1- Fiqh Sunnah
oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq
2- Fiqh Islami wa Adillatuhu oleh Dr Wahbah
al-Zuhaily
Dalam
bahasa Arab, Hadyu ertinya sesuatu yang
dihadiahkan(dikirim dan dipindahkan).
Dalam
istilah syariat, Hadyu adalah haiwan ternak (unta,lembu
dan kambing) yang dihadiahkan ke Tanah Haram(Tanah Suci) dengan tujuan
mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala.Membawa al-Hadyu (haiwan qurban) adalah sunnah bagi orang yang hendak berihram haji atau umrah.
Dalil
Dalilnya berdasarkan firman Allah Ta’ala dalam surah
al-Hajj:36-37
وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن
شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ ۖ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا
صَوَافَّ ۖ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ
وَالْمُعْتَرَّ ۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا
دِمَاؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ
لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ ۗ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ
“Dan Kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin
Makkah itu) sebahagian dari syiar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta
yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa
menyembelihnya) ketika ia berdiri di atas tiga kakinya maka apabila ia tumbang
(serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian
yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah
Kami mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu
bersyukur. Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali
akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas
yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang
itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya.
Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada
orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya”.
Bahagian-bahagian
Hadyu
Al-Hadyu terbahagi
kepada dua jenis:
Pertama: Sunat. Adalah hadyu bagi seseorang
yang melakuakan haji secara Ifrad dan Umrah secara Ifrad.
Kedua: Wajib. Adalah terbahagi kepada
beberapa bahagian seperti berikut:
1-Diwajibkan ke atas
orang yang melakukan haji secara Qiran
2-Diwajibkan ke atas
orang yang melakukan haji secara Tamattu’
3-Diwajibkan ke atas
seseorang yang meninggalkan salah satu daripada wajib haji, seperti melontar
jumrah,tidak berihram dari miqat, menggabungkan antara malam dan siang ketika
wuquf di Arafah, menginap di Muzdalifah atau Mina atau meninggalkan Tawaf wada’
4-Diwajibkan keatas
seseorang yang melanggar salah satu daripada larangan ihram kecuali menjima’
isteri, misalnya memotong rambut dan berharum-harum.
5-Diwajibkan kerana
menceroboh kesucian tanah suci, seperti menangkap binatang buruannya, atau
memotong kayu-kayunya. Semua ini dihuraikan pada bahagian masing-masing(dalam
bab Dam)
Haiwan-haiwan
Hadyu dan yang lebih afdhal untuk diqurbankan
Para ulama berijma’ bahawa haiwan hadyu adalah haiwan
ternakan seperti unta, lembu dan kambing. Terkadang dipakai istilah dam atau
nusuk untuk menyebut hadyu.(Yang di maksud dengan dam atau nusuk adalah haiwan
yang disembelih: yaitu kambing, kerana kaum muslimin berijma’ bahawa kambing
sah sebagai fidyah mencukur rambut,memotong kuku, dan sejenisnya- rujuk: bab
dam bagi haji atau umrah). Ulama juga berijma’ bahawa yang afdhal ialah unta,kemudian, lembu,
kemudian kambing.dan mengikut susunan haiwan ini.Sebab, unta lebih besar
munafaatnya bagi fakir miskin, begitu juga lembu lebih munafaat berbanding
kambing.Namun ulama berselisih pendapat mengenai manakah yang lebih afdhal bagi
seseorang yang ingin berkorban, apakah memberikan sepertujuh unta, sepertujuh
lembu atau seekor kambing? Pada zahirnya, apa yang perlu diambil kira adalah
berdasarkan pertimbangan yang lebih banyak munafaatnya bagi fakitr miskin.
Syarat-syarat
al-Hadyu
Terdapat beberapa
syarat dalam melakukan ai-hadyu,iaitu:
1-Hendaklah haiwan
tersebut sudah besar.Maka al-Jadza’ atau yang lebih besar daripadanya sudah
dianggap memadai. Al-Jadza’ ialah kambing yang telah mencapai umur enam bulan
dan gemuk badanya. Seekor unta dikatakan besar apabila telah berumur dua
tahun; kambing apabila telah berumur
cukup setahun. Apabila haiwan-haiwan ini telah mencapai umur yang disebutkan
tadi, maka ia boleh dijadikan haiwan qurban.
