Wednesday, 22 July 2015

Sudut Feqah: al-‘Aqiqah


 
Sumber Rujukan:

1-Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq

2-Fiqh al-Manhaji

3-Fiqh Islami wa Adillatuhu oleh Dr Wahbah al-Zuhaily

a-Takrif al-‘Aqiqah

Al-‘Aqiqah berasal dari perkataan al-‘Aqqa (العقّ) yang bermaksud potong. ‘Aqiqah pada asalnya ialah rambut yang berada di kepala bayi sewakru dilahirkan,Dinamakan demikian kerana ia dicukur dan dipotong.
Al-Aqiqah dari sudut Syara’, bererti  haiwan yang disembelih untuk bayi sewaktu mencukur rambutnya. Disunatkan memanggilnya dengan nama nasikah/Ibadat (نسيكة) atau zabihah/sembelihan(ذبيحة).
Dalilnya ialah hadis yang dikeluarkan oleh Abu Daud(2842) yang bermaksud,
“Rasulullah SAW. ditanyakan tentang aqiqah,sabda Nabi SAW.:”Allah tidak sukakan al-‘Uquq(putus silaturrahim-derhaka)”. Seolah-olah Baginda tidak suka sembelihan itu dinamakan ‘aqiqah. Sabda Baginda SAW.:”barangsiapa yang dikurniakan anak lalu dia suka untuk melakukan ibadah keranannya maka lakukanlah ibadat itu.” 

b-Hukumnya
‘Aqiqah adalah sunat muaaqad,sekalipun kedua ibu bapa dalam keadaan susah.Ia telah dilakukan oleh Rasulullah SAW. dan para sahabatnya.Ashhab al-Sunan meriwayatkan bahawa Nabi SAW. telah membuat ‘aqiqh untuk al-Hasan dan al-Husein dengan setiap kedua-duanya seekor biri-biri.(HR Abu Daud,al-Nasae’I,al-Tirmizi).Malahan al-Laits dan Daud al-Zahiri mewajibkan ‘aqiqah.
Dan juga Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari(5154), yang bermaksud:
“Bersama bayi itu ‘aqiqahnya, maka tumpahkanlah darah untuknya dan tanggalkan daripadanya perkara yang menyakitkan(iaitu kekotoran dan najis).”
Dari 'Amr bin Syu'aib dari ayahnya, dari datuknya, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa berkehendak untuk meng'aqiqahkan anaknya maka kerjakanlah. Untuk anak laki-laki dua ekor kambing yang sebanding dan untuk anak perempuan satu ekor kambing". HR. Ahmad
Dan dalil yang menunjukkan ia tidak wajib ialah hadis riwayat Abu Daud yang bermaksud:
Rasulullah SAW. ditanyakan tentang ‘aqiqah,sabda Nabi SAW.:”Allah tidak sukakan al-‘Uquq(putus silaturrahim-derhaka)”. Seolah-olah Baginda tidak suka sembelihan itu dinamakan ‘aqiqah. Sabda Baginda SAW.:”barangsiapa yang dikurniakan anak lalu dia suka untuk melakukan ibadah keranannya maka lakukanlah ibadat itu.” 
Hukum hakam aqiqah sama dengan qurban,dalam erti sebahagiannya boleh dimakan oleh orang yang beraqiqah dan sebahagian lagi disedekahkan.walaupun begitu ada beberapa perbezaan diantaranya ialah:
1-Daging ‘aqiqah disunatkan dimasak dan disedekahkan dalam bentuk yang telah dimasak.Yang afdhalnya disedekahkan kepada orang miskin.Disunatkan juga sebahagiannya dimakan dan dihadiahkan.
Diriwayatkan oleh Aisyah ra. katanya yang bermaksud:
“Yang disunatkan pada kelahiran bayi laki-laki adalah menyembelih dua ekor kambing yang sama nilainya, sementara pada bayi perempuan satu ekor.Kambing tersebut dimasak, tanpa dipatahkan tulangnya. Setelah masak,daging itu lalu dimakan(oleh keluarga yang beraqiqah),serta mengikutkan orang lain memakannya(dirumah itu juga)lantas menyedakahkan sebahagiannya pada orang lain.Aktiviti itu sendiri dilakukan pada hari ketujuh dari kelahiran sibayi.
2-Disunatkan selagi boleh agar tulangnya tidak dipatahkan.Bahkan ia hanya dipotong pada sendinya sahaja.
Diriwayatkan oleh Aisyah ra. katanya yang bermaksud:
“Yang disunatkan pada kelahiran bayi laki-laki adalah menyembelih dua ekor kambing yang sama nilainya, sementara pada bayi perempuan satu ekor. Kambing tersebut dimasak, tanpa dipatahkan tulangnya. Setelah masak,daging itu lalu dimakan(oleh keluarga yang beraqiqah),serta mengikutkan orang lain memakannya(dirumah itu juga)lantas menyedakahkan sebahagiannya pada orang lain.Aktiviti itu sendiri dilakukan pada hari ketujuh dari kelahiran sibayi.
Pandangan ulama dalam perkara ini:
Menurut mazhab Maliki dibolehkan mematahkan tulang haiwan ‘aqiqah, tetapi tidak disunatkan.Sebaliknya menurut pendapat mazhab Syafe’i dan Hambali tidak makruh hukumnya mematahkan tulang haiwan itu, kerana tidak ada larangan khusus tentang hal tersebut.
c-Keutamaan ‘aqiqah
Ashab al-Sunnan meriwayatkan dari Samurah dari Nabi SAW., beliau bersabda yang bermaksud:
“Setiap anak yang baru dilahirkan bergantung dengan ‘aqiqhnya yang disembelih untuknya pada hari ketujuh kelahirannya.Ketika itu ia dicukur dan diberi nama. HR:Abu Daud,al-Tirmizi al-Nasae’i ,Ibnu majah
Dari Salaman bin Amir al-Dhabyi bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud:
“Setiap anak yang baru dilahirkan hendaklah dilakukan ‘aqiqah dengan cara menyembelih seekor kambing untuk menjauhkan segala bentuk penyakit daripadanya. HR al-Bukhari,Muslim,Abu Daud,al-Nasae’I dan Abu Daud.
d-‘Aqiqah untuk anak lelaki dan anak perempuan.
Sebaiknya anak lelaki di’aqiqahkan dua ekor kambing yang berusia hampir sama dan anak perempuan pula di’aqiqahkan seekor kambing. Dari Ummu Kurz al-Kabiyah, dia berkata:”Aku pernah mendengar Rasulallah SAW. berkata ,yang bermaksud:
“Anak lelaki hendaklah  di’aqiqahkan dua ekor kambing yang berusia hampir sama dan anak perempuan pula di’aqiqahkan seekor kambing.” HR: Abu Daud,al-Tirmizi,al-Nasae’i
Bagaimanapun,dibolehkan menyembelih seekor kambing untuk anak lelaki,berdasarkan Nabi SAW. pernah berbuat demikain,seperti maksud hadis
Bahawa Nabi SAW. telah membuat aqiqh untuk al-Hasan dan al-Husein dengan setiap kedua-duanya seekor biri-biri.”HR Abu Daud,al-Nasae’I,al-Tirmizi.
e-Waktu penyembelihan
Jika memungkinkan bahawa penyembelihan,maka hendaklah dilakukan pada hari ketujuh kelahiran.Berdalilkan hadis dari Dari 'Aisyah RA, ia berkata yang bermaksud:
"Rasulullah SAW pernah ber’aqiqah untuk Hasan dan Husain pada hari ke-7 dari kelahirannya, beliau memberi nama dan memerintahkan supaya dihilangkan kotoran dari kepalanya (dicukur)". HR. Hakim, dalam Al-Mustadrak .
Jika tidak maka hendaklah dilakukan pada hari keempat belas.Jika masih tidak memungkinkan, maka hendaklah dilakukan pada hari kedua puluh satu,Jika tidak memungkinkan, maka hendaklah dilakukan pada bila-bila masa selepas kelahiran. Berdalilkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi yang bermaksud:
Nabi SAW beliau bersabda, " ‘Aqiqah itu disembelih pada hari ke-7, atau ke-14, atau ke-21 nya". HR. Baihaqi (walaupun begitu hadis ini ha’if-lemah)
Mengaqiqahi diri sendiri: Al-Hasan Al-Bashri mengatakan, Namun seandainya tetap ingin meng’aqiqahi keatas dirinya sendiri, semoga Allah menerimanya sebagai kebaikan:

