Sunday, 6 September 2015

Rahsia Haji Mabrur: Asal Usul Pemberian Nama Arafah

Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof  Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi

Perhatikan firman Allah Ta’ala berkenaan ‘Arafah dalam surah al-Baqarah 198:

لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُوا فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ ۚ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِن كُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ

Tidaklah menjadi salah, kamu mencari limpah kurnia dari Tuhan kamu (dengan meneruskan perniagaan ketika mengerjakan Haji). Kemudian apabila kamu (tumpah keluar أَفَضْ )bertolak turun dari padang Arafah(عَرَفَاتٍ ) (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa,"talbiah" dan tasbih) di tempat Masy'ar Al-Haraam (di Muzdalifah), dan ingatlah kepada Allah dengan menyebutnya sebagaimana Ia telah memberikan petunjuk hidayah kepadamu; dan sesungguhnya kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang yang salah jalan ibadatnya.
Perkataan Arafah kini sudah menjadi nama tempat. Namun asal usul penamaannya lebih daripada hanya sebuah kisah.Ada yang mengatakan  bahawa ketika Adam dan Hawa as. diturunkan dari syurga.Kedua-duanya telah terpisah.Ini berdasarkan firman-Nya dalam surah Thaha 123:

قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ
Allah Ta’ala berfirman:Turunlah kamu berdua daripada syurga bersama-sama, sebahagian kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain.Maka jika datang kepadamu petunjuk daripada-Ku, ia tidak akan sesat dan tidak akan celaka.

Adam dan Hawa diturunkan berpisah tempat .Masing-masing mencari teman hidupnya sehingga mereka berjumpa kembali di suatu tempat bernama Arafah atau Arafat.
            Kisah mengenai Adam dan Hawa berjumpa mereka di Arafat memerlukan penjelasan.Kita bayangkan keadaan Adam dan Hawa as. yang asalnya hidup berkasih-kasihan di syurga.Semua keperluan mereka tersedia secukupnya daripada Allah Ta’ala.Tapi kini di dunia mereka harus menerima hidup terpisah.Masing-masing mencari keperluannya sendiri untuk mempertahankan kehidupannya.Mereka melihat ke depan, kebelakang, ke kanan dan ke kiri.Namun tidak ditemui seorang manusia pun yang tentu membuatkan  mereka berasa senang sekali.Apalagi kalau berjumpa dengan teman hidupnyasendiri yang selama ini selalu hidup bersama dengan penuh kebahagiaan di syurga. Merka berpusing ke sana ke mari mencari teman hidupnya dengan penuh rasa rindu mengenagkan masa-masa lalu yang indah.Akhirnya mereka berdua berjumpa di Padang Arafah, dan sejak itulah kedua-duanya tidak pernah berpisah lagi, kecuali maut
Ada kisah lain yang mengatakan  bahawa para malaikat mengingatkan Adam dan Hawa as. setelah kedua-duanya diturunkan ke bumi, iaitu di Arafah.Ini bertujuan agar mereka mengakui dosa-dosanya dan memohon keampunan daripada Allah.

            Adam dan Hawa mematuhi nasihat malaikat seperti yang dipaparkan al-Qur’anul Karim tentang doa, pengakuan dosa dan permohonan ampun mereka dalam surah al-A’raf 23
قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Kedua-duanya berkata: “Ya Robb kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi.

Kemudian dikatakan bahawa Adam dan Hawa telah mengetahui(‘Arafa) dosanya. Mereka juga mengetahui (‘Arafa) caranya bertaubat.

