Tuesday, 21 March 2017

Hukum lelaki menggunakan inai

Hukum lelaki menggunakan inai

Hadith Riwayat Abu Daud
Hadith Riwayat Muslim
Al-Majmu
Ibn Hazm

Daripada Abu Hurairah ra,

أَنَّ النًبِيَّ صلى الله عليه وسلم أُتِيَ بِمُخَنَّثٍ قَدْ خَضَّبَ يَدَيْهِ وَرِِجْلَيْهِ بِالْحِنَّاءِ، فَقَالَ أَنَّ النًبِيَّ صلى الله عليه وسلم : مَا بَالُ هَذَا ؟ فَقِيْلَ: يَا رَسُوْلُالله، يَتَشَبَّهُ بِالنِّسَاءِ، فَأَمَرَ بِهِ فَنُفِيَ إِلَى النَّقِيْعِ٠

Ertinya:” Bahawasanya Nabi saw telah didatangi oleh seorang pondan yang mengecat kedua-dua belah tangan dan kakinya dengai inai, maka Nabi saw bertanya,’kenapa halnya ini? Dikatakan kepada Nabi saw.’Wahai Rasulullah saw dia menyamai perempuan.’Lalu Nabi saw mengarahkan supaya dihalau ke paya(tempat yang mempunyai banyak air).HR Abu Daud

Hadits ini menunjukkan bahawa amalan mewarna merupakan perhiasan wanita. Ini bermakna bagi lelaki yang menggunakannya menunjukkan persamaan dengan wanita, dan Nabi saw melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan juga sebaliknya.

Daripada Anas ra,
نَهَى رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وسلم أَنَّ يَتَزَعْفَرَالرَّجُلُ٠

Ertinya:”Nabi saw melarang lelaki memakai(atau melumur) za’faran. HR Muslim

Za’faran: sejenis tumbuhan berwarna kuning kemerahan dan digunakan sebagai ubat-ubatan dan dalam masakan.

Nabi saw melarang memakai za’faran (warna kuning kemerahan), begitu juga hukum yang sama diambil bagi mewarnai kedua-dua tangan dengai inai bagi lelaki.

Kebanyakan fuqaha dari kalangan mazhab Hanafi, Maliki dan satu riwayat daripada Syafi’i, Hambali dan Zhahiri berpendapat bahawa makruh mewarnai kedua-dua belah tangan dan kaki bagi lelaki.

Kesimpulan:

Amalan mengunakan inai untuk berubat adalah harus bagi lelaki dan wanita. Adapun untuk perhiasan adalah harus bagi wanita berdasarkan pendapat yang rajih dan makruh bagi lelaki berdasarkan kesepakatan fuqaha

No comments:

Post a Comment