Monday, 20 July 2015

Sudut Feqah: Mengqadha Solat


Sumber Rujukan:

1-Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq

2-Fiqh al-Manhaji

3-Fiqh Islami wa Adillatuhu oleh Dr Wahbah al-Zuhaily

1-Meninggalkan solat dengan sebab : Tertidur,Terlupa dan Pengsan

Para ulama bersepakat bahawa mengqadha solat diwajibkan keatas orang yang lupa atau tertidur berdasarkan sabda Nabi SAW. yang bermaksud:

“Sebenarnya tidur tidak termasuk dalam katagori lalai. Kelalaian terjadi ketika bangun( dan tidak mengerjakan solat).Jadi, apabila seseorang terlupa solat atau tertidur, hendaklah dia segera melakukannya sebaik sahaja ingat.”HR: hadis hasan Sahih Riwayat Tirmizi

Sabda Nabi SAW. yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah mengampunkan Umatku mengenai kesalahan dan kelupaan, dan apa yang mereka dipaksa melakukannya" – HR:Ibnu Majah

Sabda Nabi SAW. yang bermaksud:

"Barang siapa yang terlupa solat atau tidur dan terlepasnya, kafarahnya ialah bersolatlah sebaik sahaja dia ingat" – HR: Muslim

Ulama' melihat alasan tidor dan lupa merupakan alasan yang syarie dan bukanlah alasan-alasan lain seperti sibuk, malas, tidak sampai seru, tidak ada masa dan sebagainya, Senario ini merujuk kepada waktu solat bagi seseorang yang tidur atau terlupa, lalu dia segera menunaikannya, maka solat tadi dikategorikan oleh sepakat ulama' sebagai Solat Qadha.Menurut Dr Wahbah Al-Zuhaily, definasi Qadha ialah "melakukan sesuatu amalan yang diwajibkan selepas dari waktunya.”

Orang yang pengsan tidak diwajibkan mengqadha solatnya, melainkan dia tersedar pada waktu yang sempat baginya untuk bersuci dan mengerjakan solat. Abdur Razaq meriwayatkan dari Nafi’, bahawa Ibnu Umar pada suatu ketika jatuh sakit hingga pengsan dan hingga tidak mengerjakan solat. Setelah sedarkan diri, dia tidak mengqadha solat yang tertinggal itu.

Dari Ibnu Juraij, dari Ibnu Thawus, dari ayahndanya, bahawa seseorang yang jatuh sakit hingga pengsan, kemudian sedarkan diri tidak perlu lagi mengqadha solatnya.

Ma’mar berkata: “ Aku pernah bertanya kepada az-Zuhri mengenai solat yang ditinggalkan oleh seseorang yang pengsan.” Dia menjawab: “ Orang itu tidak perlu mengqadha solatnya.”

Dari Hammad bin Salamah dari Yunus bin Ubaid, bahawa Hassan al-Bashri dan Muhammad bin Sirin mengatakan: “ Orang yang pengsan tidak perlu mengqadha solat yang tertinggal selama pengsan itu.”

 2-Meninggalkan solat dengan sengaja

Jumhur Ulama:Seseorang meninggalkan solat dengan sengaja, menurut mazhab jumhur ulama, orang itu berdosa dan wajib mengqadha solatnya. Mereka berhujah bahawa jika solat yang luput dengan sebab tertidur dan lupa diwajibkan qadha, maka apatah lagi jika yang ditinggalkan dengan sengaja. Maka, bertambahlah wajibnya.Abu Hanifah, Malik dan Syafi’e berpendapat bahawa orang itu tetap dikehendaki mengqadha solat yang ditinggalkan setelah berakhirnya waktu solat. Malahan Malik dan Abu Hanifah menegaskan bahawa sesiapa meninggalkan solat atau beberapa solat hendaklah boleh mengqadhanya sebelum waktu solat berkenaan tiba. Ini apabila solat yang sengaja ditinggalkan itu sebanyak lima kali solat fardhu atau kurang tanpa mengira waktu solat tanpa mengira waktu solat yang baru tiba itu sudah habis atau mahupun belum.Tetapi jika solat yang ditinggalkan lebih dari lima waktu solat fardhu, maka hendaklah orang yang terbabit memulakan dengan  solat yang baru tibanya terlebih dahulu.Mereka berdalilkan surah al-Ma’un ayat 4-5:

× فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَÇÍÈ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَÇÎÈ

4.  Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat,5.  (yaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya,

Dan surah Maryam: 59

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا

Maka datanglah sesudah mereka, pengganti (yang jelek) yang menyia-nyiakan solat dan memperturutkan hawa nafsunya, Maka mereka kelak akan menemui kesesatan,

Seandainya orang yang sengaja meninggalkan solat tersebut masih sempat mengerjakannya setelah habis waktunya, nescaya mereka tidak diseksa dalam neraka wail atau dikatakan sesat. Begitu juga, seseorang yang mengakhirkan perlaksanaan solat hingga di penghujung waktu tidak diseksa di dalam Neraka Wail dan tidak pula dikatakan sesat.  

Ibnu Taimiyah berkata: Bahawa seseorang yang sengaja meninggalkan solat tidak disyariatkan mengqadhakan solatnya.Malahan sekiranya tetap mengqadha solatnya, solatnya tetap dianggap tidak sah. Namun dia harus memperbanyak mengerjakan solat sunat.

Ibnu Hazm(Mazhad Dzahiriah) mengulas masaalah ini dengan panjang lebar dan di sini akan disimpulkan sebagai berikut: “Seseorang yang meninggalkan solat dengan sengaja sehingga keluar waktunya, maka ia tidak perlu mengqadha solatnya selama-lamanya. Namun dia dikehendaki memperbanyakkan berbuat amalan kebaikan dan mengerjakan solat sunat, agar timbangan amalannya pada hari kiamat bertambah banyak dan dapat menutupi solat yang ditinggalkan itu.Disamping itu hendaklah dia bertaubat dan beristighfar kepada Allah ‘Azza wa Jalla.

            Masaalah mengqadha solat adalah merupakan suatu ketentuan agama yang hanya boleh ditetapkan oleh syarak,sedangkan syarak harus datang dari Allah Ta’ala yang disampaikan melalui perantaraan Rasulullah SAW. Selain itu Allah telah menetapkan waktu tertentu untuk setiap solat fardhu dan waktu itu, baik permulaan mahupun akhirnya, telah dipastikan. Maka dalam batasan waktu itulah seseorang dibolehkan mengerjakan solat an solat seseorang menjadi batal jika dikerjakan diluar waktunya. Hal ini tidak ada perbezaan, samaada solat dilakukan sebelum atau sesudah waktu yang ditetapkan itu tadi, sebab kedua-duanya sama-sama dilakukan di luar waktunya. Di sini antara satu sama lain dapat dikiaskan, di mana kedua-duanya sama-sama melanggar batasan-batasan yang telah ditetapkan oleh Allah Ta’ala, padahal Allah berfirman dalam surah al-Thalaq,1:

4 y وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا

Itulah batasan(hukum-hukum) Allah, Dan sesiapa melanggar batasan-batasan yang telah ditetapkan Allah, sesungguhnya dia telah berbuat zalim/menganianya terhadap dirinya sendiri. Kamu tidak mengetahui barangkali Allah mengadakan sesudah itu sesuatu hal yang baru.

Ibnu Hazm juga berkata: Seandainya mengqadha solat diwajibkan keatas seseorang yang sengaja meninggalkan solat, tentulah peraturan dan keterangan masaalah ini tidak akan dibiarkan begitu sahaja oleh Allah dan Rasul-Nya. Allah dan RasulNya tidak pernah menyulitkan dan menyengsarakan kita dalam bidang apa pun termasuk masaalah solat.Allah subhanahu wa Ta’ala berfirman dalam surah Maryam:64,

وَمَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ ۖ لَهُ مَا بَيْنَ أَيْدِينَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَيْنَ ذَٰلِكَ ۚ وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا

Dan tidaklah kami (Jibril) turun, kecuali dengan perintah Tuhanmu. kepunyaan-Nya-lah apa-apa yang ada di hadapan kita, apa-apa yang ada di belakang kita dan apa-apa yang ada di antara keduanya, dan tidaklah Tuhanmu lupa.

