Sunday 20 September 2015

Rahsia Haji Mabrur: Bagaimana Pahala Solat Di Luar Masjidil Haram


Sumber rujukan: Rahsia Haji Mabrur oleh Prof  Dr. Muhammad Mutawali Asy-Sya’rawi

            Kita harus menyedari beberapa masalah yang berkaitan dengan Masjidil Haram dalam musim haji. Masjid penuh sesak dengan para Jemaah haji. Ramai orang yang ingin memasuki masjid, sementara dari arah lain ramai juga yang mahu meninggalkanya. Maka terjadilah tolak-menolak dan perlanggaran antara yang mahu masuk dan yang mahu keluar. Sebahagian daripada mereka tidak mahu meninggalkan tempat untuk menunaikan solat di dalam masjid. Mereka beranggapan, solat di dalam masjid mendapat pahala berlipat ganda, sedang di luar tidak demikian.

            Sebenarnya dalam keadaan masjid yang safnya bersambung dengan yang solat di luar masjid dari yang dalam, mulai dari pintu masjid dari tangga hingga ke jalanraya dan kelapangan yang bersebelahan dengan itu(sehingga tidak ada lagi yang boleh digunakan untuk lalu lalang), maka solatnya sama saja dengan solat di dalam masjid meskipun saf orang yang solat sampai ke Sha’na(Yaman) dengan  syarat saf tersebut tidak terputus. Perlu disedarai oleh semua Jemaah, dalam keadaan majid sudah tidak dapat menampung orang-orang yang solat didalamnya, maka solat diluar pahalanya sama dengan pahala solat di dalam asalkan saf anda dengan saf mereka bersambung. Kalau terputus, maka terputus pulalah pahala masjid itu kerana direbut jalan raya.

Perlu diperhatikan bersama adanya gejala “pesan tempat” atau “monopoli tempat” di Masjidil Haram oleh segelintir penduduk Makkah atau lainnya di saf-saf pertama. Ini tidak dibenarkan! Mereka tidak mempunyai hak berbuat demikian di Baitullah kerana saf pertama diperuntukkan bagi orang yang masuk terdahulu, atau berada di belakangnya. Kalau saf pertama penuh, maka saf kedua segera diisi, demikian seterusnya sehingga setiap orang yang datang terlebih dahulu mendapat tempat pada saf paling depan.

Rasulullah SAW melarang orang menyita tempat-tempat tertentu dalam masjid kerana hal iu merupakan suatu usaha hendak menggalakkan perbezaan di tempat suci yang berketuhanan, dimana semua orang sama di hadapan-Nya. Tidak ada tempat yang boleh disita di masjid, melainkan tempat imam. Bahkan jalan kesana pun harus disediakan sehingga ketika dia hendak mengimamkan para Jemaah, dia tidak melangkah bahu Jemaah atau mengganggu para Jemaah yang lain.

            Suatu hal yang perlu diperhatikan pula ialah meluruskan saf di Kaabah. Barisan pertama yang paling dekat dengan Kaabah harus merapatkan dan meluruskan safnya. Kalau semua pihak bertimbang rasa terhadap sesama saudaranya, maka solat itu akan berjalan rapi dan tertib, baik yang dibawah mahupun yang diatas, yang di dalam mahupun yang diluar. Kita juga harus mengatur sejadah agar membatasi jumlah orang yang solat juga. Sejadah dibentang di sekitar Kaabah, melainkan di beberapa ruang dan jalan-jalan yang tidak ada sejadahnya.

Ada sesuatu yang namanya lazim tapi tidak dilazimkan dalam haji.Apa itu? Perhatikan firman Allah Ta’ala, seperti firman-Nya dalam surah al-Baqarah 125:

وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

Dan (ingatlah) ketika Kami jadikan Rumah Suci (Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia (untuk Ibadat Haji) dan tempat yang aman; dan jadikanlah oleh Kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang. Dan Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail (dengan berfirman): "Bersihkanlah Rumahku (Kaabah dan Masjid Al-Haraam dari segala perkara yang dilarang) untuk orang-orang yang bertawaf, dan orang-orang yang beriktikaf (yang tetap tinggal padanya), dan orang-orang yang rukuk dan sujud".

Kalau kita mengamati firman-Nya di atas, pada lahirnya seolah-olah merupakan suatu perintah, padahal faktanya tidak sedemikian, maksudnya hanya keizinan sahaja.  Ayat itu tidak bererrti hanya Maqam Ibrahim saja menjadi tempat solat di Kaabah.Pada mulanya Makam Ibrahim terletak diantara Kaabah dan di antara orang-orang yang sedang solat.Mereka merasa keberatan solat dibelakang makam Ibrahim kerana mengelilingi mereka dari Kaabah. Lalu mereka tidak mahu solat dibelakangnya kerana terhalang oleh Makam Ibrahim dari Kaabah.

Allah Ta’ala menghilangkan keberatan mereka dengan firman-Nya:

وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى

…. dan jadikanlah oleh Kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang.

Ertinya, anda tidak perlu keberatan solat di tempat itu, meskipun makam itu melindungi anda daripada Kaabah.

            Pada akhir tawaf, jemaah akan melakukan solat dua akaat. Kerana orang yang bertawaf di situ banyak sekali, sudah tentu tempat itu penuh sesak terutama pada musim haji. Untuk mengurangkan kepadatan yang luar biasa itu, pada tahun 50an pengurus Masjidil Haram berusaha hendak memindahkan makam Ibrahim ke tempat yang lain, yang jauh dari sana. Pada waktu itu Makam Ibrahim terletak di tengah-tengah sebuah bangunan yang bertiang dan beratap yang banyak memakan tempat dan menganggu orang yang bertawaf pada saat-saat kesibukan.Bangunan yang baru sudah di persiapkan. Perasmian pemindahan batu itu ketempatnya yang baru akan dilakukan oleh Raja su-ud. Namun dua hari sebelum pemindahan dilakukan, keputusan dari yang berhak tidak mengesahkan pemindahan Makam tersebut.dari tempatnya.Para Ulama tidak membenarkan pemindahan makam Ibrahim tersebut.Perintah pemindahan di lucutkan dan tempat yang disiapkan untuk pemindahan Makam itu dihancurkan. Lalu bangunan lama digantikan dengan bangunan baru yang seukuran Makam dan bercermin, yang tidak memakan banyak tempat dan keihatan dari luar, seperti yang ada sekarang. Makam Ibrahim merupakan salah satu dari ayat Allah yang harus sentiasa dilihat dan dikenang oleh para Jemaah yang berhaji dan berumrah ke Baitullah al-Haram.

            Sekali lagi perlu ketahui, tidak ada perbezaan pahala orang yang tawaf di sekitar Kaabah atau yang Sa’i antara safa dan Marwah, baik ditingkat pertama, kedua mahupun ketiga kerana udara di Masjidil Haram hingga ke langit ketujuh, ke Baitul Ma’mur adalah masjid juga.

Kiranya, penting juga kita ketahui tentang zam-zam. Zam-zam merupakan hal yang penting dalam akidah dengan mengambil kira pendapat yang mengatakan bahawa ia mempunyai khasiat penyembuhan penyakit dan minuman yang sihat bagi tubuh. Yang jelas zam-zam merupakan lambang kemutlakan kekuasaan Allah yang tidak sepenuhnya bergantung pada sebab-musabab. Pada waktu jamaah meminumnya mereka teringat akan rahmat Allah Ta’ala yang telah bermurah hati, membukan pintu yang terrtutup rapat ketika ikhtiar manusia sudah menemui jalan buntu.

 

 

 

No comments:

Post a Comment