Tuesday, 15 September 2015

Rahsia Haji Mabrur: Ijtihad Para Ulama


 
Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof  Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi
            Ramai Orang yang berbicara tentang perselisihan para ulama dalam ijtihad mereka tentang hukum haji yang tidak terdapat nas yang muhkam daripada Allah Ta’ala. Keimanan menuntut kita supaya bersatu pada nas yang muhkam. Sedang untuk nas yang bukan muhkam, yang Allah tinggalkan kepada kita untuk dilakukan ijtihad, kita hendaklah menghormati pendapat dan ijtihad yang berbeza.Jangan ada seorang imam yang mengatakan bahawa hanya ijtihadnya yang benar, sedangkan ijtihad imam lain salah dan sesat. Kita harus menyatakan seperti yang dikatakan para imam yang mujtahid. Mereka berkata, “Apa yang kulihat benar boleh jadi salah, dan apa yang dilihat orang salah boleh jadi benar.”
Hal seperti itu juga terjadi pada zaman Rasulullah SAW. sebagai penyusun syariat dan perintah daripada Allah yang berhak menjelaskan berbagai hukum agama. Al-Qur’anul Karim sebagai kitab suci hanya membawa dasar-dasar hukum, sedangkan perinciannya banyak dijelaskan oleh Rasulullah SAW. Hal ini dinyatakan dengan tegas oleh Allah dalam Firman-Nya dalam surah al-Hasyr 7:
مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ ۚ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
“Apa yang Allah kurniakan kepada Rasul-Nya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.Apa yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah dia. Dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksa-Nya..

            Rasulullah SAW. mengajar kita supaya menghormati pendapat dan ijtihad orang yang berbeza daripada kita. Jangan menyalahkannya, tetapi harus kita terima juga. Misalnya persoalan asar” yang diperintahkan sesudah  Ghazwatul Ahzab. Sesudah pasukan musuh menarik diri daripada medan perang dan melarikan diri, Rasulullah SAW. memerintahkan kaum muslim dengan sabdanya:
 
لَا يُصَلِّيَنَّ أَحَدٌكم الْعَصْرَ إِلَّا فِي بَنِي قُرَيْظَةَ
 
“Jangan ada seorang pun di antara kamu yang solat asar, kecuali di (perrkampungan) Bani Quraidhah”
 
Kaum muslimin yang mendengar perintah tersebut daripada Rasulullah SAW. pergi bergegas untuk solat Asar di perkampungan Bani Quraidhah, sesuai dengan bunyi perintah tersebut. Akan tetapi, sebahagian kaum muslimin yang menuju Bani Quraidhah melihat matahari sudah mulai terbenam. Mereka khuatir solat Asarnya tertinggal. Kerana itulah ramai di antara mereka yang melakukan solat Asar di jalanan dan setelah itu meneruskan perjalanannya ke Bani Quraidhah tetapi ada juga yang tidak melakukannya.
 
Kemudian kedua-dua belah pihak tersebut datang menemui Rasulullah SAW. Mereka bertanya yang mana satu benar, yang melakukan solat Asar atau yang tidak. Rasulullah SAW. membenarkan kedua-duanya. Kaum mukmin yang melakukan solat Asar sebelum matahari terbenam dengan niat agar tidak tertinggal waktu solatnya benar kerana mereka memperhatikan waktu solatnya. Namun yang tidak melakukan solat Asar diperjalanan dan melakukannya di perkampungan Bani Quraidhah pun benar kerana bereti mereka memenuhi isi perintah Rasulullah, meskipun pada waktu itu matahari sudah terbenam. Kedua-duanya dinyatakan benar!
Kami memaparkan riwayat ini untuk membuktikan bahawa perselisihan yang terdapat di antara keempat-empat mazhab dalam kewajipan haji dan lainnya harus diterima atas dasar seperti yang dicontohkan Rasulullah SAW. dalam persoalan solat Asar di Bani Quraidhah.
Al-Imam Asy Syafie ra. sebelum pergi ke Mesir mempunyai mazhab. Sesudah pergi ke Mesir ia menemui tulisan Abdullah bin Amru bin Ash. Di dalamnya terdapat hadis-hadis yang tidak dibawakan oleh Abu Hurairah kerana Abdullah bin Amru terkenal sebagai ahli tulis., sedangkan Abu Hurairah tidak menulis, hanya meriwayatkan saja. Lalu Asy Syafie mengubah hukum-hukum yang sudah disusun sebelumnya.
 
Begitu pula dengan apa yang didebatkan oleh bebarapa orang imam tentang bermalam  di Mina, di Muzdalifah, menyembelih qurban dan lain-lain. Semua dijawab oleh Rasulullah ketika ditanya mengenai hal-hal  tersebut yang bermaksud:
 
“Lakukanlah, kamu tidak berdosa”
 
Sesungguhnya orang-orang yang berpegang teguh dengan apa yang dilihatnya dilakukan oleh Rasulullah SAW. dalam haji wada’nya, kami anggap sebagai suatu hal yang wajar. Mengikut apa yang dilakukan Rasulullah SAW. merupakan suatu pegangan pada sunnah yang sahih. Namun hendaklah kita membezakan antara Sunniyatud dalil dan Sunniyatul hukum. Anda solat Maghrib tiga rakaat, misalnya. Dalam Al-Quran tidak ada suatu nas yang mengatakan bahawa solat Maghrib berjumlah tiga rakaat. Begitu juga dengan solat subuh yang dua rakaat, dan solat fardhu lainnya. Namun Rasulullah SAW, lah yang mencontohkan perlaksanaan hukum syariat itu sesuai dengan perintah al-Qur’an Karim seperti dinyatakan di atas.
Kita kembali pada perkataan sunnah yang kadang-kadangnya diperselisihkan oleh para ulama. Ulama berpendapat ada beberapa jenis hukum agama, iaitu fardu, wajib, dan sunnah, maka anda akan diganjari. Kalau tidak melakukannya, maka anda tidak akan dihukum. Inilah yang dikatakan Sunniyatul hukmi.Misalnya, solat dua rakaat sebelum subuh. Kalau dilakukan maka anda akan mendapat pahala. Tetapi kalau tidak dilakukan anda, tidak akan berdosa. Sedangkan jumlah rakaat solat Maghrib yang tiga rakaat, isyak empat rekaat merupakan Sunnatud dalil.

No comments:

Post a Comment