Thursday, 22 June 2017

Ringkasan Amalan Malam Raya dan Harinya

Ringkasan Amalan Malam Raya dan Harinya

"Hari Raya Aidul Fitri" yang juga terkenal dengan nama "Hari Raya Puasa" disyariatkan oleh Allah Ta’ala untuk umat Islam merayakannya dengan penuh kesyukuran dan dengan pelbagai jenis amal bakti yang diredhai Allah.

Umat Islam adalah  digalakkan untuk menyambut Hari Raya dengan :-

1-MemperbanyakanTakbir

Membaca takbir pada hari Raya adalah disunatkan.Berkaitan takbir ketika Aidulfitri Allah Ta'ala befirman:
لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“Hendaklah kamu cukupkan bilangan puasa dan hendaklah kamu bertakbir atau mengagungkan Allah atas petunjuk yang diberikanmu , semoga kamu jadi umat yamg bersyukur”.Al-Baqarah 185

Bertakbir Aiduladha, Allah Ta'ala berfirman:

وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ

“Dan berzikirlah kepada Allah Ta'ala pada hari-hari tertentu”. al-Baqarah 203

 Allah Ta'ala berfirman:

كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ

“Demikianlah Ia mengerahkannya untuk kamu supaya kamu membesarkan Allah atas petunjuk yang diberikanNya kepadamu”. al-Hajj 37

Menyambut Hari Raya Dengan Takbir

Umat Islam digalakkan menyambut hari raya "Aidulfitri dan "Aiduladha" dengan takbir dan tahmid sebagai bersyukur pada hari baik - bulan baik itu.
Ini diterangkan di dalam al-Qur'an(diatas)  dan juga di dalam hadith yang berikut:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ زَيِّنُوا أَعْيَادَكُمْ بِالتَّكْبِيرِ
“Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya: "Hiasilah hari-hari raya kamu dengan takbir”.HR Tabrani

        Jumhur ulama berpendapat bahawa takbir pada hari Raya Aidulfitri bermula pada waktu pergi solat Hari raya hingga di mulakan khutbah. Dalam masaalah ini terdapat beberapa hadis,namun kesemuanya dhaif. Bagaimanapun ada riwayat hadis yang sahih dari Ibnu Umar dan sahabat-sahabat lainnya. Al-Hakim berkata: "Ini merupakan Sunnah yang mashyur dikalangan ahli hadis." Ia juga merupakan pendapat Malik, Ishak, Ahmad dan Abu Thaur.

Sebahagian Ulama berpendapat bahawa takbir bermula sejak terlihatnya bulan pada malam Hari Raya Aidilfitri hingga pagi hari ketika hendak pergi menuju tempat solat atau imam berangkat untuk mengerjakan solat.

Contoh lafaz Takbir Ibn Mas’ud ra. Riwayat dari beliau ada 2 lafaz takbir:

أ‌-          اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله ُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وللهِ الْحَمْدُ
ب‌-        اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله ُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وللهِ الْحَمْدُ

Keterangan:
Lafadz: “Allahu Akbar” pada takbir Ibn Mas’ud boleh dibaca dua kali atau tiga kali. Diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah dalam Al Mushannaf.

2- Memperbanyakan amal ibadah pada malam raya dan harinya

Allah Ta'ala befirman:
لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“Hendaklah kamu cukupkan bilangan puasa dan hendaklah kamu bertakbir atau mengagungkan Allah atas petunjuk yang diberikanmu , semoga kamu jadi umat yamg bersyukur”.Al-Baqarah 185

Kemuliaan "Hari Raya - Idul Fithri " diterangkan di dalam al-Qur'an seperti yang tertera di atas dan juga diterangkan di dalam hadith seperti berikut:

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ قَامَ لَيْلَتَيْ الْعِيدَيْنِ مُحْتَسِبًا لِلَّهِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ

“Dari Abu Umamah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w. sabdanya: "Barangsiapa mengerjakan amal ibadat pada malam hari raya (Aidilfitri dan Aidiladha) dengan mengharapkan keredhaan Allah semata-mata, hatinya tidak akan mati (pada hari kiamat) sebagaimana matinya hati (orang-orang yang kufur ingkar) pada hari itu. HR Ibn Majah (Dhoif)

Hadith ini menggambarkan: Bahawa pada hari kiamat kelak, orang-orang yang beriman dan beramal soleh,  hatinya hidup (bahagia dan gembira) kerana berjaya mendapat balasan yang baik dan keredhaan Allah Ta’ala.

