Saturday, 26 September 2015

Rahsia Haji Mabrur: Berziarah Ke Makam Rasulullah SAW


Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof  Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi

            Tawaf Wada’ adalah pekerjaan terakhir anda sebelum anda pergi meninggalkan Makkah pulang kenegara anda atau ke Madinah al-Munawwarah.Tawaf tidak gugur  kecuali dalam keadaan darurat. Tawaf digalakkan sekali untuk dilakukan oleh semua pihak, kecuali wanita yang sedang dalam keadaan haid,kita tidak boleh mengatakan, tunggulah seminggu lagi sampai anda boleh tawaf wida’. Akan tetap dalam tawaf  ifadah dia tidak boleh menanggungnya, kerana ia merupakan salah satu rukun haji.

Mengenai tawaf wada’, para ulama juga berselisih pendapat. Apakah tawa’ wada’ merupakan satu sunnah?

            Golongan dari mazhab Maliki dan Hanafi berpendapat, tawaf wada’ adalah sunnah. Sementara ImamAhmad dan Iman Syafie mengatakan wajib. Kalau begitu, apa perbezaan antara fardhu dan wajib? Fardhu adalah suatu hukum yang dalilnya cukup jelas dan tidak meragukan. Sedangkan wajib hukumnya, cukup dengan dalil zhonni saja.Hanya golongan mazhab Hanafi yang membezakan antara hukum fardhu dan wajib. Sedangkan dalam pendapat lain, hukum fardhu dan wajib tidak ada bezanya, iaitu sama.

Lalu, kenapa kita tidak menunaikannya dengan lebih cermat? Kenapa kita tidak menunaikan manasik haji dengan lebih baik dan sempurna supaya tidak menimbulkan hal-hal meragukan?

Bagi orang yang tidak melakukan tawaf  wada’ hendaklah menyembelih korban. Dia harus membayar fidyah sekiranya tidak menunaikan tawaf wida’.

Agar tawaf wada’ berkenaan diterima oleh Allah Ta’ala maka jadikanlah tawaf sebaik pekerjaan terakhir sebelum meninggalkan kota Mekah. Setelah melakukan tawaf wada’.janganlah anda masih tinggal di Kota Makah untuk membeli barang-barang di Pasar, atau masih tinggal di hotel, atau masih menguruskan sesuatu yang belum beres untuk teman-teman atau keluarga anda.. Akan tetapi, apabila selesai tawaf wada’ teruslah anda keluar dari Mekah. Di dunia ini tidak ada sesuatu yang lebih besar selain  Baitullah. 

            Secara moral perjalanan ibadah haji tidak sempurna jika belum berziarah ke makam Rasulullah SAW di Madinah al-Munawwarah. Para Jemaah rombongan terdahulu  pada umumnya pergi ke Madinah lebih dahulu, setelah itu baru dari sana mereka mengenakan pakaian ihram untuk menunaikan manasik haji. Para Jemaah rombongan kemudian biasanya menunaikan manasik haji terlebih dahulu, baru pergi berziarah ke makam Rasulullah SAW. di Madinah selepas itu,

Segelintir orang berkata, “Sesungguhnya orang yang berhaji tapi tidak berziarah kemakam Rasulullah SAW. seperti orang yang belum berhaji saja.” Sebenarnya ini secara moral dan rohani sahaja, bukan menurut hukum syar’i. Jiwa kaum muslimin yang begitu besar cintanya kepada Rasulullah SAW. rasanya tidak rela dan tidak puas jika pergi haji tanpa berziarah ke makam Rasulullah SAW. di Madinah. Ini masaalah logik. Semua kaum mukminin mencintai Rasulullah SAW. Bahkan bukti kecintaan kita kepada Allah SWT. harus mampu diperagakan dengan mengikuti dan mematuhi apa-apa yang diajarkan oleh Rasulullah Sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Ali –Imran 31,

