Saturday 16 July 2016

Sudut Feqah: Hukum Khitan Bagi Perempuan


 
Sumber Rujukan:

1-Fatwa Kontemporari (Fatawa ‘Asriyyah) oleh Syeikh Ali Jum’ah(Mufti Mesir)

ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

 Artinya:Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad), Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif. Dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. (An-Nahl: 123)

Dari Abu Hurairah ra. Nabi SAW. bersabda:

الْفِطْرَةُ خَمْسٌ أَوْ خَمْسٌ مِنْ الْفِطْرَةِ الْخِتَانُ وَالِاسْتِحْدَادُ وَتَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَنَتْفُ الْإِبِطِ وَقَصُّ الشَّارِبِ


Ertinya:“Fitrah itu ada lima, atau ada lima fitrah yaitu: Khitan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak, dan mencukur kumis.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Anas ra. berkata:

وُقِّتَ لَنَا فِي قَصِّ الشَّارِبِ وَتَقْلِيمِ الْأَظْفَارِ وَنَتْفِ الْإِبِطِ وَحَلْقِ الْعَانَةِ أَنْ لَا نَتْرُكَ أَكْثَرَ مِنْ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً


Ertinya:“Waktu yang diberikan kepada kami untuk mencukur kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak, dan memotong bulu kemaluan adalah tidak lebih dari empat puluh malam (agar tidak panjang).” (HR. Muslim)

Sebagaimana yang telah kita ketahui, Para ulama sepakat khitan adalah wajib bagi kaum lelaki secara syar’ei. Khitan merupakan syiar agama Islam yang wajib bagi kaum muslimin untuk menjaganya.
Sedangkan khitan bagi wanita, merupakan perbuatan yang mulia, namun tidak sampai pada sunnat muakkad. Akan tetapi khitan bagi wanita adalah sunnat fitrah yang harus dilakukan. Perlaksanaannya diserahkan kepada setiap individu dan orang yang berilmu, serta para doktor yang adil. Meninggalkannya bukanlah termasuk perbuatan yang diharamkan dan bukan pula makruh hukumnya.
Barangsiapa yang melihat adanya kebaikan di dalamnya, maka dia berhak melaksanakannya. Barangsiapa yang melihat adanya kebaikan di dalam meninggalkannya, maka dia juga berhak untuk tidak melaksanakan dan hal ini berbeza sesuai dengan perbezaan persekitaran dan masyarakat setempat.
Berdasarkan hal ini maka dapat dibuat kesimpulan bahawa khitan adalah wajib hukumnya bagi kaum lelaki dan bagi wanita adalah suatu bentuk sunnat tanzhimmiyah dan kemulian dan pelaksanaanya diserahkan sepenuhnya kepada individu, orang berilmu dan doktor yang adil, disebabkan adanya perbezaan yang sesuai dengan persekitaran dan masyarakat setempat.

 

No comments:

Post a Comment