
yang aku dengar dari kamu. Dan boleh jadi salah seorang dari kalian lebih
pandai dalam berhujah daripada yang lain. Maka barangsiapa yang aku tetapkan
baginya sesuatu hal yang sebenarnya itu adalah hak dari orang lain. Maka pada
hakikatnya ketika itu aku telah menetapkan baginya sepotong api neraka”.
Diriwayatkan oleh Abu Nu’aim dalam
Hilyatul Auliya (Hadith yang semakna ada diriwayatkan oleh Bukhari,Muslim,Al-Nasai
dan Tirmizi.
Jika
begitu apakah hukum pegawai penyiasat?
Jawapan:
Menurut kaedah usul fiqh, larangan
yang dimaksudkan itu berbentuk ‘am, iaitu bersifat umum atau rata. Ini bermaksud,
semua perbuatan mencari rahsia itu haram. Akan tetapi, disabitkan bahawa Nabi
saw. sendiri pernah menghantar pengintip untuk urusan perang, maka keumuman
larangan itu akan terbatas. Oleh yang demikian, penyiasat-penyiasat yang menjalankan
tugas untuk keselamatan dan keperluan masyarakat dan Negara adalah tidak
dilarang.
Disini
dapat kita fahami bahawa “tajassus” yang dilarang adalah dalam urusan-urusan biasa
di antara sahabat, keluarga, dalam pergaulan, dan urusan-urusan yang tidak
berkait dengan keperluan masyarakat umum serta keselamatan.
No comments:
Post a Comment