Sebaliknya orang-orang yang kufur ingkar,  hatinya mati (hampa dan kecewa) pada hari itu, kerana dimurkai Allah dan ditimpakan dengan seburuk-buruk balasan.

Imam Nawawi berkata dalam Al Majmu’ (5: 42), “Disunnahkan menghidupkan malam Idul Fithri dan Idul Adha dengan solat atau amalan ketaatan lainnya. Didalam Al-Fiqhu ‘ala Madzahibil Arba’ah mengatakan “Dianjurkan menghidupkan malam dua hari raya dengan keta’atan kepada Allah berupa dzikir, tilawah al-Qur’an, dan semisal.

3- Memperbanyakan Doa

Mengambil kesempatan berdoa pada malam hari raya, kerana ia disebutkan sebagai salah satu daripada 5 waktu mustajabnya doa seseorang hamba (Hadith berkaitan perkara ini dhoif). Luangkanlah masa bukan sahaja ketika berpuasa dan sewaktu berbuka puasa tetapi juga pada malam hari raya dengan memperbanyakkan berdoa kepada Allah dan beristighfar. Pada malam hari raya juga segala amalan kebaikan akan beroleh pahala yang besar kepada mereka yang melaksanakannya kerana mencari keredhaan Allah SWT.

Berdasarkan maksud hadith berikut:
“Dari Abu Umamah Al Bahili berkata, Rasulullah saw. telah bersabda, “Pada lima malam yang tidak akan ditolak (diijabah) padanya doa, yaitu : Awal malam pada bulan Rajab, malam pertengahan bulan Sya’ban, malam Jum’at, malam Idul Fitri dan malam Idul Adha”.
Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu Asakir dalam kitabnya Tarikh Madina Dimasyq, (Dhoif)

Juga berdalilkan keumuman Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala dalam berfirman-Nya,

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ‌ۖ أُجِيبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ‌ۖ فَلۡيَسۡتَجِيبُواْ لِى وَلۡيُؤۡمِنُواْ بِى لَعَلَّهُمۡ يَرۡشُدُونَ

 “Dan apabila bamba-bamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”. Al-Baqarah :186).

4- Menunaikan Zakat Fitrah

Dalil wajibnya diterangkan dalam hadith yang berikut:

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَكَاةَ الْفِطْرِ صَاعًا مِنْ تَمْرٍ أَوْ صَاعًا مِنْ شَعِيرٍ عَلَى الْعَبْدِ وَالْحُرِّ وَالذَّكَرِ وَالْأُنْثَى وَالصَّغِيرِ وَالْكَبِيرِ مِنْ الْمُسْلِمِينَ.

“Dari (Abdullah) Ibn Umar r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. telah menentukan wajibnya zakat fitrah,  satu gantang dari buah tamar (kurma) atau satu gantang dari sya'ir (sejenis gandum), atas tiap-tiap seorang hamba abdi atau merdeka,  lelaki atau perempuan,  kanak-kanak atau orang dewasa dari kalangan umat Islam .." HR Bukhari dan Muslim

Zakat fitrah disyariatkan dalam bulan Sya'ban, tahun hijriyah yang kedua dan tujuan atau hikmatnya diterangkan dalam hadith yang berikut:

 عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَكَاةَ الْفِطْرِ طُهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنْ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ وَطُعْمَةً لِلْمَسَاكِينِ مَنْ أَدَّاهَا قَبْلَ الصَّلَاةِ فَهِيَ زَكَاةٌ مَقْبُولَةٌ وَمَنْ أَدَّاهَا بَعْدَ الصَّلَاةِ فَهِيَ صَدَقَةٌ مِنْ الصَّدَقَاتِ.