Allah SWT berfirman dalam urah Al-Baqarah 185:

 

يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ

Allah menghendaki kemudahan bagi kamu, dan tidak menghendaki kesukaran bagi kamu.

 

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Taghabun:16:

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Maka bertaqwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu.

 

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Baqarah:286:

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا …….4 ÇËÑÏÈ

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Ibnu Hazm selanjutnya menerangkan, bahawa Allah Ta’ala tidak pernah menjadikan uzur sebagai alasan untuk menagguhkan perlaksanaan solat hingga diluar waktunya bagi mereka yang telah pun diwajibkan mengerjakan solat., walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Samada ketika pertempuran, peperangan, sakit kuat, musafir dan lain-lain. Allah SWT berfirman dalam surah Al-Nisa:102:

 

وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَy7tè¨B …… ÇÊÉËÈ

Dan apabila kamu berada di tengah-tengah mereka (sahabatmu) lalu kamu hendak mendirikan solat bersama-sama mereka, Maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri (solat) bersamu ……

 

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Baqarah:239:

 

فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَÇËÌÒÈ

Jika kamu dalam keadaan takut (bahaya), Maka solatlah sambil berjalan atau berkendaraan. Kemudian apabila kamu telah aman, Maka sebutlah Allah (solatlah), sebagaimana Allah Telah mengajarkan kepada kamu apa yang belum kamu ketahui.

 

Ibnu Hazm menegaskan bahawa seseorang yang meninggalkan solat dengan sengaja, maka hendaklah memperbanyakkan istighfar, taubat dan mengerjakan solat sunat, berdalilkan firman Allah Ta’ala dalam surah Maryam: 59-60:

* فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّاÇÎÒÈ إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًاÇÏÉÈ

Maka datanglah sesudah mereka, pengganti (yang jelek) yang mengabaikan solat dan memperturutkan hawa nafsunya, Maka mereka kelak akan menemui kesesatan,Kecuali orang yang bertaubat, beriman dan beramal soleh, Maka mereka itu akan masuk syurga dan tidak dianiaya (dirugikan/dikurangkan pahala) sedikitpun,

 

Juga Firman Allah Ta’ala dalam surah Ali-Imran:135

š وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَÇÊÌÎÈ

Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji* atau menganiaya diri sendiri,mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka Mengetahui.

 

[*]  yang dimaksud perbuatan keji (faahisyah) ialah dosa besar yang mana mudharatnya tidak Hanya menimpa diri sendiri tetapi juga orang lain, seperti zina, riba. menganiaya diri sendiri ialah melakukan dosa yang mana mudharatnya Hanya menimpa diri sendiri baik yang besar atau kecil.

 

Juga Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Zalzalah:7-8

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ÇÐÈ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُÇÑÈ

Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya.Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula.

 

Juga Firman Allah Ta’ala dalam surah al-Anbiya,47:

 

وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا ۖ وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا ۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَاسِبِينَ

Kami akan memasang timbangan yang tepat pada hari kiamat, Maka tiadalah dirugikan seseorang barang sedikitpun. dan jika (amalan itu) Hanya seberat biji sawipun pasti kami mendatangkan (pahala)nya. dan cukuplah kami sebagai pembuat perhitungan.

Seluruh Umat Islam bersepakat dengan disokong oleh keterangan nas-nas yang sahih, bahawa mengerjakan solat sunat merupakan sebahagian amal kebajikan dan hanya Allah Maha mengetahui seberapa besar jumlahnya yang bakal diperolehi. Demikian juga solat fardhu merupakan sebahagian amal kebajikan dan hanya Allah Maha mengetahui seberapa besar jumlahnya yang bakal diperolehi. Allah Ta’ala telah menegaskan bahawa Dia sama sekali tidak akan menyiakan amal siapa pun yang mahu beramal, dan setiap amal kebajikan menghapuskan amal kejahatan seperti mana firmanNya dalam surah Hud,114,

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ   

Dan Dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.

No comments:

Post a Comment