Monday, 24 August 2015

Rahsia Haji Mabrur: Apakah Yang Dimaksudkan Dengan “Tanda-tanda Yang Nyata”

Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof  Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi

Allah Ta’ala menyatakan dalam firman-Nya dalam surah Ali-Imran 97:

فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) maqam Ibrahim; barangsiapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah; Barangsiapa mengingkari (kewajiban haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.
Allah Ta’ala tidak menghuraikan lebih lanjut, apa saja tanda-tanda yang ada dalam Baitul Haram selain “Makam Ibrahim”. Ini kerana Allah Ta’ala ingin menarik perhatian kita terhadap makam ini, iaitu sebuah batu tempat Ibrahim as. berdiri untuk mendirikan tapak dan bangunan al-Bait itu seukuran dirinya, akan tetapi kerana keinginannya menjalankan ajaran dan perintah Allah, maka dia hanya mendirikan sesuatu dengan yang diperintahkan sebagai tathauwu.
Tanda-tanda آيَاتٌ dalam firman Allah di atas merupakan jamak perkataan tanda. Kemudian dalam keterangannya disebutkan “Makam Ibrahim” dalam bentuk satu(mufrad). Kalau anda teliti lebih jauh, tentu anda akan menemui banyak lagi ayat dalam makam Ibrahim itu. Kenikmatan yang terlihat hanya satu kalau diteliti susunan dan kaitannya akan didapati terangkum daripada berbagai kenikmatan lain juga.Kerana itulah Allah Ta’ala mengisyaratkan kepada kita  dalam ayat lain, dalam surah Ibrahim 34:

وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
Dan ia telah memberi kepada kamu sebahagian, dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya.Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhan-Nya.

Allah menyebut نِعْمَتَ dalam bentuk satu(mufrad), bukan ni’amun dalam bentuk jamak.Ini kerana ni’mat Allah yang satu pun terdiri dari kumpulan ni’mat yang banyak,yang terangkum menjadi satu, seperti pada Makam Ibrahim as.
            Ibrahim telah menunaikan perintah Allah dengan tenang hati dan sukacita.Ini terungkap dalam kemahuan hatinya untuk mendirikan al-Bait dan memperindahkannya dengan sebaik-baiknya sebagai ungkapan rasa cintanya kepada yang memerintah,sekaligus sebagai takbir atas kemahuannya menampilkan rasa indah pada ciptaannya.Seperti maksud sabda Rasulullah SAW.
“Sesungguhnya Allah mencintai seseorang di antara kamu yang apabila mengerjakan sesuatu dikukuhkan(dirapikan)”
Apabila Allah Ta’ala berfiman: “  فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ    Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) maqam Ibrahim”,seharusnya kita mengamati apa yang ada dalam makam Ibrahim.
Ibrahim as. ditakbirkan sebagai satu umat kerana padanya terangkum berbagai jenis akhlak luhur yang tidak pernah terhimpun kecuali dalam satu umat dan, bukan hanya dalam seorang individu; seperti jujur,amanah,pemurah,penyabar dan berbagai akhlak terpuji yang lain. Berbagai akhlak yang terpuji yang itu terangkum menjadi satu dalam peribadi Ibrahim as. bagaikan dalam sebuah umat.

            Selain sebagai seorang yang senang dan sukacita melaksanakan perintah Allah Ta’ala, Ibrahim juga seorang penyabar dalam menghadapi ujian-Nya yang bertubi-tubi.Semua ujian itu dijalaninya dengan keikhlasa dan sebaik-baiknya.Hal ini dibenarkan oleh Allah Ta’ala dalam firman-Nya dalam surah al-Baqarah 124:

وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ

Dan (ingatlah) tatkala telah di­uji Ibrahim oleh TuhanNya dengan beberapa kalimat(perintah dan larangan), maka telah dipenuhinya semuanya. Diapun berfirman : Sesungguhnya Aku hendak menjadikan engkau Imam bagi manusia. Dia berkata : Dan juga dari antara anak-cucuku. Berfirman Dia : Tidaklah akan mencapai perjanjianKu itu kepada orang-orang yang zalim.
Perintah apa yang diujikan Allah kepada Ibrahim? Allah Taa’ala telah memerintahkannya agar menyembelh putera tunggalnya , Ismail,putera tunggalnya yang masih kecil.Tapi ternyata Ibrahim menerima ujian yang amat berat dan memilukan itu. Dia tetap melaksanakannya dengan penuh keikhlasan dan ketabahan. Ini merupakan salah satu ayat yang nmenandakan bahawa anda harus menunaikan taklif itu dengan sabar, tabah,ikhlas dan reda dengan perintah Allah.

Ayat lain adalah seperti yang menyebutkan ketika Ibrahim as. diperintahkan membangunkan tapak al-Bait.Dia berusa keras mendirikan bangunan itu lebih daripada sekadar tapaknya.Dia mencari sebuah batu untuk menjadi tempat berpijak dalam usaha mendirikan al-Bait.Batu itu terletak beberapa meter dari Ka’abah.Perhatikanlah! Anda akan melihat ada bekas dua telapak kakinya.Ada cerita yang mengatakan bahawa ketika Ibrahim berdiri diatas batu itu(hendak membangunkan al-Bait), batu itu menjadi lembut sehingga memberikan bekass pada telapak kakinya, seolah-olah sebagai tanda atau saksi atas ciptaanya yang besar membangunkan Baitullah.
Ada juga orang mengatakan bahawa ketika Ibrahim hendak membangunkan bahagian atas al-Bait, dia berusaha mengukir batu itu seukuran telapak kakinya supaya berdirinya kukuh dan kuat serta tidak mudah licin dan tergelincir.

            Semua hal diatas merupakan kejadian yang menarik perhatian kita. Ini bertujuan agar kita menyambut perintah Allah yang telah dibebankan kepada kita dengan sukacita, dan menunaikan dengan baik dan sempurna..Kerapian dan kesempurnaan boleh ditakbirkan sebagai keikhlasan dan keredhaan kita dalam menjalankan taklif Allah Ta’ala.Allah Subhanahuwata’ala adalah sumber keindahan, Seperti maksud hadis: Allah itu indah dan Dia suka pada yang indah.  

 

No comments:

Post a Comment