“Dari Ibn Abbas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. telah menentukan wajibnya zakat fitrah,  untuk membersihkan orang yang mengerjakan puasa dari perkataan yang sia-sia dan perkataan yang buruk dan juga untuk menjadi makanan orang-orang miskin,  oleh itu sesiapa yang menunaikannya sebelum sembahyang hari raya maka menjadilah ia zakat fitrah yang maqbul dan sesiapa yang menunaikannya sesudah sembahyang hari raya maka menjadilah ia sedekah biasa seperti sedekah-sedekah sunat yang lain”. HR Abu Daud (sanad Jayyid)

Di antara amalan khusus menjelang hari raya Aidulfitri yang utama adalah menunaikan zakat fitrah dan masa Untuk Mengeluarkan Zakat Fitrah adalah seperti berikut:

Menurut pegangan alim ulama' dalam mazhab Syafi'i masa bagi mengeluarkan fitrah, terbahagi kepada lima:
Pertama masa harus,  kedua masa wajib,  ketiga masa fadhilat, keempat masa makruh dan kelima masa haram.
"Ada pun masa harus ialah - zakat fitrah itu - dikeluarkan pada awal bulan Ramadhan.  Masa wajib bila telah masuk matahari pada akhir bulan Ramadhan.  Masa Fadhilat sebelum keluar untuk mengerjakan sembahyang hari raya.  Masa makruh jika dita'khirkan selepas sembahyang hari raya dengan tiada uzur - dan masa haram:  Jika dita'khirkan hingga selepas hari raya dengan tiada uzur.

Dalam aspek ibadat, zakat fitrah berfungsi menyucikan diri orang berpuasa daripada perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa seperti kata-kata tidak berfaedah yang kadang-kadang sukar untuk dikawal.  Manakala aspek sosial pula, zakat fitrah bertindak membantu golongan fakir miskin dengan memberikan bantuan makanan atau dalam bentuk wang kepada mereka terutama untuk persiapan menyambut Aidilfitri supaya mereka turut bergembira bersama-sama orang lain yang lebih berkemampuan.

5- Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat idil fitri .

Riwayat dari ‘Ali bin Abi Tholib radhiyallahu ‘anhu,

سَأَلَ رَجُلٌ عَلِيًّا رَضِيَ اللهُ عَنْهَ عَنِ الغُسْلِ قَالَ اِغْتَسِلْ كُلًّ يَوْمٍ إِنْ شِئْتَ فَقَالَ لاَ الغُسْل الَّذِي هُوَ الغُسْلُ قَالَ يَوْمَ الجُُُمُعَةِ وَيَوْمَ عَرَفَةَ وَيَوْمَ النَّحْرِ وَيَوْمَ الفِطْرِ

Seseorang pernah bertanya pada ‘Ali radhiyallahu ‘anhu mengenai mandi. ‘Ali menjawab, “Mandilah setiap hari jika kamu mau.” Orang tadi berkata, “Bukan. Maksudku, manakah mandi yang dianjurkan?” ‘Ali menjawab, “Mandi pada hari Jum’at, hari ‘Arofah, hari Idul Adha dan Idul Fithri.” HR. Al Baihaqi .Sahih

Riwayat Ibnu ‘Umar radhiyallahu ‘anhuma,

عَنْ نَافِعٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ كَانَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى الْمُصَلَّى

Dari Nafi’, (ia berkata bahwa) ‘Abdullah bin ‘Umar biasa mandi di hari Idul Fithri sebelum ia berangkat pagi-pagi ke tanah lapang. HR Malik dalam Muwatho’ 426. An Nawawi menyatakan bahwa atsar ini sahih [Al-Majmu'] )


عَنِ ابْنِ السَّبَّاقِ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ ص قَالَ: يَا مَعْشَرَ اْلمُسْلِمِيْنَ، اِنَّ هذَا (يَوْمَ اْلجُمُعَةِ) يَوْمٌ جَعَلَهُ اللهُ عِيْدًا فَاغْسِلُوْا

Dari Ibnus Sabbaaq, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda, "Hai kaum Muslimin, hari (Jumaat) ini adalah satu hari yang Allah jadikan hari raya. Kerana itu hendaklah kamu mandi". HR Malik, dalam Al-Muwaththa’

Keterangan :
Menurut hadits tersebut, hari Jumaat dipandang sebagai hari raya dan kita disuruh mandi padanya. Dengan demikian dapat difahami, bahawa mandi pada hari raya adalah lebih utama.

Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu antaranya : mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".

Waktu Mandi:
Menurut Syafi'e pada kedua-dua hari raya bermula daripada pertengahan malam hari raya.Menurut Maliki pada seperenam terakhir malam dan dianjurkan mandi setelah melakukan solat subuh. Menurut Hanafi dan Hanbali setelah solat subuh sebelum berangkat ketempat solat

6- Mengerjakan solat Idul Fithri

أَمَرَنَا – تَعْنِى النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- – أَنْ نُخْرِجَ فِى الْعِيدَيْنِ الْعَوَاتِقَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ وَأَمَرَ الْحُيَّضَ أَنْ يَعْتَزِلْنَ مُصَلَّى الْمُسْلِمِينَ.

“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan kepada kami pada saat solat ‘ied (Idul Fithri ataupun Idul Adha) agar mengeluarkan para gadis (yang baru meningkat dewasa/baligh) dan wanita perawan, begitu pula wanita yang sedang haid. Namun beliau memerintahkan pada wanita yang sedang haid untuk menjauhi tempat shalat. HR Muslim  dari Ummu ‘Athiyah.

Solat Idul Fitri adalah solat yang dikerjakan di pagi Hari Raya Idul Fitri (1 Syawal).
Waktu perlaksanaanya; Menurut Jumhur ulama  Hanafiyah, Malikiyah dan Hambali-, waktu solat ‘ied dimulai dari matahari setinggi tombak sampai waktu zawal (matahari gelincir ke barat).

Adapun hukum mengerjakan sholat 'eid ini adalah sunah muakadah bagi muslim dan muslimah, baik yang mukim maupun musafir dan dianjurkan dikerjakan secara berjamaah.
dan menurut sebahagian ulama hukumnya adalah adalah wajib bagi setiap muslim, baik laki-laki maupun perempuan yang dalam keadaan mukim. Dalil dari hal ini adalah hadits dari Ummu ‘Athiyah diatas.

7- Bersedakah

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ قَالَ خَرَجْتُ مَعَ النَّبِيّ ص يَوْمَ فِطْرٍ اَوْ اَضْحًى فَصَلَّى الْعِيْدَ ثُمَّ خَطَبَ، ثُمَّ اَتَى النّسَاءَ فَوَعَظَهُنَّ وَ ذَكَّرَهُنَّ وَ اَمَرَهُنَّ بِالصَّدَقَةِ

Dari 'Abdur Rahman, ia berkata : Aku mendengar Ibnu 'Abbas berkata, "Aku pernah keluar bersama Nabi SAW pada hari raya 'Idul Fithri atau 'Idul Adha, lalu beliau solat 'Id, kemudian berkhutbah. Kemudian beliau datang ke tempat para wanita, memberikan nasehat kepada mereka, mengingatkan mereka, dan menganjurkan kepada mereka untuk bersedekah". HR. Bukhari

عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ قَالَ اَخْبَرَنِي عَطَاءٌ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: قَامَ النَّبِيُّ ص يَوْمَ الْفِطْرِ فَصَلَّى فَبَدَأَ بِالصَّلَاةِ ثُمَّ خَطَبَ. فَلَمَّا فَرَغَ نَزَلَ فَأَتَى النّسَاءَ فَذَكَّرَهُنَّ وَهُوَ يَتَوَكَّأُ عَلَى بِلَالٍ وَبِلَالٌ بَاسِطٌ ثَوْبَهُ يُلْقِي فِيْهِ النّسَاءُ الصَّدَقَةَ. قُلْتُ لِعَطَاءٍ: زَكَاةَ يَوْمِ الْفِطْرِ؟ قَالَ: لَا وَل?كِنْ صَدَقَةً يَتَصَدَّقْنَ حِينَئِذٍ تُلْقِي فَتَخَهَا وَيُلْقِيْنَ. قُلْتُ اَتُرَى حَقًّا عَلَى الْاِمَامِ ذ?لِكَ وَ يُذَكّرُهُنَّ؟ قَالَ: اِنَّهُ لَحَقٌّ عَلَيْهِمْ، وَمَا لَهُمْ لَا يَفْعَلُوْنَهُ