 “jika kalian belum diaqiqahi, maka aqiqahilah diri kalian. Jika kalian adalah laki-laki”

Hadis-hadis yang berkaitan  dengan perkara ini adalah bertaraf dha’if(lemah), diantaranya adalah:

Dari Anas ra. bahwasanya Nabi SAW ber’aqiqah untuk dirinya sesudah beliau menjadi Nabi". HR. Baihaqi dha’if  

f-Memberi Nama dan bercukur

Disunatkan bagi anak yang baru dilahirkan diberi nama yang baik, rambutnya dicukur dan bersedekah perak seberat timbangan rambutnya jika itu memungkinkan.Dalilnya hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Tirmizi dari Ibnu Abbas yang bermaksud:

Dari Ali bin Abu Thalib, ia berkata : Rasulullah SAW telah ber’aqiqah bagi Hasan seekor kambing dan bersabda, "Ya Fathimah, cukurlah rambutnya dan bersedeqahlah seberat rambut kepalanya dengan perak kepada orang miskin seberat timbangan rambutnya".Mereka kemudian menimbangnya dan timbangan rambutnya ternyata seberat dua dfurham atau beberapa dirham ". HR. Tirmidzi,dha’if

-Nama-nama yang baik

            Sebaik-baik nama Abdullah dan Abdur Rahman.Dalilnya hadis riwayat Muslim, dan nama yang paling bagus adalah Hammam dan Harith, seperti mana yang dinyatakan dalil hadis sahih(HR Muslim dan Tirmizi). Dibolehkan memberi nama dengan nama-nama malikat,nabi, Tahaa serta Yasin.Ibnu Hazm berkata, ulama sepakat untuk mengharamkan memberi nama yang disembah selain Allah seperti Abdul ‘Uzza, Abdul Hubal,Abdul Umar,Abdul Ka’bah dan Hasya Abdul Mutthalib.

-Antara Nama yang dimakruhkan

Rasulallah SAW. melarang daripada memberi nama anak dengan nama-nama seperti Yasar,Rabbah,Nujaih dan Afiah, sebab ia dikhuatirkan sebagai sarana untuk meneka nasib. Dalam hadis Samurah bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud:

“Jangan kamu memberi nama anakmu dengan Yasar(kaya),Rabbah(beruntung),Nujaih(Berjaya) dan Afiah(bahagia).Kadang kala kamu bertanya: ‘Benarkah anak itu sesuai dengan namanya itu? Padahal dia tidak demikian sehingga ada yang menjawab: (Kelakuannya) tidak (sebaik namanya).” HR Muslim

 

 

No comments:

Post a Comment