Saturday, 29 August 2015

Rahsia Haji Mabrur: Ikhtiar Yang Umum Dan Taklif Yang Khusus(Miqat)

Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof  Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi

Hendaknya kita benar-benar menyedari bahawa para jemaah haji telah mengeluarkan diri masing-masing dari daerah ikhtiar yang umum ke daerah taklif yang khusus.Mereka menjaga diri masing-masing agar tidak melampaui daerah-daerah yang telah ditetapkan untuk mengenakan ihram.Erti al-Ihram ialah menaggalkan rasa sombong dan hak menentukan pilihan dan menggantinya dengan kehendak dan iradat Allah dengan penuh keimanan.
Disini juga terdapat istilah miqat.Miqat ialah suatu daerah yang memisahkan antara al-Haram dan al-Halal.Bila anda berada diluar daerah miqat maka anda diatur oleh hukum khusus dan gerak-geri anda pun tidak terikat.Namun jika anda berada di dalam daerah miqat bererti anda ada di daerah al-Haram yang anda hanya dibenarkan memasukinya bila berihram.

Apabila anda ingin menunaikan ibadah haji, setiap kaum mukmin harus terlebih dahulu mamasukan diri ke dalam taklif  baru.Tapi anehnya, daerah-daerah miqat tidak ditetapkan berdasarkan hitungan matematik yang jaraknya sama dari Kaabah.daerah miqat bagi penduduk Hijar(didalamnya terletak Baitullah) merupakan daerah miqat yang paling jauh.Siapa yang hendak menunaikan haji dari Madinah maka dia diharuskan memakai ihramnya dari daerah Abyar Ali yang biasa dikenal dengan Bir Ali..Jarak antara Abyar Ali dan makkah sekitar 450 kilometer.Sedangkan miqat Rabigh hanya 204 kilometer. Miqat al-Juhfah 187 kilometer, miqat Irak 94 kilometer, dan Miqat Yulamlam 54 kilometer.

Jadi,penetapan daerah miqat tidak berdasarkan hitungan matematik.Hendaklah anda mengetahui bahawa masalah itu bukan masalah matematik tapi masalah kepatuhan pada kemutlakan qudrat iradat Allah Ta’ala.Mungkin aqal kita sukar untuk mengikuti hikmah dari berbagai taklif itu.Misalnya, kita berwuduk untuk solat,ada orang yang mengatakan bahawa berwuduk bertujuan untuk membersihkann diii dan menyucikannya.Maka kami katakana kepada mereka,”Masalah itu bukan masalah kebersihan dan kesucian sebab kalau anda tidak menemui air, anda diperintahkan bertayammum dengan debu.Kerana itu janganlah anda mengatakan bahawa wuduk itu untuk kebersihan.Ingatlah, Allah Ta’ala memiliki hukum-hukum yang tidak kita ketahui maksud dan hikmatnya.
            Para jamaah haji melintasi daerah miqat dari ikhtiar kedaerah keterikatan.Mereka tidak memakai pakaian yang berjahit,tidak memakai wangi-wangian,tidak mencukur janggut atau memotong rambut, tidak berdebat dan bertengkar.Semua perintah khusus itu diberikan kepada Jemaah yang melintasi daerah miqat. Dengan melintasi daerah itu bererti ia telah mengikat dirinya.
Allah Ta’ala yang memberikan perintah itu telah menetapkan kewajipan khusus bagi Jemaah haji.Anda sebagai orang mukmin telah memasukkan diri sendiri kedalam sektor taklifat Allah untuk membatasi diri dan hak memilih.Ini bertujuan agar Allah Ta’ala reda kepada anda dan sudi memberikan keampunan serta pahala.KeredaanNya akan anda perolehi bila anda menunaikan kewajipan haji dengan mengikuti semua hikmah amal ibadah yang diperintahkan Allah kepada anda. Yang penting anda melakukan semua semata-mata kerana perintah itu datangnya daripada Allah Ta’ala.Kalau anda melakukan dengan niat ikhlas maka kalbu anda akan dipenuhi oleh rasa tenang, tenteram dan reda.Di sinilah letak perbezaan antara taklif manusia untuk manusia dengan taklif al-Khaliq untuk makhluk-Nya.