"Dari ibnu Juraij, ia berkata : 'Atho' mengkhabarkan kepadaku dari Jabir bin 'Abdullah, ia mengatakan bahwa Jabir berkata : Nabi SAW melaksanakan shalat hari raya 'Idul Fitri, yang mula-mula beliau lakukan adalah solat, kemudian berkhutbah. Setelah selesai khutbah, beliau turun lalu datang ke tempat para wanita,, beliau memberikan nasehat, mengingatkan mereka dengan berpegang pada Bilal, sedangkan Bilal membentangkan kainnya, dan para wanita lalu memberikan sedekahnya. (Ibnu Juraij berkata). Aku bertanya kepada 'Atho', "Apakah yang mereka berikan itu zakat fitrah?". Ia menjawab, "Bukan, tetapi sedekah yang para wanita bersedekah pada waktu itu. Ada wanita yang memberikan gelangnya, dan mereka para wanita memberikan sedekahnya". (Ibnu Juraij berkata) : Aku bertanya (kepada 'Atho'), "Apakah kewajiban imam melakukan demikian itu, memberi nasehat kepada para wanita?". ('Atho' menjawab), "Ya, itu adalah kewajiban mereka, tetapi entah mengapa mereka sekarang tidak melakukannya". HR Bukhari

عَنْ سَعِيْدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ اَنَّ النَّبِيَّ ص صَلَّى يَوْمَ الْفِطْرِ رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُصَلّ قَبْلَهَا وَلَا بَعْدَهَا ثُمَّ اَتَى النّسَاءَ وَمَعَهُ بِلَالٌ فَاَمَرَهُنَّ بِالصَّدَقَةِ فَجَعَلْنَ يُلْقِيْنَ تُلْقِي الْمَرْأَةُ خُرْصَهَا وَسِخَابَهَا

Dari Sa'id bin Jubair, dari Ibnu 'Abbas bahwasanya dahulu Nabi SAW melaksanakan solat hari raya 'Idul Fithri 2 rekaat, beliau tidak solat apapun sebelumnya mahupun sesudahnya. Kemudian beliau datang bersama Bilal ke tempat para wanita, lalu beliau menganjurkan mereka untuk bersedekah, lalu para wanita bersedekah, ada yang memberikan anting-antingnya, dan ada pula yang memberikan kalungnya. HR Bukhari

8- Berziarah dan merapatkan hubungan baik (ukhuwwah) sesama Muslim dan menghubungkan silaturrahim.

Menghubungkan silaturrahim ini termasuk salah satu bentuk ibadah yang diberi kelebihan dan nilai pahala yang besarnya di sisi Allah SWT, oleh kerana telah menjadi budaya kita saling ziarah menziarahi sesama kita dihari raya Adilfitri ini maka, kita boleh gunakan kesempatan ini untuk menjalinkan hubungan silaturrahim yang lebih erat di kalangan sesama ahli keluarga. Yang terputus, kita jalinkan kembali; yang renggang, kita dekat-dekatkan; dan yang rapat, kita mesra-mesrakan.Hulurkan tangan memohon maaf tanpa mengira siapa yang benar dan siapa yang salah. Itulah sifat seorang Muslim yang mulia.Mengeratkan silaturrahim sesama saudara hukumnya wajib,sepertimana Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nisaa ayat 1:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

“Dan bertaqwalah kepada Allah Yang kamu selalu meminta Dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalahhubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana Sesungguhnya
Allah sentiasa memerhati (mengawasi ) kamu”.

Nabi pernah bersabda :

مَن سَرّه أن يُبسط له في رزقه ، وأن يُنسأ له في أثره ؛ فَلْيَصِل رَحِمَه

“Barangsiapa yang suka untuk diperluaskan baginya rezekinya, dan ditangguhkan (dipanjang) umurnya, maka hendaklah dia menyambung (mengukuh) hubungan persaudaraannya” HR Bukhari dan Muslim)



No comments:

Post a Comment