Tuesday, 21 March 2017

Hukum menggunakan inai bagi wanita (الْخِضَابَ / الْحَنَّاءِ)

Hukum menggunakan inai bagi wanita (الْخِضَابَ / الْحَنَّاءِ)

Sumber rujukan:
Hadith Riwayat al-Nasai
Hadith Riwayat Ahmad
Hadith Riwayat Abu Daud

Daripada Aisyah r.aha bahawa seorang wanita telah menghulurkan tangannya kepada Nabi saw lantas baginda saw bersabda:
لوَكُنْتِ امْرَأَةً، لَغَيَّرْتِ أَظْفَارَكِ بِالْحَنَّاءِ٠

Ertinya: “kalaulah kamu perempuan,nescaya kamu ubahkan kukumu dengan inai”. HR al-Nasai

Daripada Dhamrah bin Said daripada datuknya daripada seorang perempuan dalam kalangan wanita dan ia bersolat dua kiblat (Bait al-Maqdis dan Kaabah) bersama Nabi saw. kata perempuan tersebut:

دَخَلَ عَلَيَّ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم، فَقَالَ: إِخْتَضِبِيْ، تَتْرُكُ إِحْدَاكُنَّ الْخِضَابَ حَتَّى تَكُوْنَ يَدُهَا كَيَدِ الْرَّجُلِ٠ قَالَتْ: فَمَا تَرَكَتِ الْخِضَابَ حَتَّى لَقِيَتِ اللهَ تَعَالَى وَإِنْ كَانَتْ لَتَخْتَضِبُ وَهِيَ بِنْتُ ثَمَانِيْنَ٠
Ertinya:”Rasulullah saw. telah datang menemuiku dan bersabda, ‘Warnakanlah, kamu meninggalkan khidhab hingga tangan kamu menyamai tangan lelaki ‘ Kata salah seorang perawi, ‘Prempuan tersebut tidak meninggalkan khidhab hingga bertemu Allah Ta’ala, sekalipun telah menjangkau usia 80 tahun”. HR Ahmad

Daripada Aisyah ra.aha katanya:
أَنَّ هِنْدَ بِنْتَ عُتْبَةَ قَالَتْ: يَانَبِيَّ اللهِ، بَايِعْنِيْ، قَالَ: لَا أُبَايِعُكِ حَتَّى تُغَيِّرِيْ كَفَّيْكِ، كَأَنَّهُمَا كَفَّ سَبُعِ٠
Ertinya: “Sesungguhnya Hindun binti ‘Utbah berkata, ‘Berbai’ahlah (berjanji setia) denganku wahai Rasulullah,’Nabi saw bersabda, ‘Aku tidak akan berjanji setia denganmu hingga kamu mengubah tapak tanganmu  (yakni dengan inai) seolah-olah kedua-duanya tapak tangan singa (perumpamaan kedua-dua tapak tangannya yang tidak berinai seperti tapak singa pada kebencian kerana menyamai lelaki)”. HR Abu Daud

Hadith-hadith di atas menunjukkan bahawa khidhab adalah sunah kerana Nabi saw. menyarankan kepada kaum wanita agar mengamalkannya tanpa mengkhususkan samaada sudah berkahwin atau tidak.

Pandangan ulama dalam perkara ini:

Pendapat petama:
Jumhur ulama dari kalangan mazhab Hanafi, Maliki dan Syafi berpendapat bahawa penggunaan khidhab adalah harus dan merupakan perhiasan dan kecantikan wanita tanpa mengkaitkannya samaada belum berkahwin atau sudah berkahwin serta mendapat keizinan suami.Para fuqaha berdalilkan hadith-hadith diatas.

Pendapat kedua:
Mazhab Sayfi’i dalam pendapat kedua menyatakan bahawa menginai hanya dibolehkan untuk wanita yang sudah berkahwin dengan syarat memperolehi keizinan daripada suaminya, jika tidak diizinkan maka hukumnya adalah makruh.


No comments:

Post a Comment