Zakat
Untuk Harta Kanak-Kanak
Sumber rujukan:
Fatawa Mua’sirah (Fatwa kontemporari) oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi
Soalan:
Apakah
zakat harta wajib ke atas harta kanak-kanak? Jikalau wajib, siapakah yang
bertanggungjawab bagi menguruskan harta itu?
Jawapan:
Zakat
untuk harta kanak-kanak adalah wajib seperti mana yang dipersetujui oleh
Zakat
untuk harta kanak-kanak adalah wajib seperti mana yang dipersetujui oleh ketiga-tiga
mazhab Maliki,Syafi’i dan Hanbali. Manakala Abu Hanifah pula berpendapat,
ibadah hanya wajib untuk orang dewasa yang akil baligh (matang) dan berakal.
Pendapat
ketiga-tiga mazhab ini jelas kerana zakat adalah ibadah yang khusus. Ia adalah
hak untuk harta sama ada kanak-kanak, orang dewasa,orang gila dan orang berakal.
Perkara ini sudah dijelaskan oleh Al-Quran ,hadith dan athar yang menyatakan:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Ambillah
zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu bersihkan dan sucikan
mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi)
ketenteram jiwa bagi mereka.Dan Allah lagi Maha mendengar lagi Mengetahui.
At-Taubah:103
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ
لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ
Dan orang-orang yang dalam hartanya tersedia bahagian-bahagian
tertentu, bagi orang (miskin) yang meminta-minta dan orang yang tidak mempunyai
apa-apa (yang tidak mahu meminta). Al-Maarij:24-25.
أَلَا
مَنْ وَلِيَ يَتِيمًا لَهُ مَالٌ فَلْيَتَّجِرْ فِيهِ، وَلَا يَتْرُكْهُ حَتَّى
تَأْكُلَهُ الصَّدَقَةُ
“Hendaklah bagi sesiapa yang menjadi penjaga harta anak yatim
memperniagakan harta tersebut, supaya ia tidak ditinggal dimakan zakat” HR
Tirmizi, Dhaif
Maksud
hadis“Sesungguhnya penjaga anak yatim boleh memperdagangkan harta anak itu
supaya ia tidak habis membayar zakat”
Hadith
ini diperolehi daripada Anas ra. Dan dipersetujui oleh Al-Hafiz Al-Iraqi dan
selainnya,sepertimana hadith ini diperolehi daripada Umar ra. Maka hadith ini
adalah benar.
Namun
kita wajib memenuhi syarat-syarat kiraan wajib untuk zakat:
·
Harta itu hendaklah bebas daripada hutang.
·
Melebihi keperluan asas.
Manakala
jikalau kanak-kanak ataupun anak yatim itu memerlukan harta itu untuk digunakan bagi
membeli keperluan asas, keperluan pembelajaran, tidak melebihi daripada keinginannya
terhadap sesuatu, tidak melebihi dari keperluan asasnya. Maka adalah harus
mencukupkan keperluan asas itu terlebih dahulu.
Para
ahli fiqh mengibaratkan situasi ini seperti air yang diperlukan untuk minum
ataupun memasak. Maka, dibolehkan bertayamum walaupun masih mempunyai sedikit
air, kerana air itu dihukumkan sama seperti tiada (air yang ada lebih utama
diperuntukkan untuk keperluan yang lebih penting berbanding wuduk).
Manakala
tanggungjawab bagi menguruskan pengeluaran zakat untuk kanak-kanak terletak
kepada penjaga ataupun sesiapa yang bertanggungjawab menguruskan pelaburan dan
penjagaan harta itu.
No comments:
Post a Comment