Monday, 14 September 2015

Rahsia Haji Mabrur: Antara Ketaatan Dan Akal

Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof  Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi

Dialog antara aqal dan ketaatan terus berlanjutan, terutama dalam menunaikan ibadah haji. Kadangkala aqal fikiran orang terhenti seketika di kala sedang menunaikan kewajipan haji, baik pada waktu tawaf, bersae’i, mencium batu yang ini dan melempar batu yang itu dan lain-lain. Sekali lagi kami katakan, masaalah itu melampaui batas aqal manusia kerana memang masaalahnya adalah maasalah disiplin atau ketaatan kepada Allah. Dalam hal ini Allah Subhanahuwata’ala tidak memberikan taklif secara sambil lewa akan tetapai memperintah dengan hikmah yang maha Tinggi.

            Ketika anda melempari syaitan pasti anda yakin bahawa ia tidak akan pernah membiarkan masalah keimanan, kecuali untuk dirosakkannya. Syaitan sudah mengejar Sayyidina Ibrahim as. Setiap kali diusir, setiap kali itu pula syaitan kembali hendak memaksa pujuk rayunya. Namun dia tidak berhasil memaksa pujuk rayunya. Namun dia tidak berhasil mengelincirkan Ibrahim. Maka dia pun pergi mengoda Hajar dan Ismail, tapi juga menemui kegagalan.

Sebab kita melakukan jumrah adalah, pertama,kerana hendak mematuhi perintah Allah. Kedua, untuk menghidupkan sunnah nenek moyang kita, Ibrahim as. yang telah menamakan kita kaum muslimin sebagai ungkapan rasa setia kita terhadap orang yang sangat setia kepada Robbnya. Allah berfirman dalam surah al-Najm 37,

  وَإِبْرَاهِيمَ  الَّذِي وَفَّى

“Dan Ibrahim yang telah menyempurnakan(apa-apa yang diperintahkan kepadanya).”

Ketika sedang melempari iblis dalam haji maka kita harus membulatkan tekad bahawa kita tidak akan menta’atinya sepulang dari haji.Kita akan tetap mengibarkan bendera kemenangan melawan pujuk rayu dan bisikannya sampai sesudah ibadah haji selesai. Kita akan masih tetap beriman kepada Allah Ta’ala meskipun syaitan amat tidak menyukainya. Kita akan tetap tidak menyegutukan-Nya meskipun syaitan amat gusar kepada kita. Kita akan menunaikan perintah-Nya dengan reda dan taat meskipun syaitan dan iblis tidak senang!

            Sesungguhnya rejam adalah simbol kemenangan kita terhadap syaitan. Pada hari itu, hari jahanam bagi syaitan. Syaitan terkutuk daripada Allah, daripada para malaikat dan segenap kaum mukmin. Kutukan Allah ghaib bagi kita, namun ia ada dan berkesinambungan. Kutukan para malaikat pun ghaib bagi kita, namun ia ada dan berlanjutan terus. Sedangkan di Mina kita juga telah memaklumkan kutukan kepada syaitan dengan cara lahiriah, iaitu dengan melemparinya dalam bentuknya yang paling hina dan nista.

Hari itu adalah hari pembalasan dendam seluruh Jemaah terhadap syaitan yang selama ini bermaharajalela menggoda seluruh umat manusia tanpa perlawanan yang bererti. Hari ini adalah hari kemenangan terhadap musuh yang paling jahat. Dia harus sentiasa menjadi musuh selama-lamanya, tidak boleh berubah menjadi sahabat. Jangan diberikan dia kesempatan untuk menundukkan anda kembali. Jadikanlah pelajaran itu sebagai pelajaran terakhir menjelang akhir hayat anda. Terimalah semua perintah Allah dengan senang dan reda. Kalau anda telah melakukannya dengan baik, maka anda telah menutup semua peluang syaitan yang hendak mengelincirkan anda. Jangan diberinya kesempatan menguasai diri anda lagi.Tidak semua ujian Allah  diertikan sebagai tanda kemarahan-Nya kerana anda tidak tahu apa yang disembunyikan dalam qada-Nya. Mungkin saja ujian-Nya itu untuk meningkatkan ketaatan anda dan Dia hendak melimpahkan pahala-Nya. Ganjaran akan melimpah ruah jika anda pandai menjauhkan diri daripada kemaksiatan kepada-Nya.Dengan demikian darjat anda disisi-Nya semakin meningkat juga. Bulatkanlah kejujuran anda dalam menyambut semua perintah dan larangan-Nya, sekaligus bulatkanlah tekat untuk memenuhinya sebaik-baiknya, dengan senang hati dan rasa puas sehingga memberikan alasan kepada-Nya untuk memberikan ganjaran yang setimpal dengan disiplin dan  ketaatan anda.

            Sesudah melempari Jumrah al-A’qabah yang pertama, atau Jumrah Iblis yang besar, anda kini sudah boleh melakukan tahallul yang kecil dengan pergi ke Makkah dan melakukan tawaf ifadhah di sana yang merupakan rukun terakhir daripada rukun haji. Sesudah tu barulah anda menyelesaikan tahallul yang besar yang memperkenankan anda melakukan apa-apa yang diharamkan sebelumnya.

Perlu selalu diingat, kalau anda sudah menunaikan sa’ei antara Safa dan Marwah dalam tawaf haji(tawaf qudhum), maka tidak wajib lagi menunaikan Sa’ei dalam tawaf ifadhah. Akan tetapi kalau anda belum melaksanakannya, maka bersa’eilah sesudah tawaf ifadhah.

Tawaf tathauwu’(sukarela) pula dilakukan oleh orang yang ingin melipat gandakan pahala. Tidak ada orang yang paling disukai Allah Ta’ala lebih daripada yang melakukan ibadah yang difardhukan-Nya, baik solat, puasa,sedekah atau ajaran agama lainnya. Pekerjaan itu merupakan bukti bahawa kita bukan hanya melakukan apa-apa yang difardhukan Allah saja, tetapi kita menambahnya dengan berbagai pekerjaan tathauwu’ sebagai ungkapan rasa cinta kita pada peribadatan kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

 

No comments:

Post a Comment