Wednesday, 9 September 2015

Dua Orang Sudah Dianggap Berjemaah, Salah satunya Perempuan atau anak-anak (Sudut Feqah)

Dua Orang Sudah Dianggap Berjemaah, Salah satunya Perempuan atau anak-anak

Sumber rujukan: Nailul Authar(Oleh Asy-Syaukani rahimahullah)

Maksud Hadis:
"Dari Ibnu 'Abbas, ia berkata: Aku(pernah) bermalam di rumah emak saudaraku, Maimunah.Lalu Nabi S.A.W bangun solat Malam. lalu aku berdiri solat bersama dia. Yaitu,aku berdiri di sebelah kirinya,lalu Nabi S.A.W. menarik kepalaku, dan menempatkan aku disebelah kanannya. HR Jama'ah

Maksud Hadis:
"Dan dalam satu lafaz,dikatakan: Aku (pernah) solat bersama Nabi S.A.W.; Ketika itu aku berumur sepuluh tahun, dan aku berdiri disebelah kirinya, lalu Nabi S.A.W menempatkan aku disebelah kananya. Ibnu 'Abbas berkata: Ketika itu aku berumur sepuluh "tahun"." HR:Ahmad

Maksud Hadis:
"Dan dari Abu Sa'eid dan Abu Hurairah, mereka berkata Rasulullah S.A.W, bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa bangun di waktu malam, dan membangunkan keluarganya(isterinya), lalu mereka solat dua raka'at secara berjemaah, maka mereka dicatat sebagai orang laki-laki dan perempuan yang banyak ingat kepada Allah."            HR :Abu Daud

Penjelasan:

Perkataan aku(pernah) bermalam dirumah emak saudaraku,Maimunah....itu, Syarikh berkata: Hadis itu mempunyai beberapa faedah yang banyak, diantaranya:

1-Dua orang sudah dianggap berjama'ah, Sekalipun salah satunya anak-anak. Jadi orang yang beranggapan bahawa, tidak di hitung berjama'ah kalau diikuti oleh seorang kanak-kanak sahaja, tidak ada alasanya/dalilnya.
2-Solat sunat boleh dilakukan dengan berjemaah.
3-Tempat ma'mum lelaki itu disebelah kanan imam, hatta sejajar dengan imam kecuali kalau ma'mum perempuan.
4-Boleh berma'mum kepada orang yang tidak berniat untuk menjadi Imam.

Perkataan "Barangsiapa bangun di waktu malam, dan membangunkan keluarganya(isterinya)....." itu, Kata Syarih: Hadis ini menunjukkan dianjurkannya seseorang membangunkan keluarganya(isterinya), diwaktu malam untuk Solat; Dan juga menunjukkan sahnya berjama'ah yang dilakukan oleh seorang laki-laki bersama perempuan. Inilah pendapat ahli Fiqh.

Selanjutnya Syarih berkat: Sesiapa yang menolak pendapat ini, harus membawa dalil.

No comments:

Post a Comment