Marilah pula kita semak kisah Ibrahim as. bagaimana Allah memberitahukan kepadanya (‘Arrafahu) tentang tempat bernama Arafah itu.
            Pada suatu petang ketika sedang tidur, Ibrahim melihat dalam mimpinya dia sedang menyembelih puteranya ,Ismail.Sungguhnya ini merupakan masalah yang amat besar, yang sukar dibayangkan oleh jiwa seorang bapa terhadap anaknya.Apalagi Ismail adalah anaknya yang tunggal. Perkara ini tentunya amat sukar dan berat sekiranya dia harus menyembelih anaknya yang satu-satunya itu dengan kedua-dua tangannya sendiri. Kerana itulah setelah bermimpi, Ibrahim duduk mendalami fikiranya dengan cermat. Sebab itu hari Arafah juga dinamakan dengan hari tarwiyah(renungan). Setelah dia yakin bahawa mimpinya benar dan dia harus menyembelih puteranya maka dia menamakan tempat mengetahui hakikat mimpinya itu dengan nama Arafah.
            Ada pula kisah yang mengatakan bahawa Ibrahim as. diberitahu Jibril cara menunaikan kewajipan haji di tempat ini. Jibril bertanya, “Arafta, (tahukah anda)?” Ibrahim menjawaab, “ ‘Araftu’ (Aku mengetahuinya). “Dengan demikian boleh  jadi ini bererti bahawa di tempat itu manusia mengenali Robbnya, dan manusia datang ke tempat itu untuk mengakui dosanya serta untuk memohon keampunan Robbnya dengan penuh rasa rendah diri.
Dengan itu asal usul penamaan tempat itu sebagai Arafah dan kegiatan ibadah pada hari itu dengan hari Arafah atau Tarwiyah, tidak diragukan bahkan hari itu merupakan hari mulia, yang dibanggakan Allah Ta’ala kepada para hamba-Nya.Ini dijelaskan Allah dalam firmannya yang bermaksud:

“Lihatlah hamba-hamba-Ku itu.Mereka telah meninggalkan semua yang dimilikinya dan mendatangi-Ku dengan kusut dan berdebu, memohon keampunan dan rahmat-Ku. Aku bersaksi dengan kalian bahawa Aku telah mengampuni mereka…”
            Di Arafah kita melihat persamaan yang merata dan kewujudan yang utuh bagi para Jemaah haji yang datang ke Baitullah al-Haram.Tidak seorang pun yang tertinggal. Pada waktu yang sama mereka mengakhiri wuqufnya bersamaan dengan terbenamnya matahari di hari Arafah.Tempat ini merupakan satu-satunya tempat manusia berkumpul dalam keadaan dan waktu seperti itu.
            Kita memasuki Makkah denagan rombongan dan pada waktu yang berbeza, sesuai dengan kesepakatan rombongan masing-masing.Ada yang masuk dua minggu sebelum haji dan ada pula rombongan yang datang satu hari sebelum haji.Waktu  pulang pun tiap-tiap rombongan menetapkan waktunya sendiri, sesuai dengan kesepakatan rombongan. Yang tinggal di Makkah pun berbeza-beza juga sesuai dengan kemampuannya. Ada yang tinggal di hotel mewah, dan ada pula yang tinggal di rumah kecil murah.Bahkan ada juga yang tidur beralaskan pasir, sesuai dengan keadaan dan kemampuan masing-masing.
            Namun di Arafah, keadaan tidak sedemikian.Semua jenis bangsa warna kulit dan bahasa, berbagai pangkat dan jawatan harus memperlihatkan kebersamaan yang utuh.Semua berkumpul dalam sebuah padang dan pada waktu yang sama.Pakaian pun sama dan seragam, tidak ada bezanya antara yang kaya dan yang miskin, yang pangkatnya tinggi dan yang rendah, yang bangsawaan dan fakir.Tidak ada rasa sombong dan angkuh. Semua merendahkan diri mengharapkan keampunan daripada Pencipta Yang Maha Agung, Allah Subhanahuwata’ala.
            Pada hari ini,ketika semua orang menyingkirkan semua rasa sombong dan angkuhnya, sifat jahat dan dengkinya.Allah Ta’ala segera melimpahkan maghfirah dan rahmat-Nya. Kerana sememangnya, yang memisahkan kita daripada maghfirah dan rahmat Allah adalah kesombongan dan kezaliman kita. Pada hari ini kita menyedari bahawa apa yang kita bangga-banggakan selama ini bukan daripada kita tetapi semua kepunyaaan Allah. Maka tergeraklah hati semua orang untuk mengabdikan diri kepada Zat yang mencipta dan memiliki semua.Pada hari yang sama Pencipta berfirman yang bermaksud;
“Meraka para Jemaah itu layak mendapatkan maghfirah dan rahmat-Ku”.
Sesungguhnya sikap keras kepala, sombong, ingin menonjolkan diri dan kelebihan peribadi terhadap saudara sesama kita menjadi penyebab yang menyingkirkan maghfirah dan rahmat Allah.

