Sumber Rujukan:
1-Fatwa Kontemporari (Fatawa ‘Asriyyah) oleh
Syeikh Ali Jum’ah(Mufti Mesir)
ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ
إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
Artinya:Kemudian
Kami wahyukan kepadamu (Muhammad), Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif.
Dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. (An-Nahl: 123)
Dari Abu
Hurairah ra. Nabi SAW. bersabda:
الْفِطْرَةُ خَمْسٌ أَوْ خَمْسٌ مِنْ
الْفِطْرَةِ الْخِتَانُ وَالِاسْتِحْدَادُ وَتَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَنَتْفُ
الْإِبِطِ وَقَصُّ الشَّارِبِ
Ertinya:“Fitrah itu ada lima, atau ada lima fitrah yaitu: Khitan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak, dan mencukur kumis.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)
Anas ra.
berkata:
وُقِّتَ لَنَا فِي قَصِّ الشَّارِبِ وَتَقْلِيمِ
الْأَظْفَارِ وَنَتْفِ الْإِبِطِ وَحَلْقِ الْعَانَةِ أَنْ لَا نَتْرُكَ أَكْثَرَ
مِنْ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
Ertinya:“Waktu yang diberikan kepada kami untuk mencukur kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak, dan memotong bulu kemaluan adalah tidak lebih dari empat puluh malam (agar tidak panjang).” (HR. Muslim)
Sebagaimana yang telah kita
ketahui, Para ulama sepakat khitan adalah wajib bagi kaum lelaki secara syar’ei.
Khitan merupakan syiar agama Islam yang wajib bagi kaum muslimin untuk
menjaganya.
Sedangkan khitan bagi wanita, merupakan perbuatan yang mulia,
namun tidak sampai pada sunnat muakkad. Akan tetapi khitan bagi wanita adalah
sunnat fitrah yang harus dilakukan. Perlaksanaannya diserahkan kepada setiap
individu dan orang yang berilmu, serta para doktor yang adil. Meninggalkannya
bukanlah termasuk perbuatan yang diharamkan dan bukan pula makruh hukumnya.
Barangsiapa yang melihat adanya
kebaikan di dalamnya, maka dia berhak melaksanakannya. Barangsiapa yang melihat
adanya kebaikan di dalam meninggalkannya, maka dia juga berhak untuk tidak
melaksanakan dan hal ini berbeza sesuai dengan perbezaan persekitaran dan
masyarakat setempat.
Berdasarkan hal ini maka dapat
dibuat kesimpulan bahawa khitan adalah wajib hukumnya bagi kaum lelaki dan bagi
wanita adalah suatu bentuk sunnat tanzhimmiyah dan kemulian dan pelaksanaanya
diserahkan sepenuhnya kepada individu, orang berilmu dan doktor yang adil,
disebabkan adanya perbezaan yang sesuai dengan persekitaran dan masyarakat
setempat.
No comments:
Post a Comment