Sumber Rujukan:
1-Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid
Sabiq
Rasulullah SAW. melarang memakai azimat
dan jampi sepertimana beberapa hadis
berikut:
1-Dari ‘Uqbah dan ‘Amir bahawa
Rasulullah SAW. bersabda:
من تعلق تميمة فلا أتم الله له، ومن تعلق ودعة فلا أودع
الله له
“Sesiapa menggantungkan ‘tamimah’, maka Allah tidak akan
menyelamatkannya dan sesiapa menggantungkan “Wada’ah/wadi’ah’, Allah tidak akan
memeliharanya”. HR Ahmad dan Hakim
Tamimah adalah secarik
kain yang biasa digantungkan oleh orang Arab pada bahagian anggota tubuh anak
mereka, dengan tujuan menurut mereka boleh mengusir penyakit ‘ain. Adat ini
akhirnya dibatalkan dan dilarang oleh Islam dan Rasulullah mendoakan agar orang
yang memakai tamimah tidak akan diselamatkan dan dilindungi Allah sebagaimana
yang dimaksudkan ketika menggantungkannya.
Wada’ah pula adalah
sesuatu yang diambil dari laut, menyerupai rumah kerang, menurut anggapan
orang- orang jahiliah dapat digunakan sebagai penangkal penyakit. Termasuk
dalam pengertian ini adalah azimat.
2-
عن
عمران بن حصين أن
النبي صلى الله عليه وسلم أبصر على عضد رجل حلقة - قال : أراه من صفر - فقال : ويحك
، ما هذه ؟ قال : من الواهنة . قال : أما إنها لا تزيدك إلا وهنا ، انبذها عنك ،
فإنك لو مت وهي عليك ما أفلحت أبدا
“Imran
bin Husain radhiallahu’anhu menuturkan bahawa Rasulullah Shallallahu’alaihi
wasallam melihat rantai pada pergelangan tangan seorang lelaki.Kalau tidak
salah, katanya, diperbuat dari tembaga kemudian baginda pun bertanya:
“Apakah
itu? Lelaki itu menjawab: “Gelang penangkal daripada”, lalu Nabi bersabda:
“Lepaskan gelang itu, kerana sesungguhnya ia tidak akan menambah kecuali
kelemahan pada dirimu, dan jika kamu mati sedangkan gelang ini masih ada pada
tubuhmu maka kamu tidak akan beruntung selama-lamanya.” HR. Imam Ahmad
Keterangan:
(الواهنة ) adalah sejenis penyakit urat yang boleh melumpuhkan bahu dan
seluruh tangan. Ada pula yang mengatakan bahawa ia sejenis penyakit yang
menyerang pergelangan tangan. Seseorang biasanya mengikatkan rantai pada
tangannya dengan satu kepercayaan bahawa ia akan mengelakkan dirinya daripada
rasa sakit. Inilah yang dilarang Rasulullah SAW. dan dianggap termasuk azimat.
3-Abu
Daud meriwayatkan dari Isa bin Hamzah, katanya:
دخلت على عبد الله بن حكيم وبه حمرة فقلت : ألا تعلق تميمة ؟ فقال : نعوذ
بالله من ذلك ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " مَن تعلق شيئاً وكل
إليه " …
“Aku
menjumpai Abdullah bin Hakim yang ketika terdapat bintik-bintik merah pada
kulitnya. Aku pun bertanya: ‘Tidakkah kamu memakai penangkal? ‘ Dia menjawab: ‘Semoga
kita dilindungi Allah daripada berbuat demikian. Rasulullah SAW. pernah
bersabda: “sesiapa menggantungkan sesuatu (azimat) sekaligus memakainya,
bererti telah berserah diri kepadanya”.
4-Dari Ibnu mas’ud RA. bahawa:
“Pada
suatu hari dia masuk kerumahnya, lalu melihat pada leher isterinya ada sesuatu
benda yang diikat. Melihat itu, dia terus menarik dan memutuskan tali ikatan tersebut dan
berkata: ‘ Sungguh keluarga Abdullah tidak boleh lagi mempersekutukan Allah
dengan sesuatu selagi tiada keterangan
nas yang membolehkannya. Kemudian berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah
SAW. bersabda:
عن عبدا لله بن مسعود رضي
الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله وسلم يقول: ( إن الرقى والتمائم والتولة
شرك )
Sesungguhnya
mantera, azimat dan taulah adalah perbuatan syirik’. Mereka bertanya: Wahai
Abdullah! Kami tahu apa itu azimat dan mentera, tetapi apakah yang dimaksudkan
dengan taulah? Dia menjawab: ‘ Ia adalah suatu benda karut yang dibuat oleh
kaum perempuan untuk menarik kasih sayang suami terhadap dirinya”.
HR
al-Hakim dan Ibnu Hibban serta dikatakan sahih oleh keduanya.
Keterangan :
1-(الرقى ) adalah jamak kepada kalimah (الرقية ) yang
bermaksud memohon keselamatan dan pertolongan. Namun yang dimaksudkan disini
adalah menyebut nama-nama berhala dan syaitan., bukannya membaca al-Quran atau
zikir sepertimana yang di syariatkan.
2-( الــتمـائـم) adalah
kata jamak kepada ( التَّمِيمةُ) iaitu azimat yang biasa dipakai oleh kaum
perempuan pada leher anak mereka, dengan keyakinanm bahawa ia boleh menolak
segala jenis penyakit termasuk penyakit ‘ain dan mendatangkan keselamatan
3-Taulah/tiwalah(التولة )-Sebahagian
ulama berpendapat, bahawa ia adalah sehelai benang yang dibacakan jampi sihir,
manakala sebahagian lagi berpendapat, bahawa ia adalah secarik kertas yang
dimaksudkan supaya seorang perempuan dicintai oleh kaum lelaki atau sebaliknya.Adalah
termasuk sihir yang dimaksudkan agar seorang perempuan mencintai seorang lelaki
tertentu atau sebaliknya (jampi).
4-شرك ) ) bermaksud segala perbuatan tadi termasuk
syirik. Dengan perkataan lain, ia boleh menjerumuskan seseorang ke dalam jurang
kemusyrikan apabila menyakini bahawa apa yang dilakukannya itu boleh
mendatangkan munafaat atau menolak mudarat. Menurut sebahagian ulama perbuatan
tersebut boleh menjerumuskan kedalam syirik khafiy (syirik kecil) disebabakan
tidak berserah diri dan berpegang kepada Allah SWT.
No comments:
Post a Comment