Sebagai contoh, kami bawakan suatu peristiwa di zaman Rasulullah SAW.
            Pada suatu hari Rasulullah SAW. keluar hendak memberitahu kepada para sahabatnya tentang datangnya Lailatul Qadar.Dalam perjalanannya, Rasulullah SAW. menemui dua orang sahabatnya memperdebatkan sesuatu masaalah sehingga Rasulullah SAW.lupa menyampaikan maksudnya itu.Gara-gara peristiwa itu sahabat itu telah rugi kerana Lailatul Qadar berlalu tanpa pengetahuan mereka. Jadi, pertengkaran dan permusuhan mencegah limpahan kebaikan dalam masyarakat. Sedangkan kerukunan serta persatuan yang merindukan limpahan kurnia Allah Ta’ala yang dilakukan dengan keikhlasan dan ketulusan hati akan mampu mengundang rahmat dan menerima limpahan kurnia Robbnya.
Pada hari Arafah banyakkan doa, makbulkan.Setiap orang mengangkat wajahnya kelangit dan mengangkat kedua-dua tangannya ke atas dengan penuh khusyuk dan ikhlas. Mereka tidak peduli dengan udara hari itu yang sedang membakar dengan teriknya, atau sedang membeku dinginnya. Semua berdiri khusyuk. Semua pasrah menyerah dan merendah diri kepada Allah Rabbul ‘Alamin.

            Di Padang Arafah Allah Ta’ala menurunkan rahmat-Nya kepada Jemaah Arafah.Allah Ta’aala juga melimpahkan maghfirah-NYa kepada mereka yang ikhlas den sesuai dengan bimbingan rasul-NYa, memohon keampunan. Kalau anda sudah bertekad wuquf di Arafah untuk itu semua dan selama Allah sudah berkenan melimpahkan berbagai maghfirah dan rahmat-Nya, maka selayaknyalah sepulangannya anda dari Arafah, anda tidak berkata-kata dan berbuat sesuatu yang boleh mendatangkan murka Allah Ta’ala.
Manfaatkanlah kesempatan menunaikan ibadah haji kerana ia juga untuk membersihkan diri daripada dosa-dosa. Janganlah  anda tergelincir oleh bisikan syaitan sedikit pun. Rahmat-Nya sudah memenangkan anda atas tipu daya syaitan. Meskipun adakalanya ia berhasil menggelincirkan anda iaitu saat anda lemah.

Sedarlah selalu bahawa syaitan tidak akan membiarkan anda  sekejappun. Setiap kali iman anda meningkat, maka setiap itu pula kegiatan syaitan menggoda dan menjerumuskan semakin meningkat. Mereka terus berusaha supaya anda terpedaya dan melakukan maksiat terhadap Allah.
            Anak cucu iblis terdiri daripada syaitan-syaitan daripada bangsa jin dan manusia. Mereka menggelincirkan orang dengan berbagai dosa yang lebih rendah daripada keimanan. Mereka menghasut manusia agar melakukan dosa-dosa lain dengan janji kenikmatan dan kejayaan yang hampa, misalnya dalam perbutan zina, rasuah, minum minuman keras,judi,makan riba , dan sebagainya. Itulah tugas tetap anak cucu iblis setiap hari. Sedangkan iblis sendiri menggerogoti keimanan kaum mukmin pada puncak aqidahnya kepada Allah Ta’ala. Ia berusaha menimbulkan keraguan anda pada kewujudan Allah, pada wahdaniyah dan kemahakuasaan-Nya, kepada kebenaraan Al-Qur’an Karim, dan pada kebenaran risalah yang dibawa Muhammad SAW. Ia sentiasa menimbulkan was-was dan ragu-ragu dalam hati dan fikiran manusia, sehingga manusia merasa ragu-ragu menyandang imannya dan rela tidak beriman, bahkan tidak keberatan menjadi kafir. Naudzu billah min dzalik

No comments:

Post a Comment