Friday, 9 June 2017

Hukum Onani (Masturbation)

Hukum Onani (Masturbation)

Jukhur ulama’ menghukumnya sebagai haram. Dalil mereka ialah pada surah al-Mu’minun:5-7:

وَٱلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَٰفِظُونَ ٥ إِلَّا عَلَىٰٓ أَزْوَٰجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ٦ فَمَنِ ٱبْتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْعَادُونَ ٧

Ertinya : “Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahayanya. Mereka yang demikian itu tiada terceIa. Tetapi sesiapa melakukan selain yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas. ”. Al Mukminun : 5 – 7

Ada juga segelintir ulama’ yang tidak menghukumnya haram. Percangggahan pendapat ini kerana tidak terdapat sebarang nas atau dalil yang khusus mengharamkan onani ini.

Fatwa Dr. Yusuf Qardawi dalam bukunya al-Halal wal Haram Fil Islam.
“Kadang-kadang darah pemuda bergelora, kemudian dia menggunakan tangannya untuk mengeluarkan mani supaya alat kelaminnya itu menjadi tenang dan darahnya yang bergelora itu menurun. Cara semacam ini sekarang dikenal dengan nama onani” (Bahasa arabnya: istimta’ atau adatus sirriyah)

Kebanyakan para ulama mengharamkan perbuatan tersebut, di antaranya Imam Malik. Beliau berdalilkan dalil ayat yang berbunyi:

وَٱلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَٰفِظُونَ ٥ إِلَّا عَلَىٰٓ أَزْوَٰجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ٦ فَمَنِ ٱبْتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْعَادُونَ ٧

Ertinya : “Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahayanya. Mereka yang demikian itu tiada terceIa. Tetapi sesiapa melakukan selain yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas. ”. Al Mukminun : 5 – 7

Sedangkan orang yang melakukan onani adalah melepaskan syahwatnya itu bukan pada tempatnya.

Imam Ahmad ibn Hanbal pula berpendapat, bahawa mani adalah benda berlebihan. Oleh kerana itu boleh dikeluarkan, seperti memotong daging lebih.

Pendapat ini diperkuat oleh Ibnu Hazim. Manakala Ulama’ Hanafiah memberikan batas kebolehan itu dalam dua perkara:
1-      Kerana takut berbuat zina.
2-      Kerana tidak mampu kahwin.

Pendapat Imam Ahmad ini memungkinkan untuk kita ambil dalam keadaan ghairah itu memuncak dan dibimbangi akan jatuh ke dalam haram. Cotohnya, seorang pemuda yang sedang belajar atau bekerja di tempat lain yang jauh dari negerinya, sedang pengaruh-pengaruh dihadapannya terlalu kuat dan dia bimbang akan melakukan zina. Kerana itu dia tidak berdosa menggunakan cara ini (onani) untuk meredakan bergolara ghazirah tersebut.

Langkah terbaik daripada itu semua ialah seperti apa yang diterangkan oleh Rasulullah saw terhadap pemuda yang tidak mampu berkahwin iaitu memperbanyakan puasa di mana dapat mendidik beribadah, mengajar bersabar dan hampir kepada ketakwaan dan keyakinan terhadap penyelidikan (muraqabah) Allah kepada setiap jiwa seorang mu’min. Rasulullah saw bersabda:

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَـرِ، وَأَحْصَنُ لِلْفَـرْجِ. وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ.
“Wahai para pemuda! barangsiapa di antara kamu yang sudah berkemampuan , maka kahwinlah. Karena kahwin itu dapat menundukan pandangan dan  memelihara kemaluan. Tetapi  barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa; sebab puasa itu baginya merupakan pelindung.”HR Bukhari


No comments:

Post a Comment