Hukum
mencabut uban dan menjadikannya beruban
Sumber rujukan:
Hadith Riwayat Ahmad
Fuqaha
bersepakat bahawa mencabut uban di bahagian kepala atau janggut hukumnya adalah
makruh jika tiada keperluan untuk berbuat demikian. Ini berdasarkan hadith
daripada Abdullah bin Amru ra.
لَا تَنْتِفُوا الشَّيْبَ،
فَإِنَّهُ نُوْرُ الْمُسْلِمِ، مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَشِيْبُ شَيْبَةً فِي الْإِسْلَامِ
إِلَا كُتِبَ لَهُ بِهَا حَسَنَةٌ، وَرُفِعَ بِهَا دَرَجَةً، أَوْ حُطَّ عَنْهُ بِهَا
خَطِيْئَةٌ٠
Ertinya:
“Janganlah kamu mencabut uban,sesungguhnya uban merupakan cahaya bagi orang
Islam. Tidaklah seorang Muslim yang beruban dalam agama Islam ini kecuali
ditulis baginya kebaikan, dan diangkat darjat, atau dihapuskan baginya
kesalahan”. HR Ahmad
Walaupun
begitu segelintir ulama yang mengharamkan mencabut uban seperti Ibnu Rif’ah.
Fuqaha
dalam kalagan mazhab Hanafi mengharuskan mencabut uban kerana dengan tujuan
menakutkan musuh.
Makruh
hukumnya disisi mazhab Syafi’i mempercepatkan rambut menjadi uban dengan
mengunakan rawatan seperti belerang dan sebagainya, kerana ianya ada unsur
penipuan dan boleh memudharatkan badan.
Fuqaha
juga mengharuskan menggunakan inai bagi rambut yang telah beruban tetapi tidak
dibenarkan dengan menggunakan pewarna hitam, samaada bagi lelaki atau wanita.
Kerana adanya unsur-unsur mengubah kejadian Allah Ta’ala dan juga ada unsur
pembohongan, seperti agar kelihatan muda.
No comments:
Post a Comment