Thursday, 1 October 2015

Berhutang Untuk Berhaji: Sudut Feqah


Sumber Rujukan: Fiqh Sunnah oleh Muhammad As-Sayyid Sabiq

Dari Abdullah bin Aufa, Katanya yang bermaksud:

Aku bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai hukum seseorang yang belum berhaji. Bolehkah dia berhutang untuk menunaikan ibadah Haji? Beliau menjawab: ‘Tidak(boleh). HR Baihaqi

Diriwayatkan dalam sunan al-Baihaqi: (3331) dari as-Sufyan dari al-Thariq, katanya: “Saya pernah mendengar Ibnu Abu Awfa bertanya mengenai seseorang yang berhutang untuk menunaikan ibadah haji. Dia menjawab: ‘Hendaklah orang itu memohon rezeki kepada Allah dan tidak perlu berhutang.” Lanjutnya lagi: ‘Pada kami, seseorang tidak dibenarkan berhutang melainkan ada persediaan untuk membayarnya”.

 

            Ibadat haji mula diwajibkan ke atas umat Islam pada tahun ke-6 Hijrah, mengikut pendapat yang mashur iaitu dengan turunnya ayat 97 surah Al-Imran. menunaikan ibadah haji itu adalah fardhu ain bagi setiap muslimin dam muslimat yang mampu (مَنِ اسْتَطَاعَ ) untuk pergi mengunjunginya. Mampu dari segi harta benda, kesihatan, ada kenderaan dan terakhir sekali mampu dari segi mental dan ilmu pengetahuan mengenai manasik-manasik haji tersebut.




فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ (97)
" Dan Allah Taala mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu dan berkuasa sampai kepada-Nya dan sesiapa yang kufur dan ingkar kewajipan haji itu, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya dan tidak berhajatkan sesuatu pun daripada sekelian makhluk

No comments:

Post a Comment