Tuesday 15 December 2015

Sudut Feqah: Berdagang Minuman Keras(Khamar @ Arak)

Sumber Rujukan:

Halal dan Haram menurut Perspektif Islam  oleh Dr. Yusuf Al-Qardhawi

Pengharaman minuman keras tidak hanya terhad meminumnya, tapi menjadikannya sebagai ladang perniagaan juga haram hukumnya, walaupun ianya dijual kepada orang bukan Islam. Dengan alasan itu, seseorang muslim tidak dihalalkan melakukan aktiviti eksport dan bekerja di kilang minuman keras. Dalam satu hadis disebutkan:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ : ( لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْخَمْرِ عَشْرَةً عَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا وَحَامِلَهَا وَالْمَحْمُولَةُ إِلَيْهِ وَسَاقِيَهَا وَبَائِعَهَا وَآكِلَ ثَمَنِهَا وَالْمُشْتَرِي لَهَا وَالْمُشْتَرَاةُ لَهُ ).

Berhubungkait dengan minuman keras, Rasulullah SAW. melaknat sepuluih orang, iaitu orang yang memerahnya, yang diminta diperahkan, peminum, pembawa,penyimpan,pengambil air,penjual,penikmat asil jualannya,pembeli dan orang yang dibelikan”. HR Tirmizi dan Abu Daud

Dan Juga dalam sebuah hadis:

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِي اللَّهم عَنْهمَا أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ عَامَ الْفَتْحِ وَهُوَ بِمَكَّةَ إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الْخَمْرِ وَالْمَيْتَةِ وَالْخِنْزِيرِ وَالْأَصْنَامِ

“Dari Jabir ra., ia berkata, ia mendengar Rasulullah SAW. bersabda pada hari pembukaan Makkah, Sesungguhnya Allah dan Rasulnya mengharamkan penjualan arak, bangkai,khinzir dan berhala.HR al-Bukhari

Berkaitan dengan Cashier:

وآكل ثمنها المشتري أي للشرب أو للتجارة بالوكالة وغيرها

Pemakan harta dari jualan arak yang dibeli pelanggan: iaitu samaada untuk diminum atau untuk dijadikan barang dagangan melalui wakil(Mirqat al-Mafatih:6/22)

Pada saat ayat dalam surah al-Maidah 90-91 turun,  

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90) إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ (91)

Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.( 90) Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan sembahyang; maka apakah kamu berhentikan (dari mengerjakan pekerjaan itu).( 91)
Rasulullah SAW. bersabda:

إِنَّ اللهَ حَرَّمَ الخَمْرَ فَمَنْ أَدْرَكَتْهُ هَذِهِ اَلْآيَةُ وَعِنْدَهُ شَيْءٌ فَلَا يَشْرَبُ وَلَا يَبِعْ

“Sesungguhnya Allah mengharamkan minuman keras. Sesiapa yang menjumpai ayat ini dan dia mempunyai sesuatu daripada minuman keras itu, dia tidak boleh meminum dan menjualnya”HR: Muslim

Yang meriwayatkan hadis ini mengatakan: “orang-orang pun segera berdatangan membawa minuman keras yang dimiliknya ke lorong dan jalan Kota Madinah lalu membuangnya.” Berhubung dengan prinsip “menutup jalan keburukan”. Seorang muslim diharamkan menjual buah anggur kepada orang yang diketahui sebagai pembuat minuman keras. Dalam satu hadis disebutkan:
مَنْ حَبَسَ أَلْعِنَبَ أَيَّامَ أَلَقِطَافِ حَتَّى يَبِيْعَهُ مِنْ يَهُودِيٍّ أَو نَصْرانِيٍّ أَو مِمًّنْ يَتَّخِذُهُ خَمْرًا فَقَدْ تَقَحَّمَ أَلنَّارَ عَلَى بَصِيْرَةٍ

“Sesiapa menimbun buah anggur di musim tuaian untuk kemudian dijual kepada orang Yahudi, Nasrani atau orang yang akan menjadikannya sebagai minuman keras(meskipun dia seorang muslim) maka dia benar-benar menceburkan diri kedalam neraka secara sengaja”.HR Thabrani

No comments:

Post a Comment