Facebook
dan Maksiat
Facebook
ialah sebuah tapak web rangkaian sosial yang dikendali dan dimiliki secara
persendirian oleh Facebook, Inc
Facebook
diasaskan oleh Mark Zuckerberg bersama teman-teman sebiliknya dan rakan-rakan
sekursus sains komputer Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz dan Chris Hughes.
Pada mulanya, keahlian tapak web ini terhad kepada penuntut Harvard, tetapi
kemudian beransur-ansur diperluaskan kepada kolej-kolej lain di kawasan Boston,
Liga Ivy, dan Universiti Stanford. Selepas itu, Facebook berkembang lagi untuk
merangkumi mana-mana pelajar universiti, kemudian pelajar sekolah tinggi, dan
akhirnya, sesiapa sahaja.
Menurut
statastik yang dikeluarkan oleh pihak Facebook sehingga bulan Disember 2011,statistic
pengguna adalah seperti berikut:
Ø Lebih
dari 800 juta pengguna aktif.
Ø Lebih
daripada 50% pengguna Facebook lpg masuk setiap hari.
Ø Secara
purata pengguna Facebook memiliki 130 kenalan.
Aktiviti
di Facebook
Ø Pengguna
berinteraksi dengan lebih 900 juta objek melalui (laman individu, group,acara
dan laman komuniti)
Ø Secara
purata pengguna Facebook melayari 80 laman komuniti,kumpulan dan acara.
Ø Secara
purata lebih daripada 250 juta gambar dimuat naik setiap hari- Global Reach.
Ø Terdapat
lebih dari 70 jenis Bahasa dalam laman Facebook.
Ø Dianggarkan
80% pengguna berada diluar Amerika Syarikat.
Ø Lebih
300 000 pengguna membantu terjemahan Facebook menggunakan aplikasi terjemahan.
Platform
Ø Secara
purata, pengguna Facebook memasukkan aplikasi lebih daripada 20 juta kali
setiap hari.
Ø Lebih
daripada 500 juta pengguna menggunakan aplikasi Facebook atau perkaitan
Facebook Platform melalui laman web lain.
Ø Lebih
daripada 7 juta aplikasi dan laman web dihubungkan dengan Facebook.
Telefon
Mudah Alih
Ø Lebih
daripada 350 juta pengguna aktif Facebook yang terkini melayari laman Facebook
melalui telefon mudah alih.
Ø Lebih
daripada 475 juta operator brtugas bagi memperomosi dan membangun Facebook
menggunakan telefon mudah alih.
Menurut
statistik pada bulan Jun 2011 pula, daripada jumlah 16,902,600 rakyat Malaysia menggunakan
Internet, seramai 11,221,040 daripada mereka mempunyai akaun Facebook.
Dengan
momentum yang begitu kuat dan perinsip yang terbuka menerima pembaharuan dalam
hal duniawi dan teknikaliti dalam ruang lingkup Muamalat. Namun setiap status, gambar,profil
dan apa jua perincian yang dimasukkan yang menentukan halal dan haram. Sebagai
seorang Islam yang beriaman kepada Allah dan Hari akhirat, maka sewajibnyalah
kita mengambil kira batasan halal dan haram sebagimana yang disabdakan oleh
Rasulullah saw dalam hadith berikut:
عَنْ أَبِي عَبْدِ الله
النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيْر رَضِيَ الله عَنْهُمَا قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ الله وسلم
یَقُوْلُ: إِنَّ الحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ
الحَرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُوْرٌ
مُشْتَبِهَاتٌ لا یَعْلَمُهُنَّ آَثِيْ ر مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ
فَقَدِ اسْتَبْرَأَ لِدِیْنِهِ وَعِرْضِهِ وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي
الحَرَامِ آَالرَّاعِي یَرْعَى حَوْلَ الحِمَى یُوشِكُ أَنْ یَرْتَعَ فِيْهِ. أَلاَ
وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمَى، أَلاَ وَإِ ن حِمَى اللهِ مَحَارِمُهُ. أَلاَ وَإِنَّ
فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ آُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ
فَسَ دالْجَسَدُ آُلُّهُ، أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ.
Daripada
Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar
Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya perkara yang halal itu terang
jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara
kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang
kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat
maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan
barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam
perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan
larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa
setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara yang
diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang
apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah
seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati." HR-Bukhari, Muslim dan Abu Daud
Allah
subhanahu wa ta’ala berfirman,
أَمْ
يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُم بَلَى وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ
يَكْتُبُونَ
“Apakah
mereka mengira bahwa Kami tidak mendengar rahsia dan bisikan mereka? Benar
[Kami mendengar semuanya] dan utusan-utusan Kami [para malaikat] selalu
mencatat di sisi mereka.”Az Zukhruf: 80
Berbagai
macam kegiatan dilalui oleh manusia di setiap waktunya. Di setiap detik, minit,
jam kita bergerak dan berbuat. Namun, apakah kita semua menyadari bahwa di
setiap gerak-gerak kita ada yang mencatat di sebelah kanan dan kiri?
