Sumber Rujukan:
1-Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq
2-Fiqh Manhaji(Fiqh Mazhab Syafi’e)
3-Nailul Authar oleh Asy Syaukani
4-Bahrul Mazi oleh Mohammad Idris bin Abd Rauf al-Marbawi
5- Fiqh Islami wa Adillatuhu oleh Dr Wahbah al-Zuhaily
Sekumpulan Ulama
Hadis meriwayatkan kecuali al-Bukhari dan al-Nasa’i dari Abu Ayub al-Ansari
bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa berpuasa di bulan Ramadhan lalu diiringi dengan
enam hari di bulan Syawal, maka seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun.”
Dari Jabir bahawa
Nabi SAW. bersabda yang bermaksud:
““Sesiapa berpuasa di bulan Ramadhan lalu diiringi dengan
enam hari di bulan Syawal, maka seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun.”HR Ahmad
Dari Tsauban bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud:
“Barangsiapa puasa
Ramadhan dan 6 hari sesudah ‘Idul Fitri, maka yang demikian itu(sama dengan)
setahun penuh, kerana barangsiapa mengerjakan kebaikan maka baginya pahala
sepuluh kali ganda.” HR Ibnu Majah
Syarih berkata
hadis-hadis dalam bab ini dijadikan dalil atas sunatnya puasa 6 hari dari bulan
syawal.Begitulah pendapat al-Syafi’e,Ahmad ,Daud dan lain-lain.
Menurut Ahmad, ia boleh
dilakukan secara berturut-turut dan tidak berturut-turut, dan tidak ada keutamaan
sama ada melakukannya secara berturut-turut mahupaun tidak. Sedangkan menurut
mazhab Hanafi dan Mazhab Syafi’e, diutamakan melakukannya secara berturut-turut
iaitu selepas hari raya ‘Idul Fitri.Walaubagaimanapun, ini bukanlah syarat bahkan
kesunatan turut diperolehi juga jika dilakukan secara berasingan
No comments:
Post a Comment