Mengumpat dan taubat
Soalan:
Jika seseorang itu telah mengumpat saudaranya, dan ingin bertaubat,
adakah dia perlu meminta ampun kepada orang yang diumpatinya atau cukup sekadar
bertaubat dan meminta ampun kepada Allah?
Jawapan:
Menurut
riwayat-riwayat terdahulu, perkara ini adalah seperti berikut:
1.
Aisyah radhiyallahu ‘anha pernah mengumpat
Safiyyah radhiyallahu ‘anha, isteri Rasulullah, kerana kerendahannya. Perbuatan
itu mendapat teguran daripada Rasulullah saw.
وعن
عائشة رضي الله عنها قالت قلت للنبي صلى الله عليه وسلم : حسبك من صفية كذا وكذا .
قال بعض الرواة : تعني قصيرة فقال : [ لقد قلت كلمة لو مزجت بماء البحر لمزجته ،قالت
: وحكيت له إنسانا فقال : ما أحب أني حكيت
إنسانا وإن لي كذا وكذا
Dari ‘Aisyah
radhiyallahu ‘anha dia berkata : Aku berkata kepada Nabi sallallahu ‘alayhi wa
sallam : Cukuplah bagimu dari keburukan Safiyah seperti ini. Berkata sebahagian
perawi : Dia (‘Aisyah) mengisyaratkan bahawa Safiyah itu rendah. Baginda
berkata : “Sesungguhnya engkau telah mengucapkan suatu kalimah yang mana jika
dicampurkan (kalimah itu) dengan air laut nescaya akan tercampurlah (rosaklah
dan bertukarlah) ia.” ‘Aisyah berkata : Aku menceritakan kepada baginda
mengenai seseorang, baginda berkata : “Tidaklah aku suka bercerita mengenai
seseorang walaupun aku diberi itu dan ini (dari benda-benda keduniaan).”
(Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi, Ahmad dan al-Baihaqi; berkata al-Tirmizi : ‘Ia
adalah hadis hasan sahih‘
2.
Zainab radhiyallahu ‘anha isteri Nabi saw
pernah mengumpat Safiyyah radhiyallahu ‘anha dengan perkataan seakan
memperkecilkannya kerana dia wanita Yahudi. Nabi saw menunjukkan kemarahan besar atas kenyataan
tersebut.
3.
Sahabat Nabi saw pernah mengumpat seseorang
kerana kelemahannya. Rasulullah saw berkata kamu telah mengumpat.
4.
Seorang daripada sahabat Nabi saw pernah
mengumpat seorang sahabat yang lain, maka Rasulullah saw berkata: “Sesungguhnya
engkau telah memakan daging saudaramu
عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُوْدٍ ، قَالَ :
كُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ رَجُلٌ
، فَوَقَعَ فِيهِ رَجُلٌ مِنْ بَعْدِهِ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : " تَخَلَّلْ " ، فَقَالَ : مِمَّا أَتُخَلِّلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ
؟ ! مَا أَكَلْتُ لَحْمًا ! ، قَالَ " بَلَى ؛ مِنْ لَحْمِ أَخِيكَ أَكَلْتَ
" .
Dari Abdullah bin Mas’ud dia berkata, “Kami sedang
duduk-duduk disisi nabi, tiba-tiba ada seseorang yang berdiri dan mencela orang
lain yang setelahnya. Melihat itu nabi berkata, “Bersihkan gigimu! maka dia
menjawab mengapa aku harus membersihkannya? aku tidak makan daging! Rasulullah
menjawab, “Sesungguhnya engkau telah memakan daging saudaramu!.Targhib
Terdapat
beberapa lagi riwayat dan kejadian mengumpat di zaman Rasulullah yang berlaku
di hadapan Baginda. Namun di dalam riwayat-riwayat tersebut, tidak terdapat
peristiwa di mana Rasulullah saw memerintahkan agar pengumpat itu meminta
maaf daripada orang yang diumpat ini. Walau
bagaimanapun, terdapat satu hadith berbunyi:
الغِيْبَةَ
فَإِن َّالغِيْبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا. قِيْلَ : وَكَيْفَ؟ قَالَ : الرَّجُلُ يَزْنِي وَ يَتُوْبُ ، فَيَتُوْبُ اللهُ عَلَيْهِ
وَإِنَّ صَاحِبَ الغِيْبَةِ لاَ يُغْفَرُ لَهُ حَتَّى يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُهُ
Mengumpat
itu lebih teruk daripada zina. Seorang lelaki bertanya ,mengapa? “Sabda Baginda
saw: “Seorang yang berzina lalu bertaubat, maka Allah akan mengampunkan
dosanya. Tetapi mengumpat itu tidak akan diampunkan selagi yang diumpat itu
tidak memaafkannya”. HR Thabrani dan Baihaqi.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم : مَنْ
كَانَتْ لَهُ مَظْلَمَةٌ لأَحَدٍ مِنْ عِرْضِهِ ، أَوْ شَيْءٍ فَلْيَتَحَلَّلْهُ مِنْهُ
الْيَوْمَ قَبْلَ أَنْ لاَ يَكُونَ دِينَارٌ ، وَلاَ دِرْهَمٌ إِنْ كَانَ لَهُ عَمَلٌ
صَالِحٌ أُخِذَ مِنْهُ بِقَدْرِ مَظْلَمَتِهِ وَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ أُخِذَ
مِنْ سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَحُمِلَ عَلَيْهِ.