Ada
malaikat yang senantiasa mencatat apa yang kita lakukan tanpa terkecuali.
Perbuatan baik atau buruk, kecil ataupun besar, yang nampak atau
tersembunyi—tidak ada yang terluput dari catatan malaikat.
Dengarlah
keluh-kesah, penyesalan para pelaku maksiat ketika mereka dihisab amalannya di
hadapan Allah, sebagaimana Allah subhanahu wa ta’ala berfirman,
وَوُضِعَ الْكِتَابُ
فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ
هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا
مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً
“Dan
diletakkanlah kitab. Lalu, engkau akan melihat orang-orang bersalah ketakutan
terhadap apa yang (tertulis) di dalamnya dan mereka berkata, ‘Aduh, celakalah
kami. Kitab apakah ini yang tidak meninggalkan sesuatu yang kecil dan tidak
pula yang besar melainkan dicatat semuanya?’. Dan mereka dapati apa yang telah
mereka kerjakan tertulis pula. Dan Rabbmu tidak menganiaya seorang pun.” Al
Kahfi: 49
Sadarilah,
semua perbuatan kita akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah subhanahu wa
ta’ala. Semua makhluk akan diadili di pengadilan Allah yang maha adil. Tidak
ada satu makhluk pun yang Allah zalimi.
Oleh
kerana ini, masih mahukah kita menggunakan anggota badan kita sesuai dengan
keinginan dan hawa nafsu kita? Mata yang Allah beri,untuk apa kita gunakan?
Apakah untuk melihat perkara-perkara yang menggugah syahwat atau kesia-siaan
yang tidak mendatangkan manfaat dan kebaikan?. Tangan yang Allah
karuniakan,apakah digunakan untuk mengambil usaha yang haram atau untuk melakukan
kezaliman terhadap diri dan orang lain? Pendengaran dan mulut yang
diberikan,apakah dipakai untuk mendengarkan lantunan-lantunan suara yang
melalaikan kita dari berzikir kepada Allah?
Lalu, mulut ini,apakah dijadikan
sarana untuk mencerca, mengumpat(ghibah),memfitnah.mengadu domba (namimah),menyuburkan
permusuhan dan menyakiti perasaan orang lain?
Semua
itu akan diminta dipertangggung-jawabankan di hadapan Allah subhanahu wa
ta’ala, sebagaimana disebutkan di dalam Al Qur-an,
وَلاَ
تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ
أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً
“Dan
janganlah engkau mengikuti apa yang engkau tidak punya pengetahuan tentangnya.
Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati semuanya itu akan dimintai pertanggungan-jawabnya.” Al Isra’: 36
Jagalah
kenikmatan yang telah Allah berikan kepada kita. Jadikanlah semuanya perkara
yang akan memberatkan timbangan kebaikan di hadapan Allah subhanahu wa ta’ala,
memudahkan hisab di hadapan-Nya, dan menjadi saksi amalan-amalan baik kita.
Bukan sebagai penggugat kita, karena perkara kekejian dan maksiat yang telah
kita lakukan. Ingatlah akan suatu hari ketika Allah subhanahu wa ta’ala
mengunci mulut-mulut kita, tidak dapat berbicara ataupun bersaksi untuk diri
kita, namun anggota badan kitalah yang akan bersaksi atas perbuatan yang kita
lakukan. Allah telah menegaskan hal ini di dalam Al-Qur’an,
الْيَوْمَ
نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ
بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
“Hari
ini Kami tutup mulut mereka. Lau, tangan mereka bercerita kepada Kami dan kaki
mereka bersaksi tentang segala yang dahulu mereka usahakan.”Yasin: 65
Tidak
ada jalan bagi kita untuk mengingkari dari kekejian yang telah kita lakukan.
Tidak ada yang mampu mengelak dari kemaksiatan yang telah dikerjakan, karena
semua kejadian tercatat dengan sempurna. Kerana itu, hendaklah setiap kita
melihat dan memerhatikan perbuatan yang akan dilakukan.
