Sumber Rujukan:
1-Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid
Sabiq
Dalam buku “Adab Syar’iyah”
oleh Ibnu Muflih disebutkan bahawa Syeikh Taqiyyudin berkata: “Jika seorang
Yahudi atau Nasrani memiliki kepakaran dalam ilmu kedoktoran dan amanah, boleh
dilantik sebagai doktor, sebagaimana dibolehkan menyimpan harta dan berinteraksi
perekonomian dengannya”. Firman Allah Ta’aala dalam surah Ali-Imran 75:
وَمِنْ
أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ
وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا
دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي
الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Dan di antara Ahli Kitab, ada
orang yang kalau engkau amanahkan dia menyimpan sejumlah besar harta sekalipun,
ia akan mengembalikannya (dengan sempurna) kepadamu, dan ada pula di antara
mereka yang kalau engkau amanahkan menyimpan sedinar pun, ia tidak akan
mengembalikannya kepadamu kecuali kalau engkau selalu menuntutnya. Yang
demikian itu ialah kerana mereka mengatakan: "Tidak ada jalannya kami
menanggung dosa mengenai orang-orang yang Ummi dan, mereka pula selalu berkata
dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).
Dalam kitab sahih Bukhari disebutkan bahawa Nabi SAW. tatkala hendak
berhijrah ke Madinah pernah menyewa seorang musyrik sebagai penunjuk jalan, dan
mempercayakan untuk menjaga keselamatan diri dan hartanya. Begitu pula kabilah
Khuza’ah menjadi perisikan Rasulullah SAW. tanpa mengira mereka yang beragama
Islam mahupun tidak. Diriwayatkan bahawa Nabi SAW. menyuruh seseorang supaya
berubat kepada al-Harith bin Kaldah, padahal dia adalah kafir.
Bagaimanapun jika memungkinkan berubat kepada doktor yang beragama Islam,
maka tidak dibolehkan berubat dengan doktor bukan muslim. Demikian juga jika
memungkinkan menitip harta atau bertransaksi dengan orang muslim adalah tidak
dibolehkan berinteraksi dengan selain bukan muslim. Namun jika terpaksa untuk
memberi amanah atau berubat kepada Ahli Kitab, maka itupun dibolehkan selagi
orang Yahudi dan Nasrani tidak menjadi pemimpimn kepada orang Islam sebagaimana
yang dilarang oleh syariat Islam. Jika dapat berdialog dengan mereka cara yang
lebih baik, maka itu adalah perbuatan yang terpuji. Allah Ta’ala berfirman
dalam surah al-ankabut 46:
وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ
أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ
إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ
مُسْلِمُونَ
Dan
janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih
baik, kecuali
orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka; dan katakanlah (kepada
mereka): "Kami beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan
kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu; dan Tuhan kami, juga
Tuhan kamu, adalah Satu; dan kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri."
Abu
al-Khattab menceritakan dalam peristiwa Perjanjian al-Hudaibiyah bahawa Nabi
SAW. mengutus seorang perisikan dari puak Khuza’ah dan beliau menerima lapuran
yang dibuatnya. Kenyataan ini menjadi dalil bahawa dibolehkan menerima
keterangan dan diagnosis doktor kafir berkaitan ciri-ciri penyakit dan cara
penyembuhan, selagi tidak mencurigakan dan sifat kejujurannya tidak
disangsikan.
No comments:
Post a Comment