Sumber Rujukan:
Fatwa Kontemporari (Fatawa
‘Asriyyah) oleh Syeikh Ali Jum’ah(Mufti Mesir)
Soalan:
Telah terjadi perselisihan antara aku dan
suamiku, Sehingga akhirnya kami berpakat untuk bercerai, dengan syarat kami
tidak boleh berbicara dengan salah seorang teman wanitaku. Kemudian kami
jadikan al-Quran sebagai sumpah. Dan aku pun dapat melaksanakan sumpahku, akan
tetapi suamiku tidak demikian. Dia telah melanggar sumpahnya, aku pun ‘tertalak’,
sampai aku berbicara dengan teman wanitaku tersebut.
Adakah aku berdosa kerana aku telah berbicara
dengan teman wanitaku? Adakah itu termasuk sumpah yang sah?
Adakah melanggar sumpah dikenakan kifarah?
Jawapan:
Kami menginginkan agar diri kita dapat mengerti
agama Islam ketahap yang lebih baik.Akan tetapi yang terjadi sebaliknya dan ini
menjadi suatu masaalah. Kami menginginkan agar kaum muslimin lebih mendalami
ajaran Islam yang benar dan meninggalkan hal-hal yang tidak sempurna. Nabi
sangat membenci hal-hal yang tidak sempurna dan sangat menyukai sesuatu
perbuatan yang sempurna.Baginda merupakan suri tauladan yang baik.
Bersumpah
tidak terlaksana melainkan dengan lafaz Allah SWT. Maka bersumpah dengan
mushaf, ka’bah, nabi dan makhluk-makhluk yang lain, maka sumpah tersebut tidak
sah dan tidak ada kifarah terhadapnya. Jikalau saya berkata, “Demi Ka’abah! Aku
tidak akan melakukan ini” atau Demi Ka’abah Aku tidak akan bertemu dengan mu” atau
“ Demi Nabi! Aku tidak akan melakukan ini”. Maka lafaz-lafaz ini bukan termasuk
sumpah dan tidak sah. Ini kerana mushaf, Ka’abah dan Nabi adalah makhluk. Maka semua
sumpah yang tidak menggunakan lafaz Allah SWT. hukumnya makruh.
Daripada Sa’ad bin Ubaidah bahawa Ibnu Umar r.a
mendengar seorang lelaki berkata, “Tidak! Demi Ka’abah!. Ibnu Umar r.a berkata,
“Jangan bersumpah, selain dengan lafaz Allah. Sesungguhnya aku mendengar
Rasulullah SAW. bersabda, “Baragsiapa yang bersumpah selain dengan Allah SWT, maka
dia telah kafir atau syirik.HR Tirmizi
عن ابن عمر رضي
الله عنهما: أنَّهُ سَمِعَ رَجُلاً يقُولُ: لاَ وَالكَعْبَةِ، فَقَالَ ابنُ
عُمَرَ: لاَ تَحْلِفْ بَغَيْرِ اللهِ، فَإنِّي سَمِعْتُ رسولَ اللهِ صلى الله عليه
وسلم، يقولُ: (مَنْ حَلَفَ بِغَيرِ اللهِ، فقد كَفَرَ أَوْ أشْرَكَ). رواه
الترمذي، وقال: (حديث حسن).
Catitan: Sebahagian ahli ilmu menafsirkan lafaz
“maka dia telah jadi kafir atau syirik, itu sebagai hal yang tidak dibenarkan.
No comments:
Post a Comment