Monday, 15 August 2016

Sudut Feqah: Solat Jamak-Menjamak disebabkan Sakit atau Uzur


Solat Jamak-Menjamak disebabkan Sakit atau Uzur
Sumber Rujukan:
Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq

Seseorang dibolehkan menjamak solat Zohor dengan Asar, sama ada jamak takdim mahupun jamak ta’khir. Begitu pula dibolehkan menjamak solat Maghrib dengan Isyak disebabkan Sakit atau Uzur.

Imam Ahmad, al-Qadhi Husein, al-Khattabi dan al-Mutawalli dari golongan asy-Syafi’i membolehkan menjamak, baik takdim atau ta’khir disebabakan sakit, dengan alasan kerana kesukaran yang dialami oleh seseorang yang kehujanan.

An-Nawawi berkata:”Dari segi alasan, pendapat ini kuat.”Dalam al-Mughni disebutkan bahawa sakit yang membolehkan jamak adalah seandainya setiap solat dikerjakan pada waktunya masing-masing tentunya akan menyebabkan kesulitan dan kelemahan fisik.

Mazhab Hanbali memperluaskan keringanan ini hingga mereka membolehkan menjamak takdim atau ta’khir bagi pelbagai macam halangan dan seseorang yang sedang dalam ketakutan.membolehkan jamak bagi seorang ibu yang menyusukan anaknya apabila dirinya berasa sukar untuk menyuci pakaian setiap kali hendak mengerjakan solat. Termasuklah perempuan beristihadhah, penderita penyakit kencing berterusan, orang yang tidak dapat bersuci, orang yang khuatir terhadap bahaya yang bakal menimpa diri, harta dan kehormatannya, , orang yang takut kehilangan penghasilan atau mata pencarian, sekiranya tidak menjamak.

Ibnu Taimiyah berkata: “Mazhab yang paling luas dalam memberi keringanan menjamak solat ialah mazhab Ahmad. Malahan beliau membolehkan menjamak bagi seseorang yang sedang sibuk bekerja, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Nasa’i dalam hadis marfu’ yang bersumber kepada Nabi SAW., hingga beliau berpendapat, dibolehkan menjamak bagi tukang masak, pembuat roti dan orang-orang yang takutkan hartanya menjadi rosak.

 

 

No comments:

Post a Comment