Halal dan Haram menurut Perspektif Islam
oleh Dr. Yusuf Al-Qardhawi
Pengharaman minuman keras tidak hanya
terhad meminumnya, tapi menjadikannya sebagai ladang perniagaan juga haram hukumnya,
walaupun ianya dijual kepada orang bukan Islam. Dengan alasan itu, seseorang
muslim tidak dihalalkan melakukan aktiviti eksport dan bekerja di kilang
minuman keras. Dalam satu hadis disebutkan:
عَنْ
أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ : ( لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فِي الْخَمْرِ عَشْرَةً عَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا
وَحَامِلَهَا وَالْمَحْمُولَةُ إِلَيْهِ وَسَاقِيَهَا وَبَائِعَهَا وَآكِلَ
ثَمَنِهَا وَالْمُشْتَرِي لَهَا وَالْمُشْتَرَاةُ لَهُ ).
Berhubungkait
dengan minuman keras, Rasulullah SAW. melaknat sepuluih orang, iaitu orang yang
memerahnya, yang diminta diperahkan, peminum, pembawa,penyimpan,pengambil
air,penjual,penikmat asil jualannya,pembeli dan orang yang dibelikan”. HR
Tirmizi dan Abu Daud
Dan Juga dalam
sebuah hadis:
عَنْ
جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِي اللَّهم عَنْهمَا أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ عَامَ الْفَتْحِ وَهُوَ
بِمَكَّةَ إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الْخَمْرِ وَالْمَيْتَةِ
وَالْخِنْزِيرِ وَالْأَصْنَامِ
“Dari Jabir
ra., ia berkata, ia mendengar Rasulullah SAW. bersabda pada hari pembukaan
Makkah, Sesungguhnya Allah dan Rasulnya mengharamkan penjualan arak,
bangkai,khinzir dan berhala.HR al-Bukhari
Berkaitan
dengan Cashier:
وآكل ثمنها المشتري أي للشرب أو للتجارة بالوكالة وغيرها
Pemakan harta
dari jualan arak yang dibeli pelanggan: iaitu samaada untuk diminum atau untuk
dijadikan barang dagangan melalui wakil(Mirqat al-Mafatih:6/22)
Pada saat ayat dalam surah al-Maidah 90-91
turun,
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ
وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ (90) إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ
بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ
وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ
فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ (91)
Hai
orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban
untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk
perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat
keberuntungan.( 90) Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan
permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi
itu, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan sembahyang; maka apakah
kamu berhentikan (dari mengerjakan pekerjaan itu).( 91)
Rasulullah SAW. bersabda:
إِنَّ
اللهَ حَرَّمَ الخَمْرَ
فَمَنْ أَدْرَكَتْهُ هَذِهِ اَلْآيَةُ وَعِنْدَهُ شَيْءٌ فَلَا يَشْرَبُ وَلَا يَبِعْ
“Sesungguhnya Allah mengharamkan minuman
keras. Sesiapa yang menjumpai ayat ini dan dia mempunyai sesuatu daripada
minuman keras itu, dia tidak boleh meminum dan menjualnya”HR: Muslim
Yang
meriwayatkan hadis ini mengatakan: “orang-orang pun segera berdatangan membawa
minuman keras yang dimiliknya ke lorong dan jalan Kota Madinah lalu
membuangnya.” Berhubung dengan prinsip “menutup jalan keburukan”. Seorang
muslim diharamkan menjual buah anggur kepada orang yang diketahui sebagai
pembuat minuman keras. Dalam satu hadis disebutkan:
مَنْ
حَبَسَ أَلْعِنَبَ أَيَّامَ أَلَقِطَافِ حَتَّى يَبِيْعَهُ مِنْ يَهُودِيٍّ أَو
نَصْرانِيٍّ أَو مِمًّنْ يَتَّخِذُهُ خَمْرًا فَقَدْ تَقَحَّمَ أَلنَّارَ عَلَى
بَصِيْرَةٍ
“Sesiapa
menimbun buah anggur di musim tuaian untuk kemudian dijual kepada orang Yahudi,
Nasrani atau orang yang akan menjadikannya sebagai minuman keras(meskipun dia
seorang muslim) maka dia benar-benar menceburkan diri kedalam neraka secara
sengaja”.HR Thabrani
No comments:
Post a Comment