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Iman seorang muslim belum boleh dipercayai sebelum dia membuktikan bahawa Rasulullah SAW. lebih di cintai daripada dirinya sendiri. Meskipun ziarah bukan termasuk rukun haji tapi merupakan masaalah moral dan kejiwaan. Allah Ta’ala sudah mentakdirkan Rasul-Nya tinggal di Madinah. Beliau selalu mengatakan kepada penduduk madianah, yang bermaksud:

“Kehidupan adalah kehidupan kalian, dan kematian adalah kematian kalian”

Ertinya , Rasulullah SAW. akan hidup di sini dan akan mati di sini juga. Allah telah memberitahukan hal itu kepadanya sehingga tidak berlawanan dengan firman-Nya dalam surah Luqman 34 yang bermaksud:

Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan Dia lah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya.    

 Selesai perang Hunaian, Rasulullah SAW. membahagikan rampasan perang. Beliau memberikan kepada orang-orang Quraisy dan penduduk luar kota Madinah bahagian yang lebih besar daripada yang diberikan kepada kaum Ansar. Sudah tentu sikap Rasulullah SAW. itu menimbulkan rasa sedih dan pedih dikalangan mereka. Sehingga salah seorang anak muda di antara mereka berkata, “Semoga Allah mengampuni Rasulullah SAW.  Dia memberikan sebahagian besar harta kepada orang -orang Quraisy, sedangkan kita tidak, padahal pedang-pedang kita masih menitis darah.”  

Setelah Rasulullah mendengar keluhan dan protes kaum Ansar, beliau mengumpulkan mereka semua di dalam khemahnya, sambil bersabda menjelaskan, “Wahai kaum Ansar, apakah kalian tidak reda melihat orang-orang itu pergi membawa pulang kambing dan unta, sedangkan kalian pulang membawa Rasulullah?”  

Kaum Ansar serentak menjawab, “Kami reda, ya Rasulullah!”

            Rasulullah kemudian melanjutkan sabdanya, “Kalau orang-orang itu melintasi suatu wadi,, sedangkan yang lainnya melintasi jalan lain, tentu aku akan melintasi jalan yang dilalui kaum Anshar.” Demikain Rasulullah SAW. memberitahu kaum Ansar bahawa beliau akan sehidup semati dengan mereka di Madinah al-Munawwarah.  

Memang tidak ada orang yang mengetahui ilmu ghaib, namun Allah mungkin sahaja memberitahukan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, apalagi kepada rasul-Nya meskipun secara umum. Dia memerintahkan kapada rasul-Nya supaya mengatakan kepada kaumnya, firman Allah SWT dalam surah al-An-am 50 yang bermaksud:

قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ

Katakanlah: "Aku tidak mengatakan kepadamu, bahwa perbendaharaan Allah ada padaku, dan tidak (pula) aku mengetahui yang gaib dan tidak (pula) aku mengatakan kepadamu bahwa aku seorang malaikat. Aku tidak mengikuti kecuali apa yang diwahyukan kepadaku. Katakanlah: "Apakah sama orang yang buta dengan orang yang melihat?" Maka apakah kamu tidak memikirkannya

Soal ziarah ke makam Rasulullah SAW. bukan satu manasik haji tetapi merupakan salah satu sopan santun Islam.

Allah Ta’ala menentukan rasul-Nya SAW. meninggal di Madinah. Ini sebagai penghargaan atas kedudukan dan keluhurannya sehingga pergi berziarah kepadanya bukan sebagai pekerjaan sambilan kerana kebetulan sedangkan berziarah kepadanya sebagai suatu yang diniatkan, terdorong oleh rasa cinta kepadanya. Ada para haji yang pergi berziarah sebelum menunaikan manasik hajinya, dan ramai juga yang pergi sesudah menunaikan Ibadah haji. Pergi berziarah kepada nya adalah bersifat khusus kerana dorongan rasa cinta dan rindu kepadanya kerana beliaulah yang membawa penyuluh dan rahnmat untuk kesejahteraan umat manusia di dunia dan di akhirat,

                                             

 

No comments:

Post a Comment