Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi
Tawaf Wada’
adalah pekerjaan terakhir anda sebelum anda pergi meninggalkan Makkah pulang
kenegara anda atau ke Madinah al-Munawwarah.Tawaf tidak gugur kecuali dalam keadaan darurat. Tawaf
digalakkan sekali untuk dilakukan oleh semua pihak, kecuali wanita yang sedang
dalam keadaan haid,kita tidak boleh mengatakan, tunggulah seminggu lagi sampai
anda boleh tawaf wida’. Akan tetap dalam tawaf ifadah dia tidak boleh menanggungnya, kerana
ia merupakan salah satu rukun haji.
Mengenai tawaf wada’,
para ulama juga berselisih pendapat. Apakah tawa’ wada’ merupakan satu sunnah?
Golongan dari mazhab Maliki dan Hanafi berpendapat, tawaf
wada’ adalah sunnah. Sementara ImamAhmad dan Iman Syafie mengatakan wajib.
Kalau begitu, apa perbezaan antara fardhu dan wajib? Fardhu adalah suatu hukum
yang dalilnya cukup jelas dan tidak meragukan. Sedangkan wajib hukumnya, cukup
dengan dalil zhonni saja.Hanya golongan mazhab Hanafi yang membezakan antara hukum
fardhu dan wajib. Sedangkan dalam pendapat lain, hukum fardhu dan wajib tidak
ada bezanya, iaitu sama.
Lalu, kenapa kita tidak
menunaikannya dengan lebih cermat? Kenapa kita tidak menunaikan manasik haji
dengan lebih baik dan sempurna supaya tidak menimbulkan hal-hal meragukan?
Bagi orang yang tidak
melakukan tawaf wada’ hendaklah
menyembelih korban. Dia harus membayar fidyah sekiranya tidak menunaikan tawaf
wida’.
Agar tawaf wada’
berkenaan diterima oleh Allah Ta’ala maka jadikanlah tawaf sebaik pekerjaan
terakhir sebelum meninggalkan kota Mekah. Setelah melakukan tawaf
wada’.janganlah anda masih tinggal di Kota Makah untuk membeli barang-barang di
Pasar, atau masih tinggal di hotel, atau masih menguruskan sesuatu yang belum
beres untuk teman-teman atau keluarga anda.. Akan tetapi, apabila selesai tawaf
wada’ teruslah anda keluar dari Mekah. Di dunia ini tidak ada sesuatu yang
lebih besar selain Baitullah.
Secara moral perjalanan ibadah haji tidak sempurna jika
belum berziarah ke makam Rasulullah SAW di Madinah al-Munawwarah. Para Jemaah
rombongan terdahulu pada umumnya pergi
ke Madinah lebih dahulu, setelah itu baru dari sana mereka mengenakan pakaian
ihram untuk menunaikan manasik haji. Para Jemaah rombongan kemudian biasanya
menunaikan manasik haji terlebih dahulu, baru pergi berziarah ke makam
Rasulullah SAW. di Madinah selepas itu,
Segelintir orang
berkata, “Sesungguhnya orang yang berhaji tapi tidak berziarah kemakam
Rasulullah SAW. seperti orang yang belum berhaji saja.” Sebenarnya ini secara
moral dan rohani sahaja, bukan menurut hukum syar’i. Jiwa kaum muslimin yang
begitu besar cintanya kepada Rasulullah SAW. rasanya tidak rela dan tidak puas
jika pergi haji tanpa berziarah ke makam Rasulullah SAW. di Madinah. Ini
masaalah logik. Semua kaum mukminin mencintai Rasulullah SAW. Bahkan bukti
kecintaan kita kepada Allah SWT. harus mampu diperagakan dengan mengikuti dan
mematuhi apa-apa yang diajarkan oleh Rasulullah Sebagaimana firman Allah SWT
dalam surah Ali –Imran 31,
“Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka
ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu.
Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Iman seorang muslim belum boleh
dipercayai sebelum dia membuktikan bahawa Rasulullah SAW. lebih di cintai
daripada dirinya sendiri. Meskipun ziarah bukan termasuk rukun haji tapi
merupakan masaalah moral dan kejiwaan. Allah Ta’ala sudah mentakdirkan
Rasul-Nya tinggal di Madinah. Beliau selalu mengatakan kepada penduduk
madianah, yang bermaksud:
“Kehidupan adalah kehidupan kalian, dan kematian adalah kematian kalian”
Ertinya , Rasulullah SAW. akan hidup
di sini dan akan mati di sini juga. Allah telah memberitahukan hal itu
kepadanya sehingga tidak berlawanan dengan firman-Nya dalam surah Luqman 34 yang
bermaksud:
Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan
Dia lah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya
tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun
yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau
jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia
akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi
pengetahuanNya.
Selesai perang Hunaian, Rasulullah SAW.
membahagikan rampasan perang. Beliau memberikan kepada orang-orang Quraisy dan
penduduk luar kota Madinah bahagian yang lebih besar daripada yang diberikan
kepada kaum Ansar. Sudah tentu sikap Rasulullah SAW. itu menimbulkan rasa sedih
dan pedih dikalangan mereka. Sehingga salah seorang anak muda di antara mereka
berkata, “Semoga Allah mengampuni Rasulullah SAW. Dia memberikan sebahagian besar harta kepada
orang -orang Quraisy, sedangkan kita tidak, padahal pedang-pedang kita masih
menitis darah.”
Setelah Rasulullah
mendengar keluhan dan protes kaum Ansar, beliau mengumpulkan mereka semua di
dalam khemahnya, sambil bersabda menjelaskan, “Wahai kaum Ansar, apakah kalian
tidak reda melihat orang-orang itu pergi membawa pulang kambing dan unta, sedangkan
kalian pulang membawa Rasulullah?”
Kaum Ansar serentak menjawab,
“Kami reda, ya Rasulullah!”
Rasulullah kemudian melanjutkan sabdanya, “Kalau orang-orang
itu melintasi suatu wadi,, sedangkan yang lainnya melintasi jalan lain, tentu
aku akan melintasi jalan yang dilalui kaum Anshar.” Demikain Rasulullah SAW.
memberitahu kaum Ansar bahawa beliau akan sehidup semati dengan mereka di
Madinah al-Munawwarah.
Memang tidak ada orang
yang mengetahui ilmu ghaib, namun Allah mungkin sahaja memberitahukan kepada
sesiapa yang dikehendaki-Nya, apalagi kepada rasul-Nya meskipun secara umum.
Dia memerintahkan kapada rasul-Nya supaya mengatakan kepada kaumnya, firman
Allah SWT dalam surah al-An-am 50 yang bermaksud:
قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ
اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ
أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ
وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ
Katakanlah: "Aku tidak mengatakan
kepadamu, bahwa perbendaharaan Allah ada padaku, dan tidak (pula) aku
mengetahui yang gaib dan tidak (pula) aku mengatakan kepadamu bahwa aku seorang
malaikat. Aku tidak mengikuti kecuali apa yang diwahyukan kepadaku. Katakanlah:
"Apakah sama orang yang buta dengan orang yang melihat?" Maka apakah
kamu tidak memikirkannya
Soal ziarah ke makam Rasulullah
SAW. bukan satu manasik haji tetapi merupakan salah satu sopan santun Islam.
Allah Ta’ala menentukan
rasul-Nya SAW. meninggal di Madinah. Ini sebagai penghargaan atas kedudukan dan
keluhurannya sehingga pergi berziarah kepadanya bukan sebagai pekerjaan
sambilan kerana kebetulan sedangkan berziarah kepadanya sebagai suatu yang
diniatkan, terdorong oleh rasa cinta kepadanya. Ada para haji yang pergi
berziarah sebelum menunaikan manasik hajinya, dan ramai juga yang pergi sesudah
menunaikan Ibadah haji. Pergi berziarah kepada nya adalah bersifat khusus
kerana dorongan rasa cinta dan rindu kepadanya kerana beliaulah yang membawa
penyuluh dan rahnmat untuk kesejahteraan umat manusia di dunia dan di akhirat,
No comments:
Post a Comment