2-Hendaklah sihat dan
tidak cacat. Oleh yang demikain, tidak dibolehkan berkorban dengan haiwan yang
pincang, buta sebelah,berkurap atau kurus.
Dari al-Hasan, bahawa menurut pendapat mereka, jika
seseorang membeli unta atau haiwan qurban yang lain dan ketika itu telah pun
memenuhi syarat, kemudian menjadi pincang, juling sebelah atau kurus kering
sebelum hari qurban, maka hendaklah diteruskan untuk menyembelihnya, kerana
yang demikian itu sudah dianggap memadai.(Diriwayatkan oleh Sa’id bin Manshur).
Ibnu Abdul Barr berkata: “Hadis ini
diriwayatkan oleh Ibn Juraij, Habib al-Mua’lim dan lain-lain dari Atha’”,
Katanya: “Setiap al-Hadyu yang sampai ketanah suci lu di sembelih, maka itu
sudah memadai.” Rujuk al-Istizkar, jil: 12hlm: 286
Sunat
memilih al-Hadyu
Diriwayatkan oleh Malik dari Hisyam bin Urwah dari
bapanya, bahawa bapanya pernah mengamanahkan kepada anak-anaknya dengan
berkata: “Wahai anak-anakku! Jangan ada antara kamu yang memberikan haiwan
qurban bagi Allah, sedang dia sendirinya
malu memberikan haiwan tersebut untuk orang yang dihurmatinya. Allah
adalah yang paling terhormat antara yang berhormat, dan lebih layak untuk
mendapat barang pilihan”.
Diriwayatkan oleh Sa’id
bin Manshur bahawa Ibnu Umar ra. berjalan sekitar Makkah sambil mengendarai
seekor unta betina. Dia berkata’”Alangkah bagusnya unta ini!” Unta ini sangat
disenanginya. Lantas dia pun turun dan memadai haiwan itu lalu menghadiahkan
untuk dijadikan sebagi Qurban. Atsar ini diriwayatkan oleh Ibnu Abu Syaibah
dengan lafaz; yang bermaksud“ Umar telah menghadiahkan seekor unta bertina”.
Al-mushannaf, jil 4. Hlm
Waktu
penyembelihan
Para ulama berbeza pendapat mengenai waktu penyembelihan
al-Hadyu. Menurut al-Syafei, waktu penyembelihan ialah pada hari-hari tasyriq.
Hal ini berdasarkan sabda Nabi SAW. yang bermaksud:
“Seluruh hari tasyrik
merupakan waktu penyembelihan”. HR Ahmad(Musnad Ahmad)
Jika tidak sempat
menyembelih pada waktu tersebut, maka al-hadyu wajib mesti disembelih secara
qadha’. Menurut Malik dan Ahmad, waktu penyembelihan al-hadyu, samaada al-hadyu
wajib mahupun al-hadyu sunat, ialah pada hari qurban. Ini merupakan pendapat
mazhab Hanafi bagi al-hadyu tamattu’ dan qiran. Tetapi jika ia merupakan haiwan
nazar, kifarat atau sunat, maka boleh disembelih pada bila-bila masa.
Diceritakan dari Abu Salmah bin Abdur Rahman dan an-Nakha’i mengenai waktu
penyembelihan adalah bermula dari hari qurban hingga akhir bulah Zulhijjah.
