Tuesday, 27 October 2015

Sudut Feqah: Hukum Berubat Dengan Benda Haram


Sumber Rujukan:

1-Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq

Jumhur ulama berpendapat bahawa berubat dengan khamar dan benda-benda yang dilarang adalah haram. Mereka berhujah dengan hadis-hadis berikut:
1-Muslim, Abu Dau dan at-Tirmizi meriwayatkan dari wa’il bin Hajar al-Hadhrami bahawa:

“Thariq bin Suwaid menanyakan kepada Nabi SAW. mengenai hukum khamar yang dijadikan ubat. Beliau menjawab: ‘Ia bukanlah ubat, tetapi penyakit’! Hadis ini menegaskan haramnya berubat dengan khamar dan ia merupakan penyakit.

2-Diriwayatkan oleh Baihaqi dan dinyatakan sahih oleh Ibnu Hibban dari Ummu Salamah bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah tidak menjadikan kesembuhan kamu pada yang diharamkan keatasmu. HR Bukharai

3-Diriwayatkan dari Abu Daud dari Abu al-Darda’ bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit dan ubat serta menjadikan bagi setiap penyakit itu ubatnya. Oleh itu, berubatlah kamu, tetapi jangan berubat dengan benda yang haram”. (Dalam hadis ini terdapat Ismail bin “Iyasi. Dia adalah perawi yang thiqah dikalangan penduduk Syam, tetapi dianggap dha’if dilalangan penduduk Hijaz)

4-Diriwayatkan oleh Ahmad, Muslim,at-Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah, katanya:
“Rasulullah SAW. melarang daripada memakai ubat yang keji, iaitu racun”.
Sedikit titisan Khamar yang tidak banyak kelihatan dan tidak memabukkan, jika dicampur dengan ramaun ubat, tidaklah diharamkan. Ia tidak ubahnya seperti sedikit sutera dijahit pada pakaian. Demikian pendapat yang dikemukannya dalam kitab al-Manar.

 

No comments:

Post a Comment