Facebook menjadi tempat promosi
maksiat dan buka aib sendiri
Ingatlah
amaran Nabi SAW terhadap perbuatan sedemikian sebagaimana sabda Rasulullah SAW
كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى
إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ وَإِنَّ مِنْ الْمُجَاهَرَةِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ
عَمَلاً ثُمَّ يُصْبِحَ وَقَدْ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَيَقُولَ يَا فُلَانُ عَمِلْتُ
الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ
اللَّهِ عَنْهُ
“Setiap
umatku (boleh) diampunkan kecuali mereka yang mendedahkan dosanya, ada dalam
kalangan mereka yang mendedahkan ini, melakukan dosa di waktu malam, kemudian
apabila tiba waktu siang, sedang Allah menutup keaiban dosa itu, namun
tiba-tiba dia mendedahkan dengan berkata: Wahai fulan, semalam aku lakukan itu
dan ini. Maka terhapuslah lindungan Tuhan-Nya dan jadilah dia membuka rahmat
Allah yang sebelum ini menutup keaibannya.” HR Bukhari dan Muslim
Ø Di
laman facebook atau media social yang lain sangat mudah dan senang bagi seseorang untuk
mendedahkan aib dan keburukan diri sendiri. Contohnya mungkin dengan
mendedahkan gambar-gambar lama dalam koleksi, kononnya sebagai kenangan, gambar
itu tidak menutup tutup aurat atau percampuran bebas. Atau mungkin seseorang
itu membuka aurat dalam rumah dan bersama famili secara tertutup. Tetapi gambar
itu disebarkan, samada melalui facebook
yang boleh dilihat oleh ratusan atau ribuan orang yang haram kita perlihatkan
aurat kepada mereka.
Nabi SAW pernah bersabda:
مَا مِنْ امْرَأَةٍ
تَضَعُ ثِيَابَهَا فِي غَيْرِ بَيْتِ زَوْجِهَا، إِلا هَتَكَتْ السِّتْرَ بَيْنَهَا
وَبَيْنَ رَبِّهَا
"Tiada seorang wanita pun yang membuka auratnya
(pakaiannya) di luar rumah atau tempat selain rumahsuaminya (atau ayahnya tanpa
kewujudan orang luar) kecuali dia telah merempuh tabir (sempadan yang
digariskan) di antaranya dan Tuhannya”HR Ahmad, At-Tirmizi; Katanya: “Hadis
Hasan”)
Ini realiti bukan lagi fantasi, apabila buka tengok
foto-foto di Facebook sesetengah orang, (yang kita lihat profil terdapat gambar separa menutup aurat yang tak
sepatutnya dipublishkan untuk umum, Mungkin gambar itu sekadar suka-suka semasa
bersantai bersama keluarga dan rakan terdekat, tapi yang malangnya tangan kita
sendiri pula yang postkannya di Facebookb yang boleh menjadi tatapan ribuan
bahkan jutaan mata termasuk lelaki yang bukan mahram! Ini bukan lagi tak
sengaja dan tanpa niat namanya.Jika yang lelaki mungkin gambar anak isteri atau
keluarga terdekat, juga gambar ikhtilat yang tidak sepatutnya.
Nabi SAW pernah bersabda:
مَا
مِنْ امْرَأَةٍ تَضَعُ ثِيَابَهَا فِي غَيْرِ بَيْتِ زَوْجِهَا، إِلا هَتَكَتْ السِّتْرَ
بَيْنَهَا وَبَيْنَ رَبِّهَا
"Tiada
seorang wanita pun yang membuka auratnya (pakaiannya) di luar rumah atau tempat
selain rumahsuaminya (atau ayahnya tanpa kewujudan orang luar) kecuali dia
telah merempuh tabir (sempadan yang digariskan) di antaranya dan Tuhannya”HR
Ahmad, At-Tirmizi; Katanya: “Hadis Hasan”
Ø Ada
juga pegguna-pengguna Facebook yang berkongsi dengan rakan-rakan facebook yang
lain gambar-gambar atau video-video yang berbentuk maksiat seperti artis-artis atau
individu-individu yang tertentu yang berpakain tidak menutup aurat atau
hiburan-hiburan yang lucah dan berbagai maksiat yang lain, kita binbang
individu terbabit tergolong dalam kategori penyebar dosa.Seperti yang
digambarkan dalam hadith diatas.
Tadabburilah
( دَبَّرَ ) firman Allah Ta’ala berikut
قُلْ
لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى
لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
Katakanlah
kepada orang laki-laki yang beriman, "Hendaklah mereka menahan
pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci
bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."