Dari Abu Hurairah ra. dari Nabi Nabi
saw. sabdanya: "Barangsiapa yang di sisinya ada sesuatu dari hasil
penganiayaan untuk saudaranya, baik yang mengenai kehormatan saudaranya itu
atau pun sesuatu yang lain, maka hendaklah meminta kehalalannya sekarang juga -
semasih di dunia, sebelum tidak berlakunya dinar dan dirham. Jikalau -tidak
meminta kehalalannya sekarang ini, maka jikalau yang menganiaya itu mempunyai
amal shalih, diambillah dari amal shalihnya itu sekadar untuk melunasi
penganiayaannya, sedang jikalau tidak mempunyai kebaikan sama sekali, maka
diambillah dari keburukan-keburukan orang yang dianiayanya itu, lalu dibebankan
kepada yang menganiayanya tadi." Riwayat Bukhari.
Sabda
Rasulullah saw:
أَتَدْرُونَ
مَا الْمُفْلِسُ ؟ قَالُوا الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَلاَ مَتَاعَ.
فَقَالَ « إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِى يَأْتِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ
وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ وَيَأْتِى قَدْ شَتَمَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ مَالَ هَذَا
وَسَفَكَ دَمَ هَذَا وَضَرَبَ هَذَا فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنْ
حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ
مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِى النَّارِ
"Apakah
kalian tahu siapa orang yang bangkrut itu?" Para sahabat menjawab:
"Orang bangkrut di kalangan kita
ialah orang yang sudah tidak memiliki dirham
atau sesuatu kekanyaan apapun." Beliau Nabi Nabi sholallohu alaihi
wasallam lalu bersabda: "Orang rugi
dari kalangan ummatku ialah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa
amalan shalat, puasa dan zakatnya, tetapi kedatangannya itu dahulunya - ketika
di dunia - pernah mencaci maki si pulan, memfitnah si pulan, makan harta si pulan,
mengalirkan darah si pulan - tanpa dasar kebenaran, pernah memukul si pulan.
Maka orang yang dianiaya itu diberikan kebaikan orang tadi dan yang lain pun
diberi kebaikannya pula, Jikalau kebaikan-kebaikannya sudah habis sebelum
terlunasi tanggungan penganiayaannya, maka diambillah dari kesalahan-kesalahan
orang-orang yang dianiayanya itu lalu dibebankan kepada orang tersebut,
selanjutnya orang itu dilemparkanlah ke dalam neraka." Riwayat Muslim
Sabda
Rasulullah saw:
لَيْسَ الْمُؤْمِنُ بِالطَّعَّانِ وَلا اللَّعَّانِ وَلا الْفَاحِشِ وَلا الْبَذِيءِ
Seorang mukmin bukanlah pengumpat, pengutuk, berkata keci dan berkata kotor. HR Tirmizi
Berdasarkan
hadith-hadith di atas, jelaslah bahawa orang yang diumpat itu tidak akan disia-siakan
pada Hari Akhirat kelak. Si pengumpat pula, jika tidak memohon maaf kepada
mangsa umpatannya akan berhadapan dengan mahkamah Allah di Mahsyar nanti.
Amalan baiknya akan hilang dan akan diperolehi oleh orang yang diumpatnya itu.
No comments:
Post a Comment