Tuesday, 6 October 2015

Al-Quran: Kaedah Penurunan


Al-Quran diturunkan melalui perantaraan Jibril. Ia tidak turun sekaligus tetapi secara beransur-ansur. Kadang-kadang diturunkan hanya tiga perkataan, kadang-kadang hanya setengah ayat menurut kepentingan sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT.
Wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah melalui pelbagai cara seperti berikut:

a-Melalui mimpi. Ia mengandungi wahyu yang jelas dan terang.

b-Malaikat Jibril memasukkan wahyu itu ke dalam hati baginda. Baginda tidak nampak apa-apa pun. Baginda merasa wahyu itu sudah berada di dalam hatinya.

c-Malaikat Jibril merupakan dirinya seperti seorang lelaki dan bercakap dengan Rasulullah sehingga baginda memahami segala apa yang disampaikannya. Pada waktu ini para sahabat juga boleh melihat Malaikat Jibril.

d-Nabi mendengar suara seperti loceng yang berbunyi dengan kerasnya. Menurut baginda, kedatangan wahyu seperti ini amat payah dan berat dirasakannya. Pada ketika ini Malaikat Jibril berasatu dengan eratnya atau peribadi baginda. Peluh terpancar pada dahinya walaupun pada hari ini amat dingin. Sekiranya baginda ketika itu berada diatas kenderaan, rebahlah kenderaan itu kerana beratnya.
e-Rasulullah SAW. melihat Malaikat Jibril dengan rupa yang sebenarnya.

Wahyu yang diturunkan kepada baginda adalah secara beransur-ansur selama 22 tahun,  2 bulan dan 22 hari atau 23 tahun.

            Penurunan Al-Quran, adalah melalui dua peringkat:
Pertama, di Makkah yang dinamakan ayat Makkiyah yang diturunkan selama 12 tahun, 5 bulan dan 13 hari. Ayat Makkiyah ini meliputi 19/30 daripada isi Al-Quran yang terdiri dari 86 surah.

Kedua, yang diturunkan di Madinah selama 9 tahun,9 bulan dan 9 hari dan dinamakan sebagai Ayat Madaniyah. Ayat Madaniyah meliputi 11/30 daripada isi kandungan Al-Quran terdiri daripada 28 surah yang ada pada Al-Quran adalah 114 surah.

Antara perbezaan di antara ayat Makiyyah dan ayat Madaniyah ialah:
a-Ayat-ayat yang diturunkan di Makkah biasanya pendek. Pada umumnya ia mengandungi hal-hal yang berhubung dengan keimanan, memberi ancaman atau keterangan mengenai syurga atau neraka, kisah umat terdahulu seperti kebanyakkan surah dalam juz Amma kerana keadaan dakwah ketika itu memerlukan demikian. Ia dimulai kalimah Ya Ayyuhannas(wahai sekelian manusia)

b-Ayat Madaniyah pula kebanyakkan panjang, mengandungi cerita, hukum syariat, sistem pemerintahan dan seruan supaya berbelas kasihan dan bekerjasama. Ia dimulai dengan kalimah Ya Ayyuhal Lazi Naamanu(wahai orang-orang yang beriman)

 

No comments:

Post a Comment