Al-Nur:30
وَقُلْ
لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ
زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آَبَائِهِنَّ أَوْ آَبَاءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ
أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ
أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ
الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ
بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ
جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Katakanlah
kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan
kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang
(biasa) Nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung
kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka,
atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau
putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau
putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan
mereka, atau wanita-wanita Islam, atau
budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang
tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti
tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui
perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,
wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. al-Nur:31
Allah
swt berpesan kepada lelaki dan wanita
beriman untuk menjaga kehormatan dan rasa malu dalam hubungan sosial mereka
demi mencegah meluasnya penyimpangan akhlak dalam masyarakat. Pada hakikatnya,
mata manusia dapat menyaksikan banyak hal dari jarak jauh dan dengannya manusia
dapat mengetahui apa yang terjadi di sekelilingnya. Tapi pandangan manusia ini
harus dikawal, bukannya melihat apa saja yang dapat disaksikannya.
Ayat
ini secara umum mengatakan bahwa lelaki beriman hendaknya menguasai matanya dan
tidak melihat apa yang dibenci Allah. Sesuai dengan sejumlah riwayat yang
menjadi penerapan ayat ini adalah memandang perempuan yang bukan mahram.
Artinya, tidak memandang perempuan bukan mahram kerana itu adalah haram
hukumnya secara mutlak dan bila mereka menutupi dirinya, maka hanya dibolehkan
melihat wajahnya sesuai dengan keperluan.
Dalam
ayat ini, sekalipun pada awalnya menjelaskan bagaimana manusia harus mengawal
matanya, tetapi pada dasarnya ingin mengajar manusia bagaimana untuk mengawal
anggota badannya dari segala bentuk syahwat. Dalam masyarakat modern saat ini,
sudah begitu tersebar gaya hidup hedonis dan hubungan seksual dengan pelbagai
bentuknya antara lelaki dan wanita. Fenomena penyimpangan seksual ini
memunculkan banyak masalah keluarga dan penyakit kelamin. Sementara dalam
pandangan Islam, hubungan antara lelaki dan wanita hanya diperbolehkan dalam
kerangka pernikahan dan di luar pernikahan maka segala bentuk hubungan seksual
menjadi haram hukumnya.
Menerusi
ayat ini juga Allah swt. memberi peringatan kepada semua manusia, khususnya
orang-orang Mukmin agar tidak ada dalam fikiran mereka bahwa pandangan mereka tidak
diketahui oleh Allah Swt. Kerana bukan saja pandangan mereka, tapi motivasi
manusia dalam memandang sesuatu juga diketahui oleh-Nya. Allah mengetahui apa
yang dilakukan oleh manusia, baik bentuk lahiriahnya mahupun batiniahnya.
Pada
ayat yang ke 30 Allah swt. mengeluarkan dua perintah terhadap kaum lelaki :
mengawal mata dan syahwat, maka pada ayat yang seterusnya(ayat ke 31) giliran
kaum wanita pula yang diperintahkan untuk mengawal dua hal itu. Tapi ayat ini
kemudian memberikan penekanan terhadap tiga hal untuk melindungi wanita dari
pandangan tidak baik. Pertama adalah memakai jilbab yang menutup kepala, leher
hingga dada. Kedua, menyembunyikan perhiasan seperti anting-anting, kalung dan
gelang dihadapan lelaki byang bukan mahram. Ketiga, perempuan ketika berjalan
tidak menjejakkan kaki ke tanah yang dapat menarik perhatian orang lain.
Jelaslah
bahwa gaya bertutur, perbuatan dan berpakaian perempuan dan laki-laki sangat
berpengaruh bagi kebaikan hubungan sosial, menjaga kehormatan dan rasa malu.Kerana
itulah mengapa dari satu sisi Allah mengharamkan pandangan yang tidak layak dan
di sisi lain melarang penampilan perempuan di tengah masyarakat agar tidak
mepamerkan sesuatu yang dapat menggerakkan nafsu orang lain.
Menyaksikan
secara sepintas lalu apa yang terjadi di dunia saat ini, menunjukkan di Barat
yang menaja slogan kebebasan wanita, tetapi yang sebenarnya yang ditargetkan
adalah kebebasan hubungan seksual dan ketelanjangan perempuan. Itupun agar para
lelaki dapat memuaskan nafsu seksualnya. Sementara yang pastinya hubungan jenis
ini, yang utamanya meletakkan anak gadis dan wanita menjadi objek pemuasan
nafsu, bunuh diri dan tekanan prasaan.
Dengan
mencermati impak negatif hubungan seksual seperti ini, maka pada dasarnya
kebebasan seksual tidak lebih dari kemanfaatan perempuan demi memuaskan hawa
nafsu lelaki. Sesuai dengan ajaran
agama, lelaki dan wanita yang menjaga dirinya hanya melakukan hubungan seksual
dengan suami atau isterinya. Dengan demikian lingkungan masyarakat menjadi
dilingkungan yang sihat dari segala bentuk daya tarikan seksual.
No comments:
Post a Comment