Nikah: Mahar di dalam Islam (Apakah
hanya memadai mahar itu dengan hanya membaca surah-surah al-Quran dan adakah
sah mahar sebegitu?)
Apakah
maksud mahar di dalam Islam?
Mahar merupakan sesuatu yang diberikan suami kepada isteri berupa
harta atau bentuk lainnya sebagai salah satu syarat dalam pernikahan. Mahar
atau disebut juga dengan mas kawin diterangkan di dalam Alquran.
Firman Allah swt.:
وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِنْ طِبْنَ
لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا
“Dan berikanlah mahar (mas kawin) kepada perempuan yang kamu nikahi
sebagai pemberian yang penuh kerelaan.” An-Nisaa’: 4
Apakah hanya
memadai mahar itu dengan hanya membaca surah-surah al-Quran dan adakah sah
mahar sebegitu?
عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ أَنَّ النَّبِيَّ
جَاءَتْهُ امْرَأَةٌ فَقَالَتْ: ياَرَسُولَ اللهِ إِنّيِ وَهَبْتُ نَفْسِي لَكَ. فَقَامَتْ
قِيَامًا طَوِيْلاً. فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ يَارَسُولَ اللهِ زَوِّجْنِيْهَا إِنْ
لَـمْ يَكُنْ لَكَ بِهَا حَاجَة. فَقَالَ رَسُولُ اللهِ : هَلْ عِنْدَكَ مِنْ شَيْءٍ
تُصْدِقُهَا اِيَّاهُ؟ فَقَالَ: مَا عِنْدِيْ اِلاَّ اِزَارِيْ هذَا. فَقَالَ النَّبِيُّ
اِنْ اَعْطَيْتَهَا اِزَارَكَ جَلَسْتَ لاَ اِزَارَ لَكَ فَالْتَمِسْ شَيْئًا. فَقَالَ:
مَا اَجِدُ شَيْئًا. فَقَالَ: اِلْتَمِسْ وَلَوْ خَاتَمًا مِنْ حَدِيْدٍ. فَالْتَمَسَ
فَلَمْ يَجِدْ شَيْئًا. فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ : هَلْ مَعَكَ مِنَ اْلقُرْآنِ شَيْئٌ؟
قَالَ: نَعَمْ. سُوْرَةُ كَذَا وَسُوْرَةُ كَذَا لِسُوَرٍ يُسَمِّيْهَا. فَقَالَ لَهُ
النَّبِيُّ : قَدْ زَوَّجْتُكَهَا بِمَا مَعَكَ مِنَ اْلقُرْآنِ
Dari
Sahal bin Sa'ad bahwa nabi SAW didatangi seorang wanita lalu wanita itu
berkata,"Ya Rasulullah, sesungguhnya ku hibahkan diriku untukmu",
Wanita itu berdiri lama lalu berdirilah seorang laki-laki yang berkata,"
Ya Rasulullah kawinkan saya dengan wanita tersebut jika tuan hamba tidak ingin
menikahinya". Rasulullah bersabdaa," Adakah kamu memiliki sesuatu
untuk dijadikan mas kahwin?” Lelaki itu menjawab: “Saya tidak mempunyai apa-apa
melainkan kain ini”. “Maka Rasulullah saw. pun bersabda: “Jika kamu beri kain
kamu itu, nescaya kamu pula yang tidak berkain maka kamu carilah sesuatu (yang
lain). “Lelaki itu menjawab: “Tidak ada ya Rasulullah. “Rasulullah saw.
bersabda: “Carilah walaupun sebentuk cincin daripada besi. “Lalu lelaki itu pun
mencari,. akan tetapi dia tidak juga memperolehi sesuatu apapun. Lalu Rasulullah
saw. Bersabda kepadanya: “Adakah kamu hafal apa-apa daripada al-Quran? “Lelaki
itu menjawab: “Ya. Lelaki itu menamakan surah-surah tersebut dan dari surah
sekian ke surah sekian”. Lalu Rasulullah saw bersabda: “Aku kahwinkan kamu
dengannya dengan apa yang ada pada kamu dengan al-Quran”. HR Bukhari dan Muslim
Daripada
hadith di atas, dapatlah disimpulkan bahawa jika seseorang itu sudah tidak
mampu untuk menyediakan sesuatu sebagai mas kahwin walaupun sebentuk cincin
besi, maka boleh dijadikan al-Quran itu sebagai mahar.
Maka
perkahwinan itu adalah perkahwinan yang sah.
Diriwayatkan:
عَنْ عَلْقَمَةَ قَالَ أُتِيَ عَبْدُ
اللَّهِ فِي امْرَأَةٍ تَزَوَّجَهَا رَجُلٌ ثُمَّ مَاتَ عَنْهَا وَلَمْ يَفْرِضْ لَهَا
صَدَاقًا وَلَمْ يَكُنْ دَخَلَ بِهَا قَالَ فَاخْتَلَفُوا إِلَيْهِ فَقَالَ أَرَى لَهَا
مِثْلَ صَدَاقِ نِسَائِهَا وَلَهَا الْمِيرَاثُ وَعَلَيْهَا الْعِدَّةُ فَشَهِدَ مَعْقِلُ
بْنُ سِنَانٍ الْأَشْجَعِيُّ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَضَى
فِي بِرْوَعَ ابْنَةِ وَاشِقٍ بِمِثْلِ مَا قَضَى
“Alqamah
telah berkata: Ditanyakan kepada Abdullah tentang kisah seorang perempuan yang
berkahwin dengan seorang lelaki, lalu lelaki itu mati sedangkan lelaki itu
belum tentukan maharnya dan belum berjimak. Maka jawabnya: Aku berpendapat
bahawa perempuan itu berhak mendapat maharnya seperti perempuan-perempuan lain di
dalam keluarganya dan dia juga berhak mendapat harta bahagaian warisan dan dia
juga wajib ber’iddah. Hal ini pernah disaksikan oleh Ma’qal bin Sinan
al-Asyjale bahawa Nabi saw pernah memfatwakan tentang Barwa’ binti Wasyiq
sepertimana yang diputuskan oleh Abdullah ini. HR Abu Daud dan Tirmizi.
Jelaslah
daripada hadith di atas bahawa nikah yang tidak disebut akan jumlah maharnya
itu sah dan lelaki itu wajib membayar mahar tersebut menurut mahar yang berlaku
dalam keluarga perempuan itu. Akan tetapi jika perempuan itu mahu maharnya
kurang daripada itu, itu terserah kepadanya. Itu haknya dan dia boleh berbuat
sesuka hatinya.
Oleh
yang demikian, mahar nikah yang ditanya itu adalah sah dan perempuan itu ada
hak untuk menuntut mahar sesuai dengan ukuran mahar di dalam keluarganya. Tetapi
jika dia mahu kurang daripada itu tiada halangan, asalkan ada mahar ianya sudah
cukup.
No comments:
Post a Comment