Sumber Rujukan:
Fiqh al-Manhaji(Kiab Feqah Mazhab Syafie) oleh
Dr. Mustofa al-Khin, Dr. Mustofa al-Bugho & Ali asy-Syarbaji.
Matlamat perkahwinan ialah
kehidupan yang berterusan di antara kedua-dua pasangan suami isteri. Allah SWT.
mensyariatkan banyak hukum hakam dan adab-adab untuk mengekalkan dan
menyemarakan hubungan suami isteri.
Tetapi kadang-kadang adab-adab
dan hukum hakam ini tidak diikuti oleh kedua-duanya atau salah seorang daripada
mereka. Contohnya suami tidak memilih isteri yang sesuai atau kedua-dua
pasangan atau salah seorang tidak iltizam dengan adab-adab pergaulan(hidup bersama)
yang telah ditentukan oleh Islam. Ini menyebabkan kerenggangan. Kerenggangan
ini semakin melebar dari sehari ke sehari sehingga sukar untuk diperbaiki.
Ketika tidak ada cara untuk
mewujudkan persefahaman dalam kehidupan berkeluarga, peraturan yang membolehkan
kita menangani masalah tersebut diperlukan. Dengan ikatan perkahwinan dapat
dirungkaikan dan hak kedua-dua pihak tidak terabai. Ini dilakukan apabila
mereka tidak mampu untuk hidup bersama. Allah Ta’ala berfirman dalam surah
An-Nisa:130:
وَإِنْ يَتَفَرَّقَا
يُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ وَاسِعًا حَكِيمًا
Jika keduanya bercerai, maka Allah akan memberi kecukupan kepada masing-masingnya dari limpahan karunia-Nya. Dan adalah Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Bijaksana.
Jika suami menggunakan talak sebagai jalan penyelesaian terakhir dalam menyelesaikan masaalah yang timbul, ia adalah jalan penyelesaian yang dharuri(amat diperlukan). Dia terpaksa melakukannya walaupun kebiasaannya perceraian amat memeritkan. Jika talak digunakan untuk menunjukkan kebebalannya dan memenuhi hawa nafsunya, ia adalah “perkara halal yang paling dimurkai oleh Allah Ta’ala”
Allah maha mengetahui semua perkara baik dan buruk dan kepada-Nyalah semua urusan dikembalikan.
No comments:
Post a Comment