Sunday, 18 June 2017

Adab-adab pada hari raya

Adab-adab pada hari raya ialah:

v  Mandi, memakai bau-bauan dan memakai pakaian yang baru. Sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi saw dan para sahabatnya iaitu Ibnu Umar dan Ali bin Abi Thalib dan lain-lain. Said bin Al-Musayyib berkata: “Sunat-sunat hari raya ada tiga:”Berjalan ketempat solat, makan sebelum keluar dan mandi”.

وَعَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَ، قَالَ: مِنَ اَلسُّنَّةِ أَنْ يَخْرُجَ إِلَى اَلْعِيدِ مَاشِيًا
Daripada ‘Ali RA, katanya: “Adalah daripada sunnah keluar pada hariraya dengan berjalan kaki” HR Tirmizi


عَنِ ابْنِ السَّبَّاقِ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ ص قَالَ: يَا مَعْشَرَ اْلمُسْلِمِيْنَ، اِنَّ هذَا (يَوْمَ اْلجُمُعَةِ) يَوْمٌ جَعَلَهُ اللهُ عِيْدًا فَاغْسِلُوْا


Dari Ibnus Sabbaaq, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda, "Hai kaum Muslimin, hari (Jumaat) ini adalah satu hari yang Allah jadikan hari raya. Kerana itu hendaklah kamu mandi". HR Malik, dalam Al-Muwaththa’

Keterangan :

Menurut hadits tersebut, hari Jumaat dipandang sebagai hari raya dan kita disuruh mandi padanya. Dengan demikian dapat difahami, bahawa mandi pada hari raya adalah lebih utama.

v  Sunat bersegera ke masjid pada pagi hari raya. Bagi imam solat hari raya, sunat datang akhir iaitu ketika hendak memulakan solat hari raya sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah saw.

Catitan:
Mengikut riwayat yang sahih Nabi SAW tidak pernah mengerjakan solat sunat hariraya di masjid kecuali apabila berlaku hujan lebat dan sebagainya. Ia berdasarkan hadith Abu Hurairah RA, katanya:

أَنَّهُمْ أَصَابَهُمْ مَطَرٌ فِي يَوْمِ عِيدٍ، فَصَلَّى بِهِمْ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةَ اَلْعِيدِ فِي اَلْمَسْجِدِ
Maksudnya: “Sesungguhnya mereka ditimpa hujan pada hariraya, lalu Nabi SAW solat hariraya bersama mereka di masjid”
(Riwayat Abu Daud)

Sementara mazhab al-Syafi`i berpendapat bahawa dianjurkan solat hariraya di musalla sekiranya sesebuah masjid tidak mampu menampung kapasiti jemaah yang ramai. Jika masjid mampu menampung kapasiti jemaah yang ramai, maka solat dimasjid adalah lebih afdal. Dalam hal ini, pendapat jumhur ulama ` adalah lebih tepat berdasarkan hadith yang sahih dan juga amalan para sahabat.Pendapat jumhur ulama` yang terdiri dari tiga mazhab, iaitu mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali mengerjakan solat hariraya di musalla(tempat solat) adalah lebih afdal berdasarkan amalan Nabi SAW dan para sahabat kecuali di Masjidil Haram.

v  Sunat makan sedikit makanan sebelum pergi bersolat Aidilfitri, manakala Aidiladha pula tidak sunat makan dan minum sehingga bersolat.

وَعَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَغْدُو يَوْمَ اَلْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَات

Daripada Anas RA, beliau berkata: “Adalah Rasulullah SAW tidak keluar waktu pagi pada hari `idil fitr sehingga Baginda makan buah tamar dalam bilangan yang ganjil”
HR Bukhari

v  Sunat pergi ke masjid dengan melalui jalan yang lain. Hal ini berdasarkan hadith, daripada Jabir ra, katanya:
وَعَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَ، قَالَ:  كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ اَلطَّرِيقَ
Maksudnya: Nabi Saw melalui jalan yang berlainan ketika pergi dan balik pada hari raya”. HR Bukhari

v  Sunat saling mengucapkan tahniah dan doa antara satu sama lain. Hal ini berdasarkan hadith Wasilah yang diriwayatkan oleh Bukhari.

عَنْ وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ ، قَالَ : لَقِيتُهُ يَوْمَ عِيدٍ ، فَقُلْتُ : تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنَّا وَمِنْكَ . فَقَالَ : نَعَمْ فَتَقَبَّلَ اللَّهُ مِنَّا وَمِنْكَ . ثُمَّ قَالَ وَاثِلَةُ : لَقِيتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ عِيدٍ ، فَقُلْتُ : تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنَّا وَمِنْكَ ، فَقَالَ : " نَعَمْ تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنَّا وَمِنْكَ "
Ertinya : Berkata Wathilah, Aku bertemu Rasulullah s.a.w pada hari raya  dan aku katakan pada baginda "taqabballahu minna wa minka", baginda menjawab : Ya, taqabbalallahu minna wa minka"

Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama.

v  Selepas matahari terbit, makruh bagi Imam bersolat sunat sebelum solat hari raya, manakala tidak makruh bagi orang lain melakukannya. Hal ini berdasarkan hatith daripada Ibnu Abbas ra.
أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى خَرَجَ  يَوْمَ الْفِطْرِفَصَلَّ رَكْعَتَيْنِ، لَمْ يُصَلِّ قَبْلَهَا وَلَا بَعْدَهَا

Maksudnya: Nabi saw keluar pada hari Aidilfitri, lalu Baginda bersolat hari raya sebanyak dua rakaat dan tidak melakukan solat yang lain sama ada sebelum atau selepasnya. HR Bukhari

No comments:

Post a Comment