Saturday, 4 March 2017

Hukum mencabut uban dan menjadikannya beruban

Hukum mencabut uban dan menjadikannya beruban

Sumber rujukan:
Hadith Riwayat Ahmad

Fuqaha bersepakat bahawa mencabut uban di bahagian kepala atau janggut hukumnya adalah makruh jika tiada keperluan untuk berbuat demikian. Ini berdasarkan hadith daripada Abdullah bin Amru ra.

لَا تَنْتِفُوا الشَّيْبَ، فَإِنَّهُ نُوْرُ الْمُسْلِمِ، مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَشِيْبُ شَيْبَةً فِي الْإِسْلَامِ إِلَا كُتِبَ لَهُ بِهَا حَسَنَةٌ، وَرُفِعَ بِهَا دَرَجَةً، أَوْ حُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيْئَةٌ٠

Ertinya: “Janganlah kamu mencabut uban,sesungguhnya uban merupakan cahaya bagi orang Islam. Tidaklah seorang Muslim yang beruban dalam agama Islam ini kecuali ditulis baginya kebaikan, dan diangkat darjat, atau dihapuskan baginya kesalahan”. HR Ahmad

Walaupun begitu segelintir ulama yang mengharamkan mencabut uban seperti Ibnu Rif’ah.
Fuqaha dalam kalagan mazhab Hanafi mengharuskan mencabut uban kerana dengan tujuan menakutkan musuh.

Makruh hukumnya disisi mazhab Syafi’i mempercepatkan rambut menjadi uban dengan mengunakan rawatan seperti belerang dan sebagainya, kerana ianya ada unsur penipuan dan boleh memudharatkan badan.


Fuqaha juga mengharuskan menggunakan inai bagi rambut yang telah beruban tetapi tidak dibenarkan dengan menggunakan pewarna hitam, samaada bagi lelaki atau wanita. Kerana adanya unsur-unsur mengubah kejadian Allah Ta’ala dan juga ada unsur pembohongan, seperti agar kelihatan muda.

No comments:

Post a Comment