Saturday 26 December 2015

Sudut Feqah: Barangan Yang Merugikan Adalah Haram Dimakan Seperti Rokok Dan Seumpamanya


Sumber Rujukan:
Halal dan Haram menurut Perspektif Islam  oleh Dr. Yusuf Al-Qardhawi

Ada suatu kaedah berfikir umum bahawa seseorang muslim tidak boleh memakan barangan yang mematikan, samaada cepat atau lambat, seperti racun(poison), makanan yang membahayakan dan menyakitkan, atau makanan yang jika banyak boleh menimbulkan penyakit, kerana manusia bukanlah pemilik dirinya sendiri, akan tetapi dia adalah milik Allah. Agama, umat, kehidupan, kesihatan, hartabenda dan semua nikmat adalah amanah Allah yang mesti dipelihara dan tidak boleh diabaikan. Dalam sebuah ayat Allah swt. berfirman:

وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا
Dan janganlah kaliah membunuh diri kalian sendiri, sesungguhnya Allah sangat belas kasih terhadap kalian. Al-Nisa:29

Dalam ayat lain Allah berfirman:

وَأَنفِقُواْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا تُلۡقُواْ بِأَيۡدِيكُمۡ إِلَى ٱلتَّہۡلُكَةِ‌ۛ وَأَحۡسِنُوٓاْ‌ۛ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ

“Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya”. Al-Baqarah:195

Dalam sebuah hadis Rasulullah saw. juga bersabda:

لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَار
“Tidak ada kerugian(mudharat) dan tidak merugikan(mudharat). HR Ahmad dan Ibnu Majah

Dengan berlandaskan teks-teks diatas dan juga kaedah berfikir yang logik, merokok yang terbukti dengan jelas merugikan penghisapnya, hukumnya haram. Bahkan bahaya rokok ini sudah disampaikan oleh doktor-doktor pakar, dan sudah dicetak di label pembungkus rokok itu sendiri. Andaikan sahaja bahaya ini tidak terbukti, maka merokok hanyalah membuang wang sahaja untuk sesuatu yang tidak bermunafaat untuk dunia dan akhirat. Sedangkan Islam melarang kita melakukan perkara yang membazir. Larangan ini sendiri menjadi kuat, jika ternyata si pengguna pula memerlukan wang untuk nafkah keluarganya.

وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا (26) إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ ۖ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا (27)
Dan berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros(membazir) yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang boros(membazir) itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya. Al-Isra 26-27”

 

 

 

No comments:

Post a Comment