Kalau ada orang yang menyuruh anda melakukan sesuatu, anda boleh bertanya, kenapa saya  harus melakukannya.akan tetapi jika Allah Ta’ala yang mentaklifkan perintah itu maka pekerjaan yang paling layak dan bahkan terhormat untuk diri sendiri ialah dengan mentaati perintah-Nya.Janganlah anda bertanya, kenapa saya harus melakukannya dan apa hikmahnya.Tetapi bertanya, apakah ini perintah Allah Ta’ala.Kalau ya, pasti Allah Ta’ala selalu menghendaki kebaikan untuk hambaNya. Allah tidak akan memutuskan sesuatu melainkan dengan kebaikan. Kebaikan-Nya sentiasa lebih besar dan luas sehingga fikiran kita manusia tidak boleh menjangkaukannya.Kebaikan-Nya dalam hal seperti ini jauh lebih besar untuk anda jankau.
            Ketika berbicara dengan makhluk-Nya, Allah Ta’ala tidak berbicara dengan taklif.Dia tidak pernah memerintah hamba-hamba-Nya dengan perkataan.”kerjakan ini,dan yang ini jangan!’ Tetapi Allah selalu memulai perintah dan larangan-Nya dengan awalan, “Hai orang-orang beriman!”

            Allah akan membebani hamba-hamba-Nya dengan taklif-Nya bila mereka sudah beriman kepada-Nya.Kerana itulah semua perintah dan larangan-Nya dalam al-Qur’anul Karim dimulai dengan firman-Nya: “Hai orang-orang yang berimann kepada Allah Ta’ala yang Maha Agung yang memiliki berbagai sifat kesempurnaan yang mutlak, maka seharusnya anda menerima semua perintah dan larangan-Nya dengan penuh keimanan dan melaksanakannya dengan keikhlasan sehingga anda akan merasa puas dan tenang.Dengan demikian, keimanan anda kepada Allah Ta’ala ada ertinya kerana berdasarkan aqidah.Anda yakin Allah tidak akan memerintah dan melarang jika hal itu tidak mendatangkan kemunfaatan dan kemaslahatan yang sempurna bagi  diri kita sendiri.
Syariat Allah Ta’la boleh diterima oleh sifat dan jiwa manusia, baik yang kita ketahui mahupun yang tidak kita ketahui.Allah menetapkan syariat-Nya.Tidak ada sesuatu pun yang ghaib daripada ilmu-Nya.Hanya kita saja yang tidak mampu melihatnya secara lengkap dan sempurna.

            Perhatikan bagaimana sikap Abu Bakar Assiddhiq ketika mendengar suara orang yang mengia dan tidak menyetujui perjalanan Isra dan Mi’raj Rasulullah SAW. kelangit ke tujuh. Apa yang dikatakannya? Apakah yang dia perdebatkan? Apakah dia menawarkan masalah itu pada persetujuan akalnya, seperti yang dilakukan orang-orang kafir dan orang-orang yang lemah iman.Mereka bertanya kepada Rasulullah SAW.dengan penuh kehairanan.
“Anda mengaku telah menempuh perjalanan pulang balik ke Baitul Maqdis dalam semalam. Bagaimana mungkin? Dengan menaiki unta sahaja kamu mengambil masa sebulan.” Mereka menggunakan berbagai alasan dengan perhitungan lahiriah padalahal yang dipermasaalahkan adalah hal yang ghaib yang tidak boleh selesai dengan hukum matematik
Abu Bakar Assiddhiq ra. tidak memakai perhitungan lahiriah dalam menaggapi kisah perjalanan Isra dan Mi’raj Rasulullah Saw.  Kerana itulah dia mengatakan dengan tegas, ”Kalau yang berkata itu Muhammad  tentu perkataannya amat benar.”
            Abu Bakar mengembalikan masaalah itu kepada pembicaranya, Nabi Muhammmad SAW. yang sejak zaman jahiliah digelar al-Amin, yang amanah, yang tidak berbohong dan berkhianat. Abu bakar tidak pernah berbohong dan berkhianat. Abu Bakar tidak mengambalikan masaalah itu kepada aqalnya yang dangkal.Selanjutnya dia berkata, “kalau aku sudah mempercayai berita-berita dari langit yang dibawanya, apakah tidak lebih layak lagi kalau kita  mempercayai kisah perjalanannya”.
            Perhatikan pula ucapan Umar bin Khattab ra. ketika hendak mencium hajar aswad. Katanya, “demi Allah, aku tahu bahawa engkau adalah batu yang tidak boleh memberi manafaat dan mudharat. Kalau tidak kerana aku melihat Rasulullah  menciunmu, maka aku tidak akan menciummu”.
Itulah kepasrahan yang sempurna. Dia tidak memecahkan masaalah syariat dengan ukuran aqalnya yang terbatas, tetapi mendasarkan pada perintah Allah Ta’ala semata.
            Diantara wajib-wajib yang rahsianya juga tidak boleh dipecahkan oleh aqal adalah wuquf di Arafah.

No comments:

Post a Comment