Sunday, 19 March 2017

Hukum mencelak mata

Hukum mencelak mata

Sumber rujukan:
Hadith riwayat Ibnu Majah
Hadith riwayat al-Tirmizi
Ibnu Qudamah
Al-Mawardi

Abu Hurairah ra. meriwayatkan daripada Nabi saw:

مَنِ اكْتَحَلَ، فَلْيُوتِرْ٠ مَنْ فَعَلَ، فَقَدْ أَحْسَنَ٠ وَمَنْ لَا، فَلَا حَرَجَ٠

Ertinya:“Barangsiapa yang bercelak,maka hendaklah dengan bilangan yang ganjil.Barangsiapa yang melakukannya, sesungguhnya ia baik. Dan sesiapa yang tidak bercelak, maka tiada halangan”. HR Ibnu Majah

Ibnu Abbas ra. meriwayatkan daripada Nabi saw:

إِكْتًحِلُوْا بِالْإِثْمِدِ٠ فَإِنَّهُ يَجْلُو الْبَصَرَ، وَيُنْبِتُ الُشَّعْرَ٠
Ertinya:”Bercelaklah dengan batu celak kerana ia menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu”. HR al-Tirmizi

Bercelak dilakukan oleh lelaki dan perempuan dengan dua keadaan, samaada dengan tujuan perubatan atau dengan tujuan untuk berhias. Berdasarkan hadith Nabi saw yang bermaksud bahawa bercelak menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu. Dalam perkara ini ulama berselisih pandangan dalam menentukan hukum becelak.

Pendapat pertama:
Fuqaha Mazhab Hanafi membezakan antara niat bercelak: Jika kerana tujuan untuk perhiasan maka hukumnya adalah makruh dan jika untuk perubatan maka kebanyaknya menghukumkannya tidak makruh. Rujuk Al-Fatawa al-Hindiyyah

Pendapat kedua:
Mazhab Syafi’i dan Hambali menyatakan bahawa penggunaan celak pada mata adalah disunatkan sama sekali. Samaada diniatkan untuk perhiasan dan perubatan, kerana bercelak dengan mengunakan batu celak dapat menguatkan penglihatan dan melebatkan bulu mata. Pendapat ini berdasarkan hadith-hadith di atas.

Memahami hadith-hadith di atas menunjukkan bahawa hukum bercelak adalah harus dan perbuatan ini adalah merupakan sunah Rasulullah saw. Kesemua dalilnya bersifat mutlak dan tidak dikaitkan dengan niat tertentu tanpa boleh menghususkan dalil-dalil tersebut, melainkan ada dalil-dalil yang menghususkannya. Hukum harus secara mutlak kerana berdasarkan penilain berikut:

1-      Kuatnya hujah menyatakan ianya adalah mutlak(tidak dikhususkan). Oleh kerana itu hukumnya adalah baik samaada bercelak kerana perhiasan mahupun tujuan perubatan kerana tiada dalil yang menghususkannya.

2-      Penggunaan celak tidak mengubah ciptaan Allah swt. dan tiada unsur penipuan, kerana  ia tidak kekal dan boleh dihilangkan dengan mudah, malahan ia mendatangkan munafaat kepada mata sebagaimana yang disebut didalam hadith-hadith diatas.

3-      Menggunakan celak dan menghilangkannya tidak mengatangkan mudharat pada tubuh badan.

Perhatian:
Penggunaan peralatan celak dan trend celak oleh kebanyakkan wanita pada masa sekarang yang mengandungi garisan pada mata dari bahagian luar dan berekor di sisi mata, ia termasuk dalam perkara pendedahan dan menarik perhatiaan yang ditegah oleh syarak.

No comments:

Post a Comment