Tempat
penyembelihan al-Hadyu
Al-Hadyu sama ada wajib mahupun sunat tidak boleh
disembelih kecuali di tanah Suci. Seseorang yang berkenaan dibolehkan memilih
mana-mana tempat di Tanah Suci untuk menyembelih al-Hadyu tersebut . Dari Jabir
ra., bahawa Rasulullah SAW. bersabda,yang bermaksud:
“Seluruh
Mina merupakan tempat penyembelihan, seluruh Muzdalifah merupakan tempat wuquf,
dan seluruh celah-celah bukit di Kota Makkah merupakan jalan dan tempat
penyembelihan”. HR Abu Daud dan Ibnu Majah
Namun seseorang yang
menunaikan haji diutamakan menyembelihnya di Mina, sedang seseorang yang berumrah diutamakan
menyembelihnya di Marwah.Sebab, kedua-dua tempat ini merupakan tempat bertahallul
bagi setiap haji dan umrah.Dari Malik katanya yang bermaksud,
“Dia
mendapat berita bahawa Nabi SAW. bersabda sewaktu berada di Mina: ‘Ini adalah tempat
penyembelihan,dan seluruh Mina merupakan tempat penyembelihan’. Ketika
berumrah, beliau bersabda: ‘Ini iaitu al-Marwah adalah tempat penyembelihan,
dan seluruh celah-celah Makkah dan jalan-jalannya merupakan tempat
penyembelihan’.Muwattha’ Malik
Tukang
sembelih tidak boleh menerima upah kerana sembelihan al-Hadyu
Tukang sembelih tidak dibolehkan menerima upah dari
menyembelih al-Hadyu, tetapi tidak mengapa apabila seseorang bersedekah
kepadanya.Hal ini bedasarkan keterangan Ali ra.,katanya yang bermaksud;
“Aku
diperintahkan Rasulullah SAW. untuk menguruskan penyembelihan unta-untanya,
mengagihkan kulit dan dagingnya dan aku diperintahkan agar tidak memberikan sesuatu
pun daripadanya kepada tukang senbelih.Ulasnya lagi: ‘Kami memberinya imbalan
dari harta kami sendiri’. Diriwayatkan oleh sekumpulan ulama hadis
Hadis ini menegaskan
bahawa dibolehkan mencari wakil sebagai pengganti diri seseorang yang berkorban
untuk menguruskan penyembelihan qurban dan mengagihkan daging, kulit dan lemaknuya.
Ia juga menegaskan bahawa tidak boleh sedikitpun diberikan kepada tukang sembelih
sebagai upah, walaupun upahnya itu tetap harus dibayar berdasarkan katanya:’Kami
memberinya imbalan dari harta kami sendiri.(diriwayatkaan oleh Bukhari).
Diriwayatkan oleh al-Hasan bahawa dia pernah mengatakan: “Tidak mengapa apabila
tukang sembelih itu diberi kulitnya. HR
dari Abdullah bin ‘Ubaid bin ‘Umair dan berkata: “Hadis ini tidak
bermasaalah”. Al-Mushannaf oleh Ibnu Abu Syaibah, jil 4,hlm 298
Memakan
daging al-Hadyu
Allah ta’ala berfirman
dalam surah al-Hajj 28,
فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ
…Maka makanlah sebahagiannya,
dan beri makanlah pula orang yang malang lagi miskin.
Perintah ini pada
zahirnya merangkumi al-Hadyu wajib dan al-Hadyu sunat. Dalam masaalah ini
terjadi perbezaan pendapat di kalangan ulama. Abu Hanifah dan Ahmad berpendapat
bahawa dibolehkan memakan al-Hadyu dari denda tamattu’, denda qiran dan
al-Hadyu sunat, namun tidak dibolehkan memakan al-Hadyu selain daripada itu.Malik
berkata;”seseorang dibolehkan memakan daging al-Hadyu yang disembelih
disebabkan batalnya atau rosaknya ibadah haji, al-Hadyu tamatthu’ dan al-Hadyu
yang lain, kecuali bayaran fidyah kerana berbuat kerosakan, fidyah berburu,
bayaran nazar untuk orang miskin, dan al-Hadyu sunat apabila mendapat kecelakan
sebelum waktu penyembelihan.
Menurut Syafie’, tidak dibolehkan memakan al-Hadyu wajib
seperti bayaran dam kerana berburu,merosakan ibadah haji, al-Hadyu kerana
tamatthu’ dan qiran serta nazar yang diakui sebagai kewajipannya. Bagaimanapun,
al-Hadyu sunat boleh dimakan, dihadiahkan dan disedekahkan
No